Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker - men hvilken? Og hva med effekter..


tommy_sn

Anbefalte innlegg

Hei

Har idag en fender strat og en fender roc pro 1000.

Har planer om å kjøpe en ibanez til ca 10k og en ny forsterker til Max 10k - men hvilken. Trenger noen innspill. Er ute etter en litt allsidig sak meg litt heftig, varm, tung vreng..gjerne rør.

Har også et eldgammelt effektbrett så er på utkikk etter noe nytt her å - men usikker på hva. En form for od, dist, delay og reverb er et must kanskje? Og volumpedal. Eller kan jeg la forsterkeren ta seg av mye av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rørvreng og reverb på forsterkeren (ingen pedaler til dette), og har gjort det i veldig mange år. For min del er Mesa Boogie et førstevalg, men har også hatt noen Marshall forsterkere (Mosfet og Silver Jubilee) og en Engl Screamer combo. Sistnevnte har fire kanaler og ligger på ca kr 10000,- ny (5000,- brukt).

Av Mesa Boogie forsterkere innenfor ditt budsjett, bør du sjekke ut Studio 22, Calibre 50 og Mark IV. De to første får du brukt for rundt kr 5-6000,-, mens den siste ligger litt i overkant av 10k (da er den kanskje uaktuell, men nevner den allikevel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags stilart plasserer du deg innenfor?

Et wild guess, eh, metal? Blackstar har dugelige saker til slikt, og Mesa Boogie er allerede nevnt. Det ligger noen. Laney-amper ute for salg nå som også er verdt å sjekke ut. Disse har monstervreng og ganske bra cleanlyd til å være flerkanalsamper (VH100r). GH50L låter også veldig bra, men er per definisjon ingen flerkanalsamp, men enkanals med ekstra gainsteg/boost. Marshall JVM kan også fås innen ditt budsjett.

Er du langt utenfor metal-verden, styr unna disse forslagene, kjøp deg en strat/tele/les paul og en Fender Deluxe Reverb/Princeton. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilart glemte jeg å skrive i farten..men det er absolutt ikke metall. Lydønsket er kanskje litt dårlig beskrevet sånn sett, men det går mest i rock.

Dire Straits, Gary Moore, Deep Purple o.l.. Skulle gjerne hatt lyden Knopfler får til på Money for Nothing f.eks..

Hva er "gode" vreng og delay pedaler?

Har tatt opp gitarhobbyen igjen - og er litt ute av infostrengen her merker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra på markedet, så her er det vanskelig å gi gode råd egentlig, men til 10 lapper skulle det være ganske greit å få en kurant amp. Spesielt hvis du kjøper brukt. Hva som er gode vreng-pedaler, er også veldig avhengig av hvilken amp du ender opp med. I forhold til de gitaristene du nevner, ser jeg i hvert fall for meg en "britisk" type amp alà Marshall. Truckstop Chuckie nevner JVM og det er kanskje ikke så dumt, men den er vel ikke kjent for å ha den beste clean-kanalen kanskje...

Så kommer det også an på hvor du skal bruke ampen. Hvis det kun er hjemme, er det ingen fordel at ampen er så kraftig som mulig. Selv har jeg en liten forkjærlighet for Marshall sin Haze- serie når det gjelder litt billigere amper. Spesielt synes jeg Haze 15 er en knall forsterker til prisen. Den har to kanaler og innebygde effekter som reverb, delay og chorus, så da slipper du å tenke på det. Haze 40 som er combo-versjonen, har i tillegg en boost-funksjon som gir den enda en "kanal", men jeg liker som sagt Haze 15 bedre. Den funker også ganske greit på lavere volum. Eneste grunn til at jeg ikke har en lengre, er at den ble litt for veik på litt større scener.

Når det gjelder pedaler, er Boss RE-20 en vinner hos meg i og med at jeg har en amp som til og med er uten reverb. På vreng-siden er stort sett noe i TubeScreamer-land noe som de fleste bør ha. For mer vreng på en clean amp, kjører jeg pedaler fra Radial. Det finnes dog atskillig billigere pedaler som er gode. Det meste fra Boss er faktisk helt kurant, og veldig overkommelig med tanke på pris. Boss BD-2 (BluesDriver) er f.eks. veldig bra. Marshall sine vrengpedaler, er også greie. Spesielt Bluesbreakeren.

Det her er jo bare noen få eksempler, og en liten promille av de valgene du har, så det er ikke enkelt. ;)

Hvis du har ei musikksjappe i nærheten, kan det jo være smart å ta en tur og teste litt forskjellig. Husk bare på at de som jobber i musikksjapper ofte har en egen tendens til å fortelle deg hva du skal ha, selv om mange selvsagt har mye fornuftig å komme med, men stol mer på dine egne ører! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke prakke på deg noen forsterker, men har selv en Peavey Deltablues, som jeg er kjempefornøyd med. Det er den samme som den litt mindre Peavey Classic 30, men med større høyttalere og mer effekter. Fin både til clean-lyd og rock/blues med vreng. Hadde lyst p en mer dynamisk vreng (les: vrenger først når jeg spiller sterkt), så jeg har lett etter en pedal som er lett å finne knekkpunktet på. Havnet på en Boss DA-2. Den kan både kombineres med clean-kanal og vreng-kanal, og klarer alt fra helt subtil vreng bare når du er voldsom på strengene, til å høres ut som om du får Dovrefjell over deg. Bør testes, meget spesiell. Jeg har testet andre pedaler som gjør noe av det samme, men de har vært enten litt kompliserte eller veldig mye dyrere (betalte ca. 1100 kr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig rart ut. På Mesa Boogie sine hjemmesider har de en oversikt over artister som bruker (edit: er sponset) forsterkerene, og der finner man representanter for de fleste stilarter. Det er ikke en overvekt av metallband så vidt jeg kan se.

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer helt sikkert, men hvis du spør FOLK FLEST er det nok en klar overvekt som forbinder Mesa med metall.

On topic: Jeg har en Marshall DSL40C som jeg er meget fornøyd med. Skal sies at jeg sjeldent spiller HELT clean og reverben er shaite, men det visste jeg om førjeg kjøpte. Funker bra på alt fra "sshhhh!!! Unga sover"-nivå til "Øy du bassisten! Skru ned ellers blåser jeg øra av deg!" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.