Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nitrolakk i Norge


Crossroad

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det selges nitrolakk i Norge, og eventuelt hvor får man tak i dette? Er det importrestriksjoner?

Skulle gjerne hatt et par spraykanner med klarlakk og Amber. Er også interessert i å høre om folk har tips til rødfarge for klassisk Gibson/Mahogany look. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at Vektoyas.no selger nitro klarlakk for bruk i sprøytepistol. 

Mener å huske at @MAa har brukt å bestille fra Rothko & Frost i England, også til sprøytepistol. Om han blander farger selv vet jeg ikke, men han kimer nok inn etter hvert.

Du får ikke kjøpt nitro på sprayboks her til lands etter hva jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobbylakken fra Biltema skal være nitro. Det er flere som ikke liker dysene på dem så godt, men hvis du legger boksen i varmt vann en stund blir det mindre "spytting". For den røde Gibson-fargen ville jeg gått for StewMac "red mahogany" stain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hobbylakken har jeg personlig dårlig erfaring med, men det var riktignok på stål. Der flerret det rett av igjen. MAa har bestilt fra R&F ja, men hvordan det går seg til vet jeg ikke siden slikt ikke fraktes med fly.
Jeg har kjøpt bokser med nitrolakk fra Musik-Magazinet i Bergen da de kunne ta inn fra Boston ettellerannet. Ser også at gitarist.no har fått inn noe i nettbutikken sin. Vær dog obs på at disse sistnevnte her blir ganske dyre per boks!

Om det stemmer at Biltema sin lakk er nitro skal jeg gi den noen nye forsøk, den koster jo 59,90,- :P Skulle gjerne hørt fra @MAa hvordan lakkhandlingen foregikk i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil slippe billigere unna med stains er Stewmac sine bare omdøpt. Trans Tint er det opprinnelige merket (noe jeg ikke visste når jeg kjøpte samtlige farger :P). Ellers har man jo Herdins lakkbeis hos de fleste norske jernvarer eller om du vil være ekstra spenstig så har Crimson Guitars akkurat begynt å selge sin egen serie med stains :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt nitrolakk fra R&F i England flere ganger ja. Kjøper lakk og tynner for å blande ut selv. Anbefaler å kjøpe både amber, lysebrun, mørkebrun. Iallfall hvis målet er få til et "gulna" toppstrøk.

Aldri bestilt spraybokser, men en kompis har gjort det, så det funker iallfall. 

 

Prøvde å få fatt på nitrolakk gjennom et par bilsjapper her til lands, men de skjønte ikke hva jeg snakka om hehe. De hadde aldri hørt om slik lakk før :)

 

Når det gjelder farge så pleier jeg å bruke dupli-color (akryl) som jeg bestiller fra Torshov Bilrekvisita. De har veldig fine farger, og ganske like de klassiske Fender custom fargene. 

Og ikke minst så er det helt kompatibelt med nitro. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips! Om noen har fargekoder på de forskjellige produktene (f.eks. Herdings), som går godt til gitarlakkering, er det også interessant å høre. Jeg tror egentlig at vanlig akryllakk (Biltema) fungerer fint til solide farger, men skal man ha finish som aldres så er det vel nitro som gjelder.

Tar det lang tid å bestille fra R&F?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos stains og slikt: Jeg tror Liberon er ganske undervurdert av oss alle. Jeg brukte finishing oil på en hals en gang og antikkvoksen etterpå og man får nesten ikke bedre hals å spille på enn med en slik behandling. De har akkurat de samme fargene på beis/stain som Herdins og de fleste andre også. Beklager semi-offtopic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Crossroad skrev:

Takk for tips! Ser at Rothko & Frost har nitrocellulose, og Stewmac ser ut til å være stedet for stains. Sealer og metallic hos Biltema inneholder faktisk nitro, men ikke klar og solide farger. 

Hvor har du dette fra? Det står "NC-kombilakk" (nitrocellulose) på alle boksene, også klar og solide farger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler litt på at Biltemas lakk er "ekte" nitro. Min gamle far, bilakkereren, kjøpte for mange år siden et lakklager i Sandnes(brannskadet faktisk), og deriblant var det endel bokser med nitrocellulose. Lakken var ifølge han elendige greier og ikke noe han hadde bruk for. Han sa finishen ble blank og fin, men trengte altfor mye vedlikehold.

Den "effekten" gitarister er ute etter er egentlig bare degenerert lakk.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.