Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarbyggere og forskjeller i kvalitet


gitarleik

Anbefalte innlegg

Har den siste tida sett unormalt mykje på diverse bontique og håndlagde gitarer både i Norge og i utlandet. Dette har innebært alt frå håndlagde gitarer, håndlagde med bruk av CNC maskiner og gitarbyggere som også bruker deler frå warmoth og lignande. Har jo meir eller mindre bestemt meg for at når økonomien og kunnskapen er tilstrekkeleg så skal det bestillast ein custom gitar ein eller annan gong i framtida.

Det som imidlertid slår meg når eg leser diverse tråder på forumet og andre stader, er at det virker som nesten alle holder ein vanvittig høgkvalitet på bygginga si. Kva gitar som er best, vil jo alltid vera eit utrulig subjektivt spørsmål, men er det nokon som har erfaring med kvalitetsforskjell hos ulike gitarluthiera?. Hadde vert artig om nokon hadde erfaringar med strand guitars/husmoen/holmboe/tidlegare guitarworkshop/Eugen/Isaksen/Hougaard/ACG guitars o.s.v opp mot K-line/Melancon/LSL/Lenz/Anderson/Tyler/Suhr/Marc Rutters/Vinetto/Collings/Haar/Ron Kirn/Grosh/ Fender masterbuild/Prs privatestock/Candian breed o.s.v Felles virker det jo som om alle bruker top notch deler og veit kva dei driver med. Registrerer jo at det ulik leveringstid og pris ho mange av desse, men tenker det fort kan gå på omdømme, kor stor del av det som er håndarbeid, antall byggara og generelt at folk bruker ulik tid på ting.

Ser også at mange byggara lager eigne pickups, mens andre bruker frå andre produsenter. Har folk opplevd dette som ein fordel eller ulempe? Har alle tilgong til treverk av lika høg kvalitet, eller er warmoth like bra? Er det storeforskjellar i båndarbeid, utforming av hals og setup? Forskjeller i montering av hals på bolt- on? åsåvidereåsåvidere

No blei det masse tanker, men når eg sjølv verken har erfaring eller ferdigheter nok til å vurdere sånt, hadde det vert artig med nokon innspel. Veit jo at nokon spesialiserer seg meir på gibson bygg andre fender og vintage vs moderne, men kvalitet og lyd kan vell målast til dels uavhengig av dettte. Spesielt om ein skal kjøpe uprøvd utifrå omdømme er det jo viktig at ein har tillit at den byggaren du velger har ferdigheiter til å levere sluttproduktet du ønsker

Endret av gitarleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elektronikk har jeg blitt tipset om RS kit fra vintageguitar.com . Det er et meget fleksibelt kit og koster 750kr. Selv bygger jeg for moro og blåser i om det heter Fender eller ikke på hals og kropp bare kvaliteten er god. Jeg fikk en LEKKER gitarkropp fra www.guitarfetish.com . det blir spennende.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun hatt 1 Eugen, men den var ikke fullt på høyde med Suhr og Tyler gitarene jeg har eid, som til gjengjeld var top notch.Dette da mht. fit, finish, presisjon etc. Vet ikke hvordan det er med de andre norske merkene.

Endret av shv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun hatt 1 Eugen, men den var ikke fullt på høyde med Suhr og Tyler gitarene jeg har eid, som til gjengjeld var top notch.Dette da mht. fit, finish, presisjon etc. Vet ikke hvordan det er med de andre norske merkene.

Har kun testet husmoen sjølv, men eg har også høyrt det samme som deg om Eugen. Men trur dette var snakk om ein basic modell som skulle vera eit alternativ til fender america std. Trur kvaliteten på disse ikkje var uten kompromisser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse byggerne du ramser opp spesialiserer seg jo på forskjellige ting, så det er kanskje en tanke å innsvevre jakten litt. Er du opptatt av vintage korrekthet? Moderne specs? Er det viktig for deg at du kan velge alt av specs selv? Aged/ny finish?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse byggerne du ramser opp spesialiserer seg jo på forskjellige ting, så det er kanskje en tanke å innsvevre jakten litt. Er du opptatt av vintage korrekthet? Moderne specs? Er det viktig for deg at du kan velge alt av specs selv? Aged/ny finish?

