Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Alsidig gitar


KoalaFighter94

Anbefalte innlegg

I den prisklassen finnes det utrolig mange fine telecastere, og også gitarer som er "spisset" til forskjellige sjangre. Kjøper du brukt i den prisklassen, så er det bare å velge og vrake i godsaker. Til den prisen skal det godt gjøres å få tak i en dårlig gitar. Passer det deg, så se gjerne på andre ting en Fender, ikke det at de er dårlige, men det er masse annet å velge i, også.

Dette blir jo litt sånn personlig smak og behag, men jeg hadde kanskje kikket litt på Telegitarer som er litt mer ergonomisk utført en standardfasongen. Det finnes kropper med både tummycut og tre fjernet der høyrearmen møter kroppen.

For å få det litt mer fleksibelt enn en standard tele, hadde jeg sett etter noe med humbucker, evt. i miniversjon i bridge. Som sagt, personlige valg. Forteller du litt mer hva du vil ha, blir det lettere å gi bedre råd. Så langt spriker rådene en god del, og det har jo delvis bakgrunn i hva du har fortalt oss. Dvs. ikke så alt for mye.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine (og allsidige) med tele er at den gitartypen er så utrolig ukomplisert, dønn solid og pålitelig - når du kjøper kvalitet. jeg har både tele- og strat-type, men skulle jeg hatt bare én av dem, ville det blitt tele, og det er den jeg bruker desidert mest. Ingenting i veien med strat - de har typisk tre mikker der tele har to (og på min sitter det en splittbare humbucker i bridge - hyperallsidig), og dessuten har den jo tremolo-arm, som er artig til sine ting.

Straten kan gjøre ting telen ikke kan, men den krever også mer vedlikehold og justering, og bare en ting som strengeskifte er ikke like banalt enkelt som på tele. Kortversjonen er, for meg, at med straten bruker jeg forholdsmessig mye mer tid på annet enn å spille, på telen bruker jeg nesten ikke noe tid på annet enn til å spille. Den krever nesten ikke justeringer og vedlikehold, og holder stemmingen i dagevis selv om jeg spiller og bender mye.

Stabiliteten til en tele gir også (alt annet likt) bedre sustain, og en tele låter ikke som strat. Personlig liker jeg veldig godt telens treveissvitsj - halsmik/begge/bridge - og to pot-er - volum og tone. Så enkelt at du ikke behøver å tenke, den blir en forlengelse av ryggmargen. Straten har mer å velge mellom, og det er også derfor jeg kjøpte den. Men den er ikke like mye "en forlengelse av ryggmargen", om du skjønner. Min versjon er en G&L Legacy, ulike versjoner har litt ulikt oppsett. Men felles for dem er gjerne at du har en 5-veissvitsj på mikkene, og - når du har en humbucker som jeg, at den kan splittes så du får singlecoil.

Så for meg er tele hverdagsgitaren, som gjør 90-95 prosent av det jeg trenger, og den gjør det uten å krangle. Straten er fin å ha i bakhånd – den låter litt annerledes, er litt lettere og bedre kroppsformet (men det er riktig som CastorFiber skriver at du kan få mer "kroppsformede" teler, også), og utfyller telen min perfekt. Det er smak og behag, men jeg ville begynt med tele om igjen om jeg skulle begynne fra nytt. Du kan tidsnok bygge ut gitarsamlingen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt gitarister som brenner for telecaster, og helt motsatt, (ala: "Telecaster er jazzgitar, ikke noe for meg"). Tror kritikken er pga noens oppfatning av telen som et instrument for ren/lett vreng. Men ønsker man en "tyngre" metall tele? Se på gitarer som Jim Root Telecaster'n, den vanlige har aktive humbuckere, squier versjonen har passive.

Men, personlig ville jeg nok vurdert en tele med singlcoil i bro og muligheter for splittet neck (evnt. splittbare i begge posisjoner, el. bro), om jeg tenkte på en "rocke tele", siden jeg også liker lyden av en singlecoil tele. Men for øyeblikket er jeg mer en fornøyd med min Singlecoil strat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 8k kan du få deg en brukt Fender Baja Tele + en Ibanez RG av en eller annen slag, så har du plutselig dekket et ganske stort lydspekter.

Men det er selvsagt litt kjekkere å ha en god gitar som man blir glad i, fremfor felre billige som man kanskje syns er helt ok.

