Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

American standard stratocaster


zxcvbnm

Anbefalte innlegg

Chibson ist ze future!

Sett i forhold til prisen er jo Kina LP'en min en fantastisk gitar, så hvis bang-to-buck ration til Fender CS nærmer seg den skal jeg ikke klage mer :)

Men jeg mener seriøst at Fender CS er overpriset.

Masterbuilt er knall, men for noen priser!

Prøvde en kamerat sin her om dagen som var meget bra, men den kosta jo 2-3 Suhrs!!

Well, akkurat nå pisser du på min flavour of the week så jeg må få lov å bitche litt. Sitter med en CS i fanget akkurat nå og for hver akkord, for hver tone tenker jeg "shit for en jækla bra gitar". Limited men ikke masterbuilt. Sist jobb jeg gjorde, gjorde jeg hele gigen med en bog standard CS 1960 Relic. Tenkte ikke et sekund "fytti for noe overprisa ræl". Jeg var faktisk ganske så lykkelig. Første gitar gav jeg 16k for på bruktmarkedet, den andre litt mindre. Bang for the buck spør du meg! Og apropos Suhr; Det blir litt sånn som med disse japanske sexdukkene; de gjør akkurat hva du vil men er totalt sjelløse ;)

Endret av germaniumkid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suhr gitarene jeg har/har hatt har vært perfekte straight out of the box, Fender CS jeg har hatt har trengt litt hjelp. (Ikke Masterbuilt)

Har sett den sjelløse sammenligningen før og når det gjelder Suhr, men for meg er det de perfekte workhorses -Trenger ikke fikle med de, de bare funker.

En Suhr kan jo spec'es som en hvilken som helst Fender CS og John Suhr vet jo littegrann om stratter og.

Da tror jeg ikke Fender gjør noe magisk som tilfører de mer sjel kontra en Suhr...

Men det er jo morsomt at alle ikke liker de samme greiene, hadde blitt kjedelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er villig til å legge 16 lapper på bordet er CS et alternativ. Jeg er meget uenig i at CS teambuildt og USA standard er det samme.

Jeg ville personlig vurdert roadwornstratten, men den er litt spesiell. Tenker da først og fremst på halsprofilen. Om du skal spille blues er denne sikkert fin. Som jeg nevnte over ville jeg nok vurdert å bytte mikkene.

Konklusjonen min er at om du skal ta noe usett og ikke helt vet hva du skal ha, anbefaler jeg den billigste. 7500 for en 09 er grei pris. Om du om 2 måneder oppdager at dette ikke var helt det du lette etter, burde den være svært grei å selge videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har sammenlignet CS Masterbuilt med American Standard? Debris sammenlignet vanlig CS med American Standard (jeg er tilbøyelig til å være enig om det er snakk om 'Custom Classic'-modellene, de med moderne 2-punkts trem - som har veldig mye til felles med de amerikanske Deluxe Stratene - reissues fra CS derimot, syns jeg holder et veldig mye høyere nivå enn vanlig American Standard).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som ikke har fått det med seg, så har Fender CS valgt å gå for en ny linje.

Slutt på masseproduksjon av modeller, og produksjon etter bestillinger fra butikker i stedet.

Custom Shop begrepet har nok vært alt for utvannet også hos Gibson,

og CS ble vel nesten den nye "Standard varianten" i forskjellige variasjoner.

Når Gibson gjorde hele Memphis-fabrikken til en Custom Shop slik at alle ES-modeller ble CS,

og Fender plukker delene til CS fra standard produksjonslinje, da undergravde de hele CS begrepet.

Nå er det et krampaktig forsøk fra begge produsenter på å gjøre CS mer eksklusivt igjen,

og prisene flyr i været sammen med en stigende dollarkurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har sammenlignet CS Masterbuilt med American Standard? Debris sammenlignet vanlig CS med American Standard (jeg er tilbøyelig til å være enig om det er snakk om 'Custom Classic'-modellene, de med moderne 2-punkts trem - som har veldig mye til felles med de amerikanske Deluxe Stratene - reissues fra CS derimot, syns jeg holder et veldig mye høyere nivå enn vanlig American Standard).

Jeg skriver om CS teambuildt, og mener da alle gitarer som kommer fra customshop og ikke er masterbuildt. Fender har en prispolitikk som ser omtrent slik ut:

Standard squier X2 = standard Mexico X2 = Standard american X2 = CS teambuildt X2= Masterbuildt -- dette er grovt regnet og det er mye i mellom. Det finnes også mye som kommer fra CS som koster mer enn denne formlen skulle tilsi og det er mye snacks i mellom standard og standard.

Det er naturligvis vanskelig å argumentere for at en CS- teambuildt strat er dobbelt så god som en standard american, og det er den opplagt ikke heller, men den skal være bedre. Dette har i liten grad med materialtyper å gjøre, som jeg skrev oppi der et sted, men det brukes mer tid på byggeprosessen - spesielt matching av hals mot kropp. Det handler derfor mer om lyd enn lettspilt. Hvor god en gitar er å spille på har mye med oppsett å gjøre. Jeg kjøpte en gang en brukt squier til en tusenlapp som var kjempegod å spille på, men den låt ikke imponerende.

Man får lite igjen for å doble pengene hele veien, men slik er det over alt. Vanskelig for å argumentere for at ei flaske cognac til 2000 er 5 ganger bedre enn en VSOP også, men den er bedre :-)

Dette er levende materialer og mennesker involvert, så ja - det finnes supergode standardstratter og mindre gode eksemplarer fra CS, men i snitt er det opplagt at instrumenter laget av bedre instrumentmakere med mye bedre tid og førsterett på å plukke emner skal være bedre. Variasjoner finnes i alle serier. Jeg har flere ganger spilt på standardstratter som føltes døde og ga meg lite - og jeg har sittet med tilsvarende instrumenter og et stort glis.

Endret av sidney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.