Hei, er klar over at byggerne her spesialiserer seg på forskjellige ting og også ulikheter i forhold til eigne valg av specs. Tråden her var meint som ein slags diskusjon av gitarbyggere i form av kvalitet, og ikkje nødvendigvis det eg er ute etter(sidan det nok er ei stund fram i tid). Tenker jo at sjølv om dei spesialiserer seg i forskjellige ting vil vel kanskje kunnskap, kvalitet på treverk, resonans og byggmessig kunne diskuterast nokolund uavhengig av det. Litt av grunnen til at heiel tråden var jo også det eg skreiv i starten om generelt positivt inntrykk av "alle" som driver å bygger, men tenker at som i alle andre yrker vil det sikkert vera ulik kompetanse ut å går(sjølv om dei fleste nok bygger instrument av rimleg bra kvalitet).

Når det gjelder spørsmålet ditt er eg åpen for det meste, men vintage korrekthet er nok ikkje det som er viktigast for meg. Meir moderne specs på eit tradisjonelt(modifisert eller heilt tradisjonelt) er vell mest aktuelt for meg. Ingen relic og gjerne med ein "unik" finish, treverkskombinasjon og allsidig elektronikk,pickups løysing er vell mest aktuelt for meg, men ingen nødvendighet at alt skal spesifiserest sjølv i og med at eg ikkje ville følte meg egna til å ta alle beslutninger sjølv. Det som imidlertid hadde vert viktig for meg hadde vert grundig info og veiledning i prosessen rundt det som skjedde og rundt aktuelle valg rundt gitaren og eit spesielt instrument som kvalitetsmessig var top notch. Håper dette gav meining :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om en Tyler, Anderson eller Suhr kunne passa deg bra. Det finnes vel mange av disse rundt om i landet, så mulighetene for å få testa en er vel stor. De er vel også lettere å selge igjen enn en del andre custombygg vil jeg tro, iallfall med et evt mindre tap.

Jeg har testa flere gitarer av hvert av disse tre merkene, men jeg falt ikke for noen av de. Det går ikke på at det ikke er høy nok kvalitet, fordi det er det jo, men rett og slett fordi at jeg ikke ble helt venn med de jeg testa. Og fordi jeg mye heller foretrekker vintage specs og løsninger, og ikke minst utseende.

Har også hatt en Vinetto, den var ikke imponerende i det hele tatt. Så fantastisk ut, ble aldri venn med den heller. Den hadde også "quartersawn" hals som jeg ikke liker i det hele tatt, skjønner ikke hvorfor folk på død og liv må ha det!

Hatt et par Linhofs, det er kanonbra gitarer. De føles virkelig som et gammalt instrument. Anbefales å sjekke ut, men de er aged da. I samma slengen kan jeg også ta med Danocaster. Ser kjempebra ut, men ikke helt overbevist. De er litt vel hypa etter min mening.

Anyway, jeg vil anbefale deg å kontakte Marc Rutters, han kan bygge det du vil - uansett om du er ute etter en vintage eller en mer modernisert custom løsning. Han lager også alt fra bunn; kroppen, halsen og mesteparten av hardwaren.

Den siste gitaren jeg fikk fra han er etter mitt syn den beste jeg har hatt innen denne "sjangeren", den er helt der oppe med de beste gamle jeg har. Jeg har også en bestilling inne hos han fra litt tid tilbake, da valgte jeg treemne selv til både kropp og hals. Og kommunikasjon underveis er helt topp. Og ikke minst prisen, du får ufattelig mye gitar for penga!

Endret av MAa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har lommebok for den såkalte eliteserien, ville jeg personlig sannsynligvis ha valgt Ron Kirn bare basert på hans innlegg på TGP, samt hva folk sier om gitarene has.

