Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hei!


Eirico

Anbefalte innlegg

For det første: Hvis man øver mye er senebetenelse en realitet. Kjenner flere som har fått det. For det andre: Om man synes man trenger skalaer er helt opp til den enkelte' date=' men en god rockemusiker bør i hvertfall kunne dur-' date=' moll- og bluesskalaen. Jeg har trent en del på skalaer fordi jeg bl.a. også liker å drive med jazz.[/quote'']

Senebetennelse er ikke en realitet nei. Jeg kjenner INGEN som har fått det av gitar/basspilling

Tror du det bare er et ord noen har funnet på eller? Kjenner du noen som øver mye? Dette har du ikke greie på, ikke gidd å drite deg ut.

Jeg øver 3-4 timer noen dager, men spiller gitar hver dag (noe jeg har gjort i 9 år) bare så det er sagt. Alle jeg kjenner som spiller et instrument spiller mye de og, og ingen av de har fått senebetennelse. At man får senebetennelse fordi man spiller mye er kun overtro, og det er helt individuelt om man er mye plaga med det eller ikke, så det å si at man må varme opp ellers går det til hælvete er bare tull. Har man først fått det og man driter i det fortsetter plagene, mens hvis du følger tipsa legen gir deg så blir det mest sannsynlig bare med den ene gangen.

Av meg får du herved NM-gull i idioti. Dette får du på bakgrunn av av dine aldeles glimrende uttalelser angående senebetennelse. Stort dummere enn det du sier har jeg nesten ikke sett maken på!

Når det gjelder om musikk er følelser vs matematikk, kan jeg ikke bli mer enig med Peri og Jon Henrik. Når ble musikk ikke matematikk?

Når du tar en Gm7b9, så er det fordi du vet at det er sånn akkorden er oppbygd, ikke fordi du følelsesmessig bruker den. Men akkurat her er gehøret som Faktor nevner så UTROLIG, UTROLIG, UTROLIG viktig.

En musiker uten særlig bra gehør, kunne gjerne vært en sau.

Om man så ikke liker å trene skalaer, og vanskelige akkorder så øv for all del på sammenhengen mellom tonene, og hvordan en akkord høres ut f.eks. Det er kjekt hvis man kan spille sistesoloen i Erotmania, men hvis man ikke kan spille "bæ, bæ lille lam" uten å måtte finne ut av den først er man pretty much fucked! Men over til den andre saken igjen.

Alt som man spiller av diatoniske eller kromatiske toner eller for den saks skyld akkorder ER og BLIR matematikk. På anslag, frasering, og en del teknikker kan jeg godkjenne at følelser eller feeling er inne i bildet men ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nettopp Exxon.. Der har vi svaret.

Musikk = Følelser + Matematikk..

Og Jonnemann, det var et usannsynlig dårlig argument å si at du ikke ble overbevist pga. mange kjente musikere har sagt at musikk er følelser.. Det blir som å si. "Haha.. tror dere jeg gidder å tro at 2+2 =4, bare fordi dere har fått mange nok til å si det.. haha.. det er latterlig" :roll:

Du tror kanskje musikk bare er matte, Jonniboy.. Men kan 3mx stykkene dine, som du tar i hodet, få deg til å gråte ? le ? smile ? Pussig hvor sta du er iblandt... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo -

Stevie Ray Vaughan brukte en del akkorder jeg vedder på du aldri har hørt om.. Vet du hva han sa ??

Det her blir ikke ordrett, men no i denne duren:

"Jeg vet ikke hva jeg spiller. Jeg bare tar det fra hjertet og hva jeg føler, og der er det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo -

Stevie Ray Vaughan brukte en del akkorder jeg vedder på du aldri har hørt om.. Vet du hva han sa ??

Det her blir ikke ordrett' date=' men no i denne duren:

[i']"Jeg vet ikke hva jeg spiller. Jeg bare tar det fra hjertet og hva jeg føler, og der er det"

Jeg skal si deg at SRV sa sikkert en god del ting. SRV drakk også en god del ting....

Kan du si meg hva de UTROLIGE akkordene het da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne spille utenfor reglene må man kunne dem etter noter.

Leser at mange her spiller "etter" følelser. Hvordan vet dere at det dere spiller er basert på følelser? Jeg vil tro det er basert på en eller flere erfaringer om at akkurat den linja låter fint over den. I all enkelhet kan vi si at over V7 låter 1, b3, 3, 5, 7, 4 flott, særlig om man løser opp til 3 og I. Dette er matematikk.

