Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx alternativer. Aktive monitorer?


Anbefalte innlegg

Ser ut som det blir Axe på meg. Og lurer på om noen har noen tips om aktive monitorer som funker til den slags?
Har hørt at det beste alternativet er aktive monitorer, men er det noen som mener noe annet så kom med det.
Alle tips mottas med takk. Fint om det funker bra for både bass og gitar. Men hovedfokuset vil nok ligge på gitar.
Til bruk hjemme, øving og konsert.
Budsjett max 4K sånn cirka. Men greit hvis det fins noen rimeligere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret du vil få fra "alle" er Atomic CLR, og det er en grunn til det.

Har 2 stk og de låter bra samme hva du sender gjennom de (kan fint dobble som toppkasser i et sangannlegg/liten PA)

Men 4K blir et litt for smalt budsjett.

Jeg har ikke hørt noe i den rimeligere enden jeg har syntes låt noe særlig.

Er liksom kjett å ha en Axe 2 og kjøre den gjennom en Behringer e,l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Behringer Thruth B2031A til Axe FX II. Etter min vurdering låter de bedre enn AKG 240 Studio hodetelefoner.

Jeg har ikke testet noe annet foreløpig, og kan derfor ikke uttale meg om hva jeg liker.

Innenfor ditt budsjett på 4k er det flere på Fractal forum som har foreslått Yamaha HS8. Disse koster vel litt mer nye, men et par brukte vil ligge innenfor.

Du har kanskje allerede vært inne på forumet til Fractal, men om du ikke har det kan du sjekke den ut (http://forum.fractalaudio.com/forum.php).

Lykke til med jakten på gode monitorer, og fortell gjerne hva du ender opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de to siste her er vel ikke noe å dra med seg på øving, og live? Mer som studio monitorer eller?
Tenkte mer på noen solide kasser som kan holde følge med resten av bandet.

Yamaha DXR 10 er vel mer rett for mitt bruk. En sånn på bruktmarkedet hadde vært mitt i blinken.

Poweramp og kabinett er vel og et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bruker de til hjemmestudio og på øving (i hjemmestudioet) med ulike bandsammensetninger; fra gitar og piano til trommer, bass, keyboard og gitar. Vi øver gjennom et Mackie Onyx Blackbird lydkort ut i monitorene. Jeg synes det låter ok, men har som sagt ikke prøvd Axen med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha DXR tror jeg er det beste alternativet da.

Behringer klarer jeg ikke, synes de låter...eh, mindre bra.

Kan du strekke budsjettet kan du kanskje finne noen brukte RCF.

Atomic'ene er ikke så kostbare når du ser på hva du får, de låter rett og slett like bra som endel monitorer som er myyyye dyrere!

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Behringer Thruth B2031A til Axe FX II. Etter min vurdering låter de bedre enn AKG 240 Studio hodetelefoner.

Jeg har ikke testet noe annet foreløpig, og kan derfor ikke uttale meg om hva jeg liker.

Innenfor ditt budsjett på 4k er det flere på Fractal forum som har foreslått Yamaha HS8. Disse koster vel litt mer nye, men et par brukte vil ligge innenfor.

Du har kanskje allerede vært inne på forumet til Fractal, men om du ikke har det kan du sjekke den ut (http://forum.fractalaudio.com/forum.php).

Lykke til med jakten på gode monitorer, og fortell gjerne hva du ender opp med.

Tror ikke han mente studiomonitorer.

Blir et litt annet bruk, tror ikke jeg skal prøve Dynaudioene mine på øving lizzom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere Yamaha DSR112 til PA og de fungerer svært bra til slikt. Lite forskjell lydmessig på en slik og en CLR, bortsett fra at DSR112 har enda mer volum. Prismessig er de omtrent like, og jeg ville nok gått for Atomic CLR om det utelukkende skulle være som monitor for min Kemper Profiler om valget sto mellom disse to.

Litt billigere og nesten like bra er Yamaha DXR12 eller DXR10.

Hadde håpet den nye lavpris-serien til Yamaha (DBR) skulle være brukbar, men de fungerte dårlig.

Lavpris-alternativet mitt er Behringer F1320D. Prisen tatt i betraktning så fungerer de overraskende bra både til dette og generelt som scenemonitorer.

Billig-alternativet mitt til øving hjemme er et par Behringer B3031A studio-monitorer. Også de er overraskende bra, selv sammenliknet med studiomonitorer til 3-4 ganger høyere pris. Dette er som andre har påpekt nærfelts-studiomonitorer og egner seg ikke for scene eller øving med band.

Ellers har jeg kommet til at med litt EQ-justeringer fungerer det aller meste av gode FRFR løsninger for PA-bruk sammen med min Kemper, og gjør det sikkert med en Axe også. Jeg har prøvd QSC KW-series, HK-Audio Linear og JBL PRX-7xx med gode resultater.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.