Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarbyggere og forskjeller i kvalitet


gitarleik

Anbefalte innlegg

men kvalitet og lyd kan vell målast til dels uavhengig av dettte.

Nope, dessverre. Det hadde jo gjort livet som gitarkjøper mye enklere............

Så jeg vil anbefale deg å holde deg unna kjøp av dyre custom gitarer og heller øve.......... mye bedre investering enn en custom gitar du tror (og sikkert poster her på GN) at du skal ha resten av livet og som ligger på finn.no før 17. mai............. ass they always do, for folk spec'er alltid noe crap de angrer på etterpå så man bestiller en til for å fikse det og så er'e igang, han bygger'n er jo så knasendes hyggelig og sender flotte plankebilder (ass if that makes føkk all difference) at jeg bare "måtte" bestille enda en til......... for føkk's sake, hookers and cocaine would be cheaper......... Oh well, du kan jo alltids svi av alle pengene på håndbygde fuzzpedaler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, dessverre. Det hadde jo gjort livet som gitarkjøper mye enklere............

Så jeg vil anbefale deg å holde deg unna kjøp av dyre custom gitarer og heller øve.......... mye bedre investering enn en custom gitar du tror (og sikkert poster her på GN) at du skal ha resten av livet og som ligger på finn.no før 17. mai............. ass they always do, for folk spec'er alltid noe crap de angrer på etterpå så man bestiller en til for å fikse det og så er'e igang, han bygger'n er jo så knasendes hyggelig og sender flotte plankebilder (ass if that makes føkk all difference) at jeg bare "måtte" bestille enda en til......... for føkk's sake, hookers and cocaine would be cheaper......... Oh well, du kan jo alltids svi av alle pengene på håndbygde fuzzpedaler.

Øving er definitivt ein bedre investeringa, synd interessen for å sjå etter gitarer er det om eg vil eller ei. Ja av samme grunner så er det med å bestille heilt custom til 20-30k langt inne i framtiden. Uansett greit å få info rundt byggere, sidan det absolutt er aktuelt å kjøpe noko på bruktmarkedet, om rett gitar og pris dukker opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, dessverre. Det hadde jo gjort livet som gitarkjøper mye enklere............

Så jeg vil anbefale deg å holde deg unna kjøp av dyre custom gitarer og heller øve.......... mye bedre investering enn en custom gitar du tror (og sikkert poster her på GN) at du skal ha resten av livet og som ligger på finn.no før 17. mai............. ass they always do, for folk spec'er alltid noe crap de angrer på etterpå så man bestiller en til for å fikse det og så er'e igang, han bygger'n er jo så knasendes hyggelig og sender flotte plankebilder (ass if that makes føkk all difference) at jeg bare "måtte" bestille enda en til......... for føkk's sake, hookers and cocaine would be cheaper......... Oh well, du kan jo alltids svi av alle pengene på håndbygde fuzzpedaler.

Skriver under på denne. Har kun fått bygget én gitar, den ble slik jeg ville, og jeg er "fornøyd" i den forstand at jeg fikk det jeg ba om.

Men, ville jeg bestilt den samme gitaren én gang til, med samme spec? - Nope.

Kan jeg selge customen min og få tilbake pengene? - Nope.

Hadde jeg gjort dette om igjen, med annen spec, dersom jeg hadde visst det jeg vet i dag? - Nope.

What Gluke said.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man treffer nok "diminishing returns" litt tidligere enn mange velger å tro. Om man henger en stund på TGP, ser man etterhvert en liten "elite" som gjerne har opptil flere av gitarer til 100k+ og amper i samme klasse, og det er ikke alltid det omsettes i god lyd altså.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My favourite Luke quote: "if you wanna piss away your money then do that. I have done it and that's why I tell you not to do it."

Anyho, det er jo spørsmål som det er helt umulig å svare på. Det er egentlig de fleste sånne utstyrsspørsmål. Det eneste som teller er "does it matter to YOU?" Hva vi andre måtte mene er jo helt uinteressant, med mindre du kjøper utstyr for å få "likes" på GN eller et annet gear forum. Funker for noen det og( les starten på denne posten en gang til).

Den eneste måten å svare på et jo at du må prøve alle de gitarene. Now, that might be just a little harder. Well, det er egentlig ikke så vanskelig. Besøk VG og Godlyd, eller Fuzz gitarshow i Gøteborg eller kjøp dem brukt og hiv dem på finn etterpå. Eller........ bestill custom fra bygger, lag en lang og informativ tråd om prosjektets gang her på GN og selg dem på finn med blodtap etterpå (les starten på denne posten en gang til).

Jeg sitter seff i glasshuset mitt og skyter med bazooka. Jeg har jo huset fullt av custom gitarer og annet skrot jeg poster bilder av på GN, TGP, HRI og Facebook ved enhver anledning i et desperat håp om å booste selvbilde mitt opp til det kanskje kan kompensere for manglende øving og eller generell latskap..........

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en pakke fra MJT for 7-8000kr, skru det sammen, ta det til en gitarmaker som tilpasser båndene, nutten og trussrodden. Så kan du eventuelt å kjøpe ferdiglodda elektronikk fra RS eller stew-mac hvis du ikke kan lodde. Kopperteip for å skjerme og pickups kjøper du bare det du vil ha.

Regn med å gi gitarmakeren ettpar lakser for å fintune halsen.

Hvis du er litt nevenyttig, tålmodig og har et øye for detaljer er resultatet på linje med en custom til 30-40 lakser og du får den halsen, kroppen, lakken, relicinga og hardwaren du vil ha.

