Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickupbytte, tone knob?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har to Agile gitarer som jeg bytte ut pickuper på. Bytte ut til Seymour Duncan Nazgul (bridge) og Sentient (neck). Jeg ser på loddediagrammene at det er mulig å lodde det slik at man ender opp med kun 1 Vol knob og en 3way toggle på to humbuckere, noe jeg er interessert i. Bruker aldri tone knoben, står bare maxet all time.

Men det er her jeg lurer på en ting. Hva slags karakteristikk vil pickupene ha når jeg ikke har en toneknob? Vil de sende samme signal som når jeg har tonen maxet, eller vil den sende samme signal som om har tone på min.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent praktisk sett spiller det etter min mening liten rolle. Lyden på gitaren forandrer seg ikke mye, jeg har aldri brukt til på forslaget til SB, men tviler ikke på at det kan høres.

Måtte i såfall være hvis man har en gitar man gjerne skulle ha hatt liiiiitt brightere, men ikke vil skifte pickup, da er det et poeng å fjerne tonekontrollen. Med den rette typen forsterker kan man jo ikke legge til diskant heller. Da er det kun igjen å finne en passende kabel.. :)

Bruker man ikke tonekontrollen, kan man jo bruke potet til å lage en gradvis coilsplit, hvis man vil. Det gir også noen fine muligheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50s wiring I en LP type gitar er det jo natt og dag forskjell hele veien fra 0 til 10.

Jeg pleier forsåvidt å bestandig å rolle ned bittelitt på volume, da det passer meg og mine oppsett bedre..

da har jeg også litt ekstra i bakhånd å guffe på med om jeg skulle ønske det :)

Toneknotten kan gjøre mye mer en "madrass foran ampen lyd"

Bare og høre på Clapton og Bonamassa for eksempel det..

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar her ser jeg! Iløpet av min tid med gitaren, så har jeg alltid hatt tone knob crancked 10, da jeg liker klarhet i lydbildet mitt. Bytter heller til neck pickupen, enn å bruke tone knob.

Men bare for å forsikre meg, om jeg da lodder det opp til at jeg har en bridge og en neck pickup, 1 vol-knob, og 1 3way toggle til å bytte mellom pickupene. Så vil dette resultere i samme sound som om tone-knoben var cranked. (litt klarere var det også en her som sa, om så, genialt). Trenger en kort grei bekreftelse på om det riktig eller galt..

Takk igjen :)

Endret av Metal-FTW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det, men som nevnt blir det trolig litt brightere. Om det er så hørbart at du merker forskjell eller ikke uten å kunne raskt bytte over vha en bryter, se det tviler jeg litt på, men jeg har aldri prøvd. Jeg stoler på SB som sier det er hørbart, han har fiklet mye mer enn dette enn meg, og lager blant annet meget bra pickups..

Poenget er at potet fjerner bittelitt diskant så lenge det er der. Uansett er jo ikke dette noe som det er vanskelig å reversere. Det er jo bare å lodde løs en ledning, teste, og så enten lodde den på plass igjen hvis du synes det ble for mye diskant, eller fortsette uten tonepot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk skal du ha. Slike direkte svar er bra. (takk til alle andre også).

Jeg satser da på å lodde opp gitaren slik at jeg ender opp uten toneknob. Om dette fører til litt "mye" diskant, får jeg heller balansere det opp med å trekke ut litt diskant, og legge til litt mid på Axe-FXen. Tror neppe det er et problem, da sounden jeg er ute etter er en high gain, men ekstremt klar og direkte sound. Tror Duncan pickupene kan bli heftige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:

Men bare for å forsikre meg, om jeg da lodder det opp til at jeg har en bridge og en neck pickup, 1 vol-knob, og 1 3way toggle til å bytte mellom pickupene. Så vil dette resultere i samme sound som om tone-knoben var cranked. (litt klarere var det også en her som sa, om så, genialt). Trenger en kort grei bekreftelse på om det riktig eller galt..

Én volum pot. Blir ikke det litt ugunstig når/hvis du vil bruke begge pickupene samtidig. Vet ikke hvordan det fungerer på gitarer, men på bassene jeg har vil altid den ene pickupen (neck-pickupen) fortrenge den andre så og si fullstendig dersom begge er på fult volum - er avhenging av å kunne skru ned volumet litt på denne for å slippe den andre pickupen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behøver vel ikke switch engang. La rommet til elektronikk være åpent og ha ledningen til tonekontroll løs, dytt den til og fra… der hører du forskjellen. Er ikke værre enn det. Når det kommer til hørbar effekt så er det avhengig av impedansen til pickupen. Mine pickups er konstruert for å være svært åpen i topp, og da er det relativt lett å høre forskjell. Men jeg har også testenhet hvor jeg switcher mellom ulike resistansverdier og kondensatorer, så jeg har vel testet de mulighetene som finns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.