Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker - men hvilken? Og hva med effekter..


tommy_sn

Anbefalte innlegg

Hva er det man sier igjen? Ingen regel uten unntak? Der har du unntaket. ;)Jeg tror muligens, uten å sitte med noe belegg for å påstå det, at Nikotro muligens ikke har, som den godeste Lee tydeligvis har, en Mesa Rectumfier i tankene når han snakker om Mesa som et merke som ikke nødvendigvis bare er en metal-amp...., noe han selvfølgelig også har rett i, dog mener jeg at den 'epoken' fant man for tredve år siden med de tidligste Mesa-ampene. På slutten av åtti og utover nitti-tallet og frem til våre dager mener jeg, helt oppriktig, at Mesa i hovedtrekk kan ses som et metal-merke. Det er i hvert fall mitt inntrykk at de, med noen krøllete unntak, profilerer seg som et hardrock/metall-merke.

De tidligste Mesa-ampene, da snakker vi vel nærmere førti år ikke tredve. Og da var det snakk om en skranglerock-amp som vel bare var en Princeton, modda med Bassman-sluttrinn ;) Eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble visst en Mesa-tråd av dette...

Ser denne lista som Mesa Boogie la ut nå... Stort spenn i artistene og ikke så mye metall...

Mesa Boogie

Thank you to all of the Mesa/Boogie artists who were nominated (and to those that won!) for the 56th Annual The GRAMMYs this year!

Bruno Mars - Bruno Mars (Royal Atlantic)

Robin Thicke - Chris Payton (Lone Star 2x12 Combos, Tone Burst, Flux Drive)

Kendrick Lamar - Chuck Gibson (Royal Atlantic)

Jay-Z- Clayton Sears (Mark V head, Traditional 4x12, M9 Carbine, Powerhouse 6x10)

Eminem - Curt Chambers (Royal Atlantic Head, Recto 4x12)

Paul McCartney (Strategy 8:88, Powerhouse 1200, Powerhouse 2x15)

Dream Theater - John Petrucci (Mark V Heads, Traditional 4x12, Triaxis Preamp, 2:90 Poweramp)

Drake - Adrian Eccleston (Transatlantic 30, Triple Rectifier, Royal Atlantic, Recto 4x12

Hunter Hayes- Devin Malone (TransAtlantic 30)

Blake Shelton - Rob Byus (M9 Carbine, Powerhouse 8x10)

Keith Urban - Keith Urban (Flux Drive) - Jerry Flowers (Big Block 750, Vintage Powerhouse 4x10 and 2x12)

Little Big Town - John Thomasson (M9 Carbine, Prodigy 4:88, Vintage Powerhouse 8x10)

Café Tacvba Oficial - Joselo Rangel (Mini Recto, Transatlantic 15)

Joe Bonamassa - Carmine Rojas (M9 Carbine, Vintage Powerhouse 4x12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å prøvde en Marshall topp og kabinett - blå sak som jeg likte - men det er noget dyr.

Vil anta

MARSHALL JVM210C 2x12 Combo eller MARSHALL JVM410C 2x12 Combo er i samme gate? Hva er egentlig forskjellen på disse 2?

JVM410 og JVM210 fremstår som samme forsterker men med ulikt antall kanaler, JVM4 har Clean, Crunch, OD1 og OD2. JVM2 har Clean og OD2. I tillegg er modusene noe forskjellig fra hverandre, hvor Clean grønn låter annerledes enn Clean grønn på JVM4 grunnet en post gain tonekontroll som er ulik JVM4's, mens orange og rød på JVM2 Clean er basert på JVM4's Crunch orange og rød. OD på JVM2 er basert på OD2 fra JVM4.

Om de er i samme gate som den blