Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar fra Sverige


HaXor

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurte på å kjøpe en gitar fra privatperson i Sverige. Jeg sendte selger mld. om han visste noe om pris for frakt/toll. Han mente at det ble ca 2000kr for toll og frakt totalt. Gitaren skulle jeg få for 3000 (hvis det er av interessant info, ift. toll)
Noen som har peiling om den summen stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at gitaren blir sendt med vanlig post. Nei, er vel sånn at det ikke er toll på instrumenter?

Avsender skal befinne seg i nærhet av Gävle. Har sett litt rundt og ser at UPS og Fedex sender pakker fra 1200-1300kr..

Endret av HaXor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilsendt utstyr fra tyske Thomann før, betalte bare moms så vidt jeg husker. Og den gitaren kom helt fint fram som en vanlig pakke. Av typen lapp i postkassen med "Pakken fikk ikke plass i postkasssen, kan hentes på Bunnpris ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er det litt annerledes med transport av gitarer. Jeg bor der og har handla mye av privatpersoner. Vanligste formen for frakt er da noe som heter bussgods, der pakker sendes med langreisebusser. Dette går nok ikke på tvers av landegrenser, og etter hva jeg har kommet over så finnes det ikke noe særlig gode alternativer. Dog så har de jo samme postleverandør her (norpost/posten/whatnot), så det burde ikke være noe problem å sende ting på tvers av landegrenser til noe særlig høyere pris enn innad i Norge. Moms (de derre 25%) må betales uannsett. Så hvor lønnsomt det er er ganske tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg sjeldent å kjøpe tunge men rimelige ting fra utlandet.

Kjøper du gitar til 10k og beregner moms, så er frakten e liten del av summen. Kjøper du en gitar til 3k, så blir plutselig frakten en stor del av summen..

Med mindre det er en spesiell gitar, ville jeg sett på alternativene hjemme.. Jeg mener å huske at jeg har betalt moms på frakten også.

Og selv om det ikke er toll på gitaren, så kan en av leddene plutselig kreve et administrativt-gebyr på 2-300kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.