Prøv dette. Tenk på en akkord, forklar den med følelser. Hvor lang tid må du holde på for at noen andre klarer å spille samme akkord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle om han drakk en del ting da !?!? Om du bare hører på musikk fra artister som aldri har rørt ei flaske, eller tatt en rev, må det være en traumatisk musikksmak du har.. Verden er sånn..

Og til akkordene så husker jeg ikke navnet, da jeg faktisk ikke er den beste akkordoppbyggern foreløpig (men jeg kommer meg). Men er det det som er poenget ? At du skal få navnet på akkordene av meg, og så skal du si "Ha! De kan jeg i huet, din slappe GKfaen" !?!? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vet ikke hva jeg spiller. Jeg bare tar det fra hjertet og hva jeg føler' date=' og der er det"[/quote']

Det kalles erfaring. Han hadde helt sikkert spilt de akkordene mange ganger, om han ikke visste hva det var så kan det godt være at han ikke visste hvilken funksjon akkorden hadde. Det er ikke det samme som at han ikke peiling på om det ville fungere eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke.. Jeg bare "quota" gitarlærern min, som quota SRV... :wink:

Forresten tenkte jeg litt på det du sa om følelser, og at de fleste her sikkert bare spiller på erfaringer.. Ja det er fullt mulig. Jeg har snappa noen licks her og der, men så klart putter jeg følelser i det jeg spiller.. Jeg kopierer ikke følelsene til SRV, Buddy Guy, Eric Clapton etc. Jeg bare lager uttrykker mine egne med hjelp fra de. Og såklart har jeg laget meg en del helt egne ting også.. Men jeg spiller annerledes når jeg er lei meg enn når jeg er hyper og gira.. Så jeg bruker nok en del følelser, selv om jeg bare har spilt i 3 år.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle om han drakk en del ting da !?!? Om du bare hører på musikk fra artister som aldri har rørt ei flaske' date=' eller tatt en rev, må det være en traumatisk musikksmak du har.. Verden er sånn..

Og til akkordene så husker jeg ikke navnet, da jeg faktisk ikke er den beste akkordoppbyggern foreløpig (men jeg kommer meg). Men er det det som er poenget ? At du skal få navnet på akkordene av meg, og så skal du si "Ha! De kan jeg i huet, din slappe GKfaen" !?!? :roll:[/quote']

Hvordan gjettet du at jeg kom til å si akkurat det? Er du tankeleser eller no? Som Euphor sier er det ikke følelser det er snakk om her, men erfaring. Og av erfaring får du kunnskap.

Når du begynner å anklage min musikksmak så begynner jeg å lure på om du kanskje er det du sier selv du er: En slapp GKfaen :P

Neida, fra spøk til revolver. Når sa jeg at jeg ikke hørte på musikk der låtskriverne eller artistene dopet seg eller drakk? De beste låtene kommer som oftest at folk som er nede. Men det jeg mener er at du ikke bare kan ta et sitat fra SRV og si : Whæææo! Tenk han spilte BARE med følelser! Han må ha skikkelig bra følelser. Det går bare ikke ann. Folk sier mye. Både kloke og og ikke fullt så kloke ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsåtr jeg, leo. Der har du et poeng. Men det virket på meg som om du fremstilte låtskrivere med alkisproblemer og tjallrøyking til hverdags, rimelig dårlig.

Men kan du si meg hvorfor de bra låtene kommer fra de som er "nede" ?

Har det noe med at de ofte skriver personlige ting, som det også ofte blir lagt mye "feel" i ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp. Når skal noen forstå at jeg ikke har ment et fnugg av hva jeg har skrevet her?

Herrejesus...jeg trodde etter 3000 innlegg at folket kjente litt bedre til hva jeg "står for" musikalsk sett, men den gang ei..

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor dere gidder å mase om musikke er "følelser eller matematikk". Ingen blir enige, og vi har diskutert det 1000 ganger før. Ihvertfall ikke med tanke på at tråden heter "hei", og at det handlet om en som spurte om bassøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud! Kan dere ikke bare bli enige å si at for å lage musikk må du legge til litt Teori(matte) og litt Følelser? Uten teorien så veit du ikke åssen du skal få følelsene til å gjenlyde seg i instrumentet og uten følelsene så veit du ikke hva du skal bruke teorien til. VI TRENGER BEGGE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.