Web Analytics
Jump to content

NGD - Gibson Les Paul Signature T (Alpine Burst/Gold Hardware)


Astrum
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk denne relativt billig (antar det var på grunn av manglende flamming i lønnetoppen). Jeg spiller ikke en gang elektrisk, men nå får jeg vel begynne. Har fra før av en gammel Epiphone LP Standard, som jeg sikkert til sammen har spilt under 10 timer på. Dette var for øvrig sist for over 10 år siden. ;)

Installerer Rocksmith 2014 as we speak (så jeg har vel en OK lærer fremover, etter hva jeg har hørt). Hvis noen vil gi meg tips til hva alle de unødvendige knottene er til, og hvordan man i det hele tatt spiller på en elektrisk, mottas det med takk. Ellers kommer jeg til å behandle gitaren som en av mine akustiske, og ignorere bryter/knotter/annet tull.

Mobilen min har dessverre det eneste kameraet som for øyeblikket ikke har batterier til lading, så dere får kose dere med dette bildet. Nå skal jeg gå og lete etter lydhullet.

post-14260-0-27535800-1436861596_thumb.j

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis noen vil gi meg tips til hva alle de unødvendige knottene er til, og hvordan man i det hele tatt spiller på en elektrisk, mottas det med takk.

En Les Paul har som regel 1 volumknott og 1 toneknott for hver pickup. Det gjør at du kan stille inn pickupene uavhengig av hverandre (F.eks spilte ofte gitaristen i Led Zeppelin med lavere klarlyd i den fremste og en med forvrengt rockelyd i den bakerste. Du kan bytte hvilken mikrofon(er) som er aktiv med 3 veis bryteren). I tillegg har vel denne modellen toneknotter en kan trykke inn og ut for å få lyd ala Fender Stratocaster (tilnærmet siden forskjellene ellers mellom gitarene er ganske store).

Joe Bonamassa forklarer bruk av tone og volumknottene her:

Bernie Marsden viser bruk av volum, tone og 3-veisbryter fint også her: https://youtu.be/L6V8htfnkvc?t=13m36s

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En Les Paul har som regel 1 volumknott og 1 toneknott for hver pickup. Det gjør at du kan stille inn pickupene uavhengig av hverandre (F.eks spilte ofte gitaristen i Led Zeppelin med lavere klarlyd i den fremste og en med forvrengt rockelyd i den bakerste. Du kan bytte hvilken mikrofon(er) som er aktiv med 3 veis bryteren). I tillegg har vel denne modellen toneknotter en kan trykke inn og ut for å få lyd ala Fender Stratocaster (tilnærmet siden forskjellene ellers mellom gitarene er ganske store).

Joe Bonamassa forklarer bruk av tone og volumknottene her:

Bernie Marsden viser bruk av volum, tone og 3-veisbryter fint også her: https://youtu.be/L6V8htfnkvc?t=13m36s

Utsagnene mine var ikke (helt) seriøse, men det blir vel riktig å si at jeg ikke vet særlig mer om elgitarer enn hva knottene/bryteren gjør. Men takk for link til fin video!

Vent a, hukommelsen min spiller meg kanskje et puss..

Bygger ikke du gitarer fra scratch?

Morsomt da med Rocksmith som el-gitarlæring. Men så lenge man lærer så :)

Det er nok ikke meg du tenker på. Jeg spiller vanligvis akustisk, og har knapt rørt elektriske gitarer (sikkert forumets eneste?). :)

Link to comment
Share on other sites

Bumper min egen post med et nybegynnerspørsmål: Gir det mening å bruker luftfukter sammen med elgitarer? Ser at min LP kom med en silicapakke(!), noe som taler imot at gitaren trenger luftfukter. Imidlertid er vel halsen ikke konstruert så mye annerledes enn på en akustisk - og uttørking kan vel medføre det samme her, nemlig at båndene blir skjeggete?

Link to comment
Share on other sites

Du kan få skjegg på elgitarer i Norge også, nesten uansett nypris.

Slik jeg ser det, har det lite eller ingenting med "kvalitet" å gjøre.

Det er strengt tatt ikke det store problemet. Fjern det med for eksempel en keramisk stick når det er på det tørreste, sånn januar/ februar, så er du kvitt problemet en gang for alle.
Halser endrer seg litt på elgitarer fra sommer til vinter, men det er stor forskjell på det der. Noen gitarer merker man ikke noe på, mens andre vandrer en del.

Til sist avhenger det jo av hvor du bor. Det er mye tørrere på innlandet enn ved kysten vinterstid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Husk at norske innlandsklimafuktighet kan måle seg med noe av noe av det tørreste man kan oppdrive over hele kloden. Det er ikke en overdrivelse, men noe som kan måles.

Moderne gitarer er stort sett laget for å tåle "hva som helst", men som sagt, vi bor et sted der det i enkelte områder kan bli ganske ekstremt.

Min eldste gitar er fra fra omtrent 1958, og den lever fortsatt, uten at den i mesteparten av livet har blitt utsatt for luksus som luftfuktere og slikt. Skjegg har jeg fjernet en gang, en eller annen kald vinter. Da er jobben gjort.

Noe annet blir det kanskje på Gibsongitarer med såkalte "nibs", men det har jeg ikke noen erfaring med. Etter det jeg har sett bilder av og lest, så kan bindingen sprekke opp på grunn av presset fra båndene. Det er jo ikke så veldig snedig, og man får ikke filt på grunn av bindingen.

Ut over det, har jeg erfaring med at noen gitarer, selv i ganske høy prisklasse kan få skarpe kanter på vinteren her på innlandet. Som tidligere nevnt, fjern de på den rette årstiden, og problemet er løst.
Til slutt, handler man en veldig rimelig gitar, er det vanligere at problemet oppstår enn hvis gitaren koster litt mer. Ikke så rart, siden det koster penger å oppbevare treverk i tørkeomgivelser i flere år før man bruker dem.

Det er jo ikke noe stort problem. Man trenger stort sett ikke engang å maskere for å få fjernet kantene. Litt tålmodighet, en keramisk stick, en halvtimes jobb, og dette er borte for alltid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.