Han, som flere av de nevnte, baserer seg delvis på deler han ikke nødvendigvis lager selv alltid (halser), men den mannen sitter på utrolig kunnskap og har virkelig håndtverket i fingerspissene, det ser man her:

http://ronkirn.com/tutorial/index.htm

Jeg og han må dele samme smak da jeg mye basert på hans anbefaling kjøpte et sett med Wilde MicroCoils pickuper og de var spot on, fantastiske greier. :)

Hyggelig fyr også, samt relativt kort ventetid.

Endret av Amund Blix Aaeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg i forkjøpet Amund :) Ja, selv om jeg ikke har testa en Kirn, er jeg helt 100% overbevist om at det er fantastiske saker. Har også lært utrolig mye fra hans poster på tdpri, han er virkelig et orakel :)

Definitivt et orakel ja! Og nøktern, ikke noe vås om magisk tonewood der i gården.

Kommer så mye pjatt og tull fra enkelte som skal rettferdigjøre ville priser.

Må si jeg liker John Suhr også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om en Tyler, Anderson eller Suhr kunne passa deg bra. Det finnes vel mange av disse rundt om i landet, så mulighetene for å få testa en er vel stor. De er vel også lettere å selge igjen enn en del andre custombygg vil jeg tro, iallfall med et evt mindre tap.

Jeg har testa flere gitarer av hvert av disse tre merkene, men jeg falt ikke for noen av de. Det går ikke på at det ikke er høy nok kvalitet, fordi det er det jo, men rett og slett fordi at jeg ikke ble helt venn med de jeg testa. Og fordi jeg mye heller foretrekker vintage specs og løsninger, og ikke minst utseende.

Har også hatt en Vinetto, den var ikke imponerende i det hele tatt. Så fantastisk ut, ble aldri venn med den heller. Den hadde også "quartersawn" hals som jeg ikke liker i det hele tatt, skjønner ikke hvorfor folk på død og liv må ha det!

Hatt et par Linhofs, det er kanonbra gitarer. De føles virkelig som et gammalt instrument. Anbefales å sjekke ut, men de er aged da. I samma slengen kan jeg også ta med Danocaster. Ser kjempebra ut, men ikke helt overbevist. De er litt vel hypa etter min mening.

Anyway, jeg vil anbefale deg å kontakte Marc Rutters, han kan bygge det du vil - uansett om du er ute etter en vintage eller en mer modernisert custom løsning. Han lager også alt fra bunn; kroppen, halsen og mesteparten av hardwaren.

Den siste gitaren jeg fikk fra han er etter mitt syn den beste jeg har hatt innen denne "sjangeren", den er helt der oppe med de beste gamle jeg har. Jeg har også en bestilling inne hos han fra litt tid tilbake, da valgte jeg treemne selv til både kropp og hals. Og kommunikasjon underveis er helt topp. Og ikke minst prisen, du får ufattelig mye gitar for penga!

Takk for nyttig informasjon. Ja såg den broadcasteren din i ein tråd, så veldig bra ut. Kva prisklasse snakker me om hos rutters?

Endret av gitarleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har lommebok for den såkalte eliteserien, ville jeg personlig sannsynligvis ha valgt Ron Kirn bare basert på hans innlegg på TGP, samt hva folk sier om gitarene has.

Han, som flere av de nevnte, baserer seg delvis på deler han ikke nødvendigvis lager selv alltid (halser), men den mannen sitter på utrolig kunnskap og har virkelig håndtverket i fingerspissene, det ser man her:

http://ronkirn.com/tutorial/index.htm

Jeg og han må dele samme smak da jeg mye basert på hans anbefaling kjøpte et sett med Wilde MicroCoils pickuper og de var spot on, fantastiske greier. :)

Hyggelig fyr også, samt relativt kort ventetid.

Har også høyrd masse bra om Ron Kirn. Ser han har salg nå på nokon modeller for rundt 1500 $, synd krona står så svakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Elsker måten han bare kutter gjennom på. Og så er han så bra på å skrive i tillegg - den mannen burde gitt ut ei skikkelig bok!

Heftene han har laget om bygging og lakkering er sånt jeg finner fram iblant bare for å smile litt :) Jeg har handlet fresemaler fra Kirn, det er skikkelige saker det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.