Totalt med mva og boutique pickups skal du slite med å havne over 14000 og det er med dagens grusomme dollarkurs.

MEN så står det ikke Fender eller Gibson på den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en pakke fra MJT for 7-8000kr, skru det sammen, ta det til en gitarmaker som tilpasser båndene, nutten og trussrodden. Så kan du eventuelt å kjøpe ferdiglodda elektronikk fra RS eller stew-mac hvis du ikke kan lodde. Kopperteip for å skjerme og pickups kjøper du bare det du vil ha.

Regn med å gi gitarmakeren ettpar lakser for å fintune halsen.

Hvis du er litt nevenyttig, tålmodig og har et øye for detaljer er resultatet på linje med en custom til 30-40 lakser og du får den halsen, kroppen, lakken, relicinga og hardwaren du vil ha.

Totalt med mva og boutique pickups skal du slite med å havne over 14000 og det er med dagens grusomme dollarkurs.

MEN så står det ikke Fender eller Gibson på den da.

Takk for tips.Kva det står på headstocken er ikkje nøye, utenom at fender/gibson selfølgelig holder seg bedre i pris. Akkurat den ideen har eg vurdert når budsjettet og behovet eventuelt er der. Behovet for å customize mest mogleg er ikkj der nå så for 14000k er det sikkert like hesiktsmessig å kjøpe ein fender cs, suhr eller noko i den duren. Hadde ein MJT eg kjøpte brukt ein gang, men ja hadde nok ikkje betalt 14k for den. Nå veit eg midlertid lite om kven som satt den sammen + enkelte av delene kunne sikkert vert endå bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My favourite Luke quote: "if you wanna piss away your money then do that. I have done it and that's why I tell you not to do it." Anyho, det er jo spørsmål som det er helt umulig å svare på. Det er egentlig de fleste sånne utstyrsspørsmål. Det eneste som teller er "does it matter to YOU?" Hva vi andre måtte mene er jo helt uinteressant, med mindre du kjøper utstyr for å få "likes" på GN eller et annet gear forum. Funker for noen det og( les starten på denne posten en gang til). Den eneste måten å svare på et jo at du må prøve alle de gitarene. Now, that might be just a little harder. Well, det er egentlig ikke så vanskelig. Besøk VG og Godlyd, eller Fuzz gitarshow i Gøteborg eller kjøp dem brukt og hiv dem på finn etterpå. Eller........ bestill custom fra bygger, lag en lang og informativ tråd om prosjektets gang her på GN og selg dem på finn med blodtap etterpå (les starten på denne posten en gang til). Jeg sitter seff i glasshuset mitt og skyter med bazooka. Jeg har jo huset fullt av custom gitarer og annet skrot jeg poster bilder av på GN, TGP, HRI og Facebook ved enhver anledning i et desperat håp om å booste selvbilde mitt opp til det kanskje kan kompensere for manglende øving og eller generell latskap..........

Mange gode poeng her.Er klar over at sånne spørsmål er veldig subjektive, men nå fungerer nå eg sånn at eg generelt setter pris på råd frå andre. Kjøper jo ikkje gitarer for andre sin del, men eg er også sikker på at det er mange her på forumet som sitter på kunnskap som kan vera nyttig for meg å veta om(derav tråden). Men ja burde jo prøvd å kommet meg ein plass å prøve litt meir etter kvart. Som sagt tidlegare så er det brukt som er aktuelt nå, men ja er da mest interesert i type bontiquemerker. Dette går ikkje på at eg trenger det, eller fortjener det o.sv. Det er like mykje at eg har ein stor interesse for gitarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know, derfor er et besøk til VG eller Godlyd for mange av oss en tematur. For ikke snakke om NAMM. Var også på Guitar Workshop sin Fender CS kveld og det var gøy. Ække ofte en får prøvd så mange CS gitarer på en gang (bortsett fra når vi var på Fender sin CS da......).

Når det gjelder gitarene er de litt som gitarbyggerne ass. De har alle sine preferanser og særheter. Så selv om det er custom så blir det en Suhr eller Grosh eller Eugen osv. så ta høyde for det. Det gir ikke no mening i å be Eugen bygge en Suhr lissom.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en pakke fra MJT for 7-8000kr, skru det sammen, ta det til en gitarmaker som tilpasser båndene, nutten og trussrodden. Så kan du eventuelt å kjøpe ferdiglodda elektronikk fra RS eller stew-mac hvis du ikke kan lodde. Kopperteip for å skjerme og pickups kjøper du bare det du vil ha.

Regn med å gi gitarmakeren ettpar lakser for å fintune halsen.

Hvis du er litt nevenyttig, tålmodig og har et øye for detaljer er resultatet på linje med en custom til 30-40 lakser og du får den halsen, kroppen, lakken, relicinga og hardwaren du vil ha.

Totalt med mva og boutique pickups skal du slite med å havne over 14000 og det er med dagens grusomme dollarkurs.

MEN så står det ikke Fender eller Gibson på den da.

Er nettopp dette jeg er igang med nå, har en killer hals på vei, og driver å vrir hodet med hvilken farge jeg skal velge hos MJT, alle vintagefarger er jo fete.

Kropp, hals, tunere og trem skal monteres nøysomt sammen av en meget kompetent herremann. Det viktige arbeidet er best overlatt til fagfolk. :) Med litt flaks kan det bli et supert instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.