Det du må tenke på - som mangle glemmer, er at en god forsterker er minst like viktig for å få god lyd som en god gitar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal ta til deg det at du bør fortelle litt mer om hva du ønsker deg før du ønsker flere tips? Vi er faktisk ikke synske her på forumet. Sånn stort sett vet vi at du vil ha en allsidig gitar som er bedre enn en Epi LP 100. Det er ikke mye å ta tak i, for å si det sånn. Hoster du ikke opp noe mer informasjon, vil du få tips som spriker i alle retninger, og det fører til at de blir ganske meningsløse i forhold til hva du ønsker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal som sagt spille mye forskjellig. Alt fra Metallica til John Mayer. I første omgang blir det bare øving i stua, ikke noe band med det første. Har veldig små jente aktige hender, så bør ikke være en super feit hals. Vekt er ikke så viktig, men bør selvsagt ikke veie ett tonn og heller ikke være lagd av karbon. Kunne gjerne tenke meg en gitar som er rød, ´´surf green´´eller blå, men ikke veldig viktig. Vil helst bruke mer tid på å spille enn å tukle med den. Mulig jeg kommer til å spille inn litt etterhevert gjennom eksternt lydkort og mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig tele blier vel ikke det beste å spille MEtallica på. Du får Tele med humbucker men det ødelegger litt av den twang lyden som er karakteristisk for tele. Så da er det ikke sikkert det er tele-lyd du er ute etter.

Da ville jeg heller tenke Strat med HSS.

Selv kjører jeg Ibanez S-serie gitar. Funnet et par som er gode i treverk som ikke kostet så mye og så skiftet PU's på de til Dimarzio. De har HSH oppsett. Gir en god variasjon i karakterer etter hvilke PU og kombinasjon av disse jeg bruker.

Skal du ha Tele innenfor den prisen hadde jeg valgt en Baja. Veldig gode til bra pris. Et litt me universal tele er en Nashville tele da den har en 3 PU. Det gir da litt strat lyd i tillegg til karakteristisk tele

Strat ville jeg kanskje sett å Fender Fishman Deluxe HSS. Da har du humbucker bak så den mater litt. I tillegg har den Fishman Tripleplay PU. Er en trådløs midimic. SAmmen med PC kan man gjøre mye moro

En Ibanez RG an og være et godt valg. Men de rimelige har INF PU's og de låter ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig tele blier vel ikke det beste å spille MEtallica på.

Metallica Unforgiven II LIVE from the Billboard M: http://youtu.be/JWeD0Td-eY8

Jeg for min del tror det meste kan spilles på det meste. Det er gitaristen som teller mest. Men noen valg er fundamentale, og de må du ta selv:

Trenger du "vinglepinne" på bridge?

Har ergonomi noe å si, og i så fall, hva prioriterer du?

Det er viktig at du har lagt preferansene på bordet. Det er frustrerende å legge arbeid i å finne en god gitar for noen, bare for å bli møtt med "liker ikke explorer" eller "nei, jeg må ha svart gripebrett" eller.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Hei, Jeg trenger en ny sadel (for E-strengen) på broen på min Fender American Performer Precision Bass. Se vedlagte bilder. Så vidt jeg kan se er den lik den på American Delux bassene. Jeg håper å få tak i en uten å måtte kjøpe en komplett ny bro. Kanskje noen her har en liggende etter å ha byttet ut broen på egen bass?  
    • Takker. Sender mail til Line 6 Support som bare kommer med svada..
    • Senderen funker ikke med g30. Senderen funker med g70 og g75…
    • Ja, stemmer det. Line 6 boksen har kanskje ikke saueplage.(EDIT: hahaha. Squelsh) Blander utstyr. Kikket over manualen på den nå. Ser ut til at det rådes til å ha den unna diverse utstyr og andre «høye» pedaler etc. for min del er denne nå egentlig ubrukelig.    så jeg må også på leting etter noe nytt. Jeg vet jeg vil ha en digital sender og mottaker, men jeg vil ikke ha noe 2.4 ghz utstyr. Alt for mange usikkerhetsmomenter når det kommer til wifi teknologi. Kjipt å få dropouts fordi publikum har smarttelefoner egentlig.   kanskje noen andre har noen gode råd for hva som funker bra?   kan anbefale å se denne videoen. Forklarer mye     
    • Takker! Ja tragisk nok så bruker de andre i bandet G30 (som jeg selv hadde før) og det funker uten problemer. Du skrev "squelsh funksjonen", mente du scan for best channel? Den bruker jeg alltid.  Ja den er vel dårligere pga den ikke har antenne, mens det har jo G30. Men vet du om senderen funker med G30? Og vet du om andre bra trådløse systemer?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.