Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hei!


Eirico

Anbefalte innlegg

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En ting jeg har merket etter jeg begynnte å pugge skalaer ut og inn hele dagen, er at låter jeg lagde for et års tid siden faktisk har mer fengende melodi og sjel i seg enn i det jeg mekker nå for tiden. Blir man for matematisk kan man lett rote seg bort og ikke spille på følelser.

Men når det er sagt finnes det jo mennesker som ikke eier følelser og dermed ikke har noe annet valg enn å se matematikken i det..

PS!

Mikke, du har min fulle og hele støtte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt finnes det jo mennesker som ikke eier følelser og dermed ikke har noe annet valg enn å se matematikken i det..

PS!

Mikke' date=' du har min fulle og hele støtte ;)[/quote']

Det er ikke snakk om å ikke eie følelser. Jeg kan være både trist og glad jeg, som alle andre. Men dette har ingenting med musikk å gjøre! Musikk er satt sammen av logisk oppbygde fragmenter. Ja visst kan det gi en viss tilfredstillelse når disse går opp i forskjellige mønstre. Kanskje er det dette som utgir seg for "følelser." Men det er matten som ligger til grunn.

Og dere som maser om at jeg ikke skjønner ironi og sarkasme....forklar meg, jeg husker ikke hva dette er. Minns jeg lærte om det i norsken en gang, men har visst helt glemt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør vel ikke stenge bare fordi vi har rett og du har feil?

Musikk er og forblir kald og ikke minst beregnelig matematikk. 2+2=4

Du må gjerne bli trist om du hører en a-moll akkord, men det riktige er å visualisere seg tall og se mønstre.

Vanlig akkordspill og sangoppbygging er matematikk på minst 2mx i nivå, og for improviasjon vil jeg si det er 3mx, til og med de vanskeligste oppgavene i boka.

Du blir ikke en god musiker om du skal sitte å sippe å prate om "følelser" i musikken. Gråt gjerne når katten din dør, men hold det utenfor musikken.

Peri: Jeg mener å huske at sarkasme og ironi hadde med essays og kåseri å gjøre. Husker aldri forskjellen på det heller. Er mest mattegutt jeg vet du ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å ikke eie følelser. Jeg kan være både trist og glad jeg' date=' som alle andre. Men dette har ingenting med musikk å gjøre![/quote']

Flott! Da har vi fått avkrefta at du faktisk ikke er en Psycopat.. hehe.. : Twisted :

Fra spøk til rabalder..

Den dagen da en person kun komponerer musikk ut i fra matematiske beregninger og ikke legger sjela si i det, så det får sin egen identitet, er den personen "lost".

Vi bør vel ikke stenge bare fordi vi har rett og du har feil?

Den kunne du spart deg for. Du får ikke respekt av å ordlegge deg på den måten. Folk pisser på deg nå!

Du må gjerne bli trist om du hører en a-moll akkord' date=' men det riktige er å visualisere seg tall og se mønstre. [/quote']

Du har misforstått helt. Vi har alle perioder i livet hvor vi føler oss nedfor, er forbanna eller er kjempe happy. Hva hvis du da klarer å formidle de følelsene til musikk uten å tenke et snev av matematikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir veldig uenig her. Musikk dreier seg ikke kun om matematikk, slik dere skriver. Dere vet også godt at musikk dreier seg om følelser. Og om det ikke gjør det med dere, er det ihvertfall det det skal gjøre. At dere ikke opplever det slik er noe helt annet.

Så Jon Henrik, du mener altså at for å kunne improvisere skikkelig, så må du ha 3MX? Det er kanskje det dummeste jeg har hørt i mitt liv. Det finnes en mengde gode gitarister og låtskrivere, som aldri har studert matematikk. Og en professor i matematikk ville ikke ha klart å lage gode låter heller.

Jeg kan skjønne det hvis dere har ment postene deres ironisk, og isåfall skjønner jeg ikke hvorfor dere har skrevet dem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeavyBassDude

Jeg er I den tro at jeg kan jamme temmlig bra(mer en bra nok for å ha spilt 2 1/2 år..) Hadde du gitt meg en matte prøve fra 8 klasse hadde jeg mest sannsynlig ikke klart den...

