Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hei!


Eirico

Anbefalte innlegg

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Åh herregud! Kan dere ikke bare bli enige å si at for å lage musikk må du legge til litt Teori(matte) og litt Følelser? Uten teorien så veit du ikke åssen du skal få følelsene til å gjenlyde seg i instrumentet og uten følelsene så veit du ikke hva du skal bruke teorien til. VI TRENGER BEGGE!

Skal man være enige? Jeg tror vi må begynne å spørre oss selv om hvorfor vi har dette forumet her... Er et forum til for at alle skal være enige om alt, og ingen ting skal diskuteres. Hvor ble det av ytringsfriheten.. Skal man ikke få si hva man vil og mener. Alle har rett til å si sin mening, enten den er feil eller korrekt.. Og vi vet jo alle her hvem som har rett og hvem som tar feil!!!!

Musikk er teori!! End of story!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig diskusjon dette her, mange som er inne på mye bra.

Må baree si meg helt 100% enig i at musikk er mattematikk. Jeg spiller trommer, og merker det at det er viktig at jeg sitter å teller hele tiden. Det hender også at jeg adderer og subtraherer, altså matte.

Kan jo også føye til at jeg har 6er i matte, og ergo er jeg jeg veldig flink til å spille.

Når det gjelder bruk av skalaer, er det et emne som aldri går av moten. jeg mener det er viktig for alle, selv trommeslagere, å tenke skalaer når de spille. Det gjør jeg ofte selv. Dette gjør at mine fills høres mer musikalsk ut, og det er lettere å variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeavyBassDude

jupp... musikk verden er dømt til å få skikkelig mange flere personlighets løse band.. som om det ikke var nok allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud! Kan dere ikke bare bli enige å si at for å lage musikk må du legge til litt Teori(matte) og litt Følelser? Uten teorien så veit du ikke åssen du skal få følelsene til å gjenlyde seg i instrumentet og uten følelsene så veit du ikke hva du skal bruke teorien til. VI TRENGER BEGGE!

Skal man være enige? Jeg tror vi må begynne å spørre oss selv om hvorfor vi har dette forumet her... Er et forum til for at alle skal være enige om alt' date=' og ingen ting skal diskuteres. Hvor ble det av ytringsfriheten.. Skal man ikke få si hva man vil og mener. Alle har rett til å si sin mening, enten den er feil eller korrekt.. Og vi vet jo alle her hvem som har rett og hvem som tar feil!!!!

Musikk er teori!! End of story!![/quote']

Serriøst. Er det nesten ingen her som forstår ironi? Det med at dere skal bli enige var Ironi ;) Men man burde legge inn følelser i musikken. Først og fremst så handler musikk om komunikasjon. Bare les om musikk historie og dere skjønner det ;) ta Joiking f.eks. det er jo en slags type musikk bare at det handler om å komunisere med en annen person langt ute på vidda :P

Og forresten: Jeg strøyk i matte 1. termin, gjør dette meg til en dårlig musiker? :shock: Merkelig at jeg går musikk dans og drama og at jeg fikk 5 i instrumental opplæring. Og at jeg er en an av de mest etterspurte gitaristene på skola... Jeg sier ikke at matte ikke har noe med musikk og gjøre, men jeg sier at teori og matte er ikke alt. Det har mye med følelser å gjøre.

Det er ei jente i parralell klassen min som er sinnsykt god til å spille klassisk på piano, men det er det eneste. Ho eier ikke rytme eller andre ting. Ho er egentlig ikke musikalsk fordi ho ikke legger følelsene sine i musikken ho spiller. Ho har øvd på å spille musikken til punkt og prikke og tenke teori hele tiden. Da blir det ikke noe gøy å høre på ho i lengre strekk for det er helt likt det som ble komponert. Om du spørr ho om ho kan spille noe blues eller jazz så klarer ho det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig diskusjon dette her' date=' mange som er inne på mye bra.

Må baree si meg helt 100% enig i at musikk er mattematikk. Jeg spiller trommer, og merker det at det er viktig at jeg sitter å teller hele tiden. Det hender også at jeg adderer og subtraherer, altså matte.

Kan jo også føye til at jeg har 6er i matte, og ergo er jeg jeg veldig flink til å spille.

Når det gjelder bruk av skalaer, er det et emne som aldri går av moten. jeg mener det er viktig for alle, selv trommeslagere, å tenke skalaer når de spille. Det gjør jeg ofte selv. Dette gjør at mine fills høres mer musikalsk ut, og det er lettere å variere.[/quote']

Spilte trommer før jeg og, læreren min(pete abbot) sa jeg var veldig flink til å spille brekk og få det inn i en sammenheng... Jeg slo aldri trommer,,,,, jeg spilte!!! Mener dette var fordi jeg tenkte teori og matematikk i musikken.. Det er alt for mange som bare slår løs det de syns passer..

Hvis man syns noe er bra så er ikke det helt tilfeldig.. Det er fordi det er et system på det som glir sammen perfekt. Det er flere parametre som skal passe sammen for at noe skal låte bra. Vi snakker gjerne i matte om det gylne snitt... Det er en fullkommen form som virker beroligende og naturlig for øyet. Mennesket består av flere gylne snitt,, og det er flere av oss mennesker som absolutt virker beroligende for øyet. Det virker beroligende på andre følsomme deler og, men det skal vi ikke gå inn på.