Matte Er faktisk den SISTE tingen jeg tenker på når jeg spiller...

Jeg forstår at Dream Theatre Lager musikk på den måten(med matte og alt) Hør hvor VANVITTIG skjedlig Musikken deres er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJELP...

Jon Henrik.. Jeg føler at dersom du ikke er ironisk, så må du være en utrolig firkanta person.. Du spiller mest midi-musikk regner jeg med ??

Ja, så klart har musikk med matematikk og gjøre, men ikke faen om det bare er matematikk..

"Music is your own experience, your own thoughts, your wisdom. If you don't live it, it won't come out of your horn. They teach you there's a boundary line to music. But, man, there's no boundary line to art." - Charlie "YardBird" Parker

"... Just as Jesus created wine from water, we humans are capable on transmuting emotion into music..." Carlos Santana

"...regardless of what you play, the biggest thing is keeping the feel going ..." - Wes Montgomery 

 Segovias' style is not slick or contrived, but it's still very clean and his timing is impeccable ... it's got a feeling of casual elegance, as if he's sitting around the house in Spain with a jug of wine, just playing from the heart." - Roger McGuinn / Byrds

"Life is like music; it must be composed by ear, feeling, and instinct, not by rule." -Samuel Butler

Music is what feelings sound like.  ~Author Unknown

Etc. Etc.

Jeg gleder meg så sykt mye til å kjøpe midi-skiva som du kommer til å gi ut Jonnis.. Den kommer til å selge til topps hos de døve.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bli mer overbevist pga. at flere sier at musikk er følelser?

Dette er latterlig. Mange musikere er uten noe skikkelig utdannelse, og er vel helt skada av dop.

MIDI er en vakker ting som Gud har gitt oss.

Du får søke litt rundt etter musikken min Mikke. Jeg har lagt ut flere ting her mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel lest de fleste innlegg i denne posten og er med på begge sider.

Bare sånn for å si det: ALT KAN REGNES UT MED MATTE. Tro det eller ei, alt kan beregnes med matte. Musikk er matte, men det er masse følelser i musikk og. Ta balader f.esk. de dreier seg som regel om kjærlighet og sånt og det er jo følelser. Se på siggen min. Blues er noe av den mest følelses ladde form for musikk vi har i dag. Samme gjelder Jazz. I jazz er det vanlig å spille etter skalaer, men også bevege seg utenfor skalaene og rett og slett bruke følelsene og improvisere allikavel er jazz tungt preget av teori, men for å kunne eksprimentere må man ha et utgangspunk, nettop skalaene. Og du burde vite hva som passer med hva. Om vi ikke skulle ha lagt noe følelser i musikken vår hadde vi ikke hatt musikk.

Jeg kunne ikke så mye skalaer og teori før og da hadde jeg ingen anelse om hva jeg spillte, jeg spillte bare det jeg trodde kom til å høres fett ut i en solo. Men nå i etter tid har jeg lært meg noen skalaer og jeg har fått et mye klarere syn på hva jeg spiller, men jeg bruker fortsatt følelsene mine når jeg f.eks spiller en solo. Den gamle gitar læreren min sa til meg engang da han hadde lært meg å improvisere "Use you instincts"(ja han er fra California) og jeg gjorde det og jeg imponerte meg selv.

Men jeg ser ikke grunnen til å kunne teori om du bare skal spille sanger etter punkt og prikke og ikke legge noe følelse i det, blir det for sterilt og kjedelig. For at det skal bli bra så må du legge noe personelighet i det. Tørre å improvisere og bevege deg litt vekk fra teorien. Bend the rules, not break them ;)

Det med senebetenelse og sånt stemmer. En jeg har nå gått i klasse med, en SINNSYKT god pianist(var ingen lærere på skola som var gode nok for han så han måtte ha lærer på konservatoriet ;) ) han måtte ta seg fri fra visse fag i noen uker fordi han hadde fått senebetenelse. Og en som nå har gått 2. Musikk på skola mi strøyk i nesten alle fag fordi han har vært plaga med kraftig senebetennelse så han kunne verken skrive på eksamener eller spille trommer, så han begynner antagligvis i klassa mi neste år på grunn av senebetennelse. Så ikke gå rundt å tro at du ikke kommer til å få det, vær obs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.