Det jeg skal fram til er da at ting som høres bra ut består av en fullkommen form som kan beskrives gjennom teorien. den har en teoretisk fullkommen form. Og dette er ikke følelser som treffer så mange, men heller en teoretisk riktig komposisjon...

det finnes forøvrig en fin svensk film om det gylne snittet for de som vil lære mer om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MUSIKK = MATEMATIKK + FØLELSER

Slutt på historien..

Til de som heller mot følelser, har de nå fått det. Følelser er en like viktig del av regnestykket som noe annet..

Til de som heller mot matematikk, har de nå fått et helt regnestykke de kan bryne seg på... Gjerne mens de slår lens i trommene, eller småløper på en skala...

Forresten det med at du hadde seks i matte og at det gjorde deg til superhero på trommer, er bare piss.. Jeg var 1 møkkapoeng, på en 22 poengsprøve, unna å få 6 i standpunkt. Lærern sa jeg var best i klassen etc. Men ! Det gjør ikke meg noe bedre enn de andre i klassen det. En kæmmis i klassen min spiller til tusen, enda han ikke er no særlig tess i matte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg mikke. Var det jeg prøvde å si litt lengre oppe.

Jeg suger i matte. Serriøst, jeg strøyk 1. Termin og fikk 2 på 2. Termin. Dette gjør meg ikke til dårlig musiker eller gitarist. Men jeg skjønner jo det at matte er en viktig sak i musikken, men matte er en viktig sak i alt egentlig. Men tror dere virkelig at Jimi Hendrix sto å regna matteoppgaver i hodet mens han sto på scena passe bra rusa på syre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare først: Leo, selvom en person er teknisk sett dum, så trenger en ikke å kalle personen dum.

ej, gutta, det er faktisk noen som har definert hva musikk er FØR DERE :)

musikk (av gr. musike), oppr. enhver kunstart som oldtidens greske muser beskyttet. Senere bet. på tonekunsten. I eur. musikk finnes som hovedregel tre elementer: melodi (veksel i tonehøyde), rytme (veksel i tonevarighet) og harmoni (tonekombinasjon). I mod. musikk er disse regler ikke ubetinget gyldige

Det her var smått i forhold til det jeg fant i leksikonet i stua fra 72, der var det mange fine begreper som gikk under musikk, bla musikkpedogi og akustikk.

Sjekk ut http://en.wikipedia.org/wiki/Music hvis dere virkelig er i tvil på hva musikk er. Musikk er ikke matte+følelser, består eller er bygd opp av bla dette.

Jeg tror kiss_the_knife har misforstått hva dere mener med å øve skala og musikkteori. Jeg Har ikke så mye tid til å øve noe særlig teknisk, og ikke tid til å studere så mye teori, men jeg har skjønnt grunnprinsippene, og forstår at det er en sammenheng.

SRV spiller en utrolig følesesladd musikk, han har sikkert ikke studert så mye musikkteori som VAI, men halllllllllooooen! Han gutten der har øvd mer enn alle oss på forumet her tilsammen, OG DA BLIR DET LITT MUSIKKTEORI selvom en mest riffer blues med gutta lssm ;)

nå meg jeg dusje.

BTW, det her er helt offtopic, skulle vi ikke lage et øvningsprogram til topic-starteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du måtte komme her å være tøff å prøve å stå alene og ødelegge for alle oss andre hæ? :P

Men kan dere si meg med hånda på hjerte at om musikk hadde vært matte hvorfor liker alle sammen forskjellig musikk da? Om dere sier at musikk er matte så kan jo jeg si til læreren min at jeg ikke liker de og de matte stykkene fordi de er ikke kule nok. Om musikk hadde vært reinspikka matte så hadde alle sammen likt det samme, men det gjør vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er fin, exxon.. :wink: Tenkte jeg ikke på..

Jeg tror ikke jeg gidder å sjekke opp dette med musikk lenger.. Fra nå av skal jeg kose meg med gitaren, og ellers være kriminell på å slå ihjel filmer... :mrgreen:

God Feri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK....Nå har jeg spilt inn et lite eksempel til dere på hvordan inkorporere matematikk i slapping. Fant et harry backingtrack, som jeg regnet meg frem til en melodilinje på. Metoden er enkel: Ta utgangspunkt i akkordens grunntone. Regn deg så frem til riktig skala ved hjelp av sannsynlighetsregning. Så utfører du en andregradslikning med, helt riktig, to ukjente x-faktorer. (Formel finnes i formelhefte for mx og my. ) Da vil du få to og to toner. Så er det bare å fortsette slik, helt til du sitter igjen med en melodi. Det er mulig å stokke om på tonene, men benytt deg da av medianen.

Selvsagt tar det tid å opparbeide seg denne kunnskapen, og dere vil nok slite betydelig i starten. Men når man har holdt på en stund - som meg - så går dette som en lek. Her er linken:

http://home.online.no/~pertlars/harrydeluxe.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peri: Veldig bra spillt ;) det må jeg si ;), men jeg er fortsatt ikke overbevist at matte har SÅ sinnsykt mye å si om man skal skrive en melodi eller noe. Jeg klarer fint å lage en sang jeg uten så mye som å legge sammen 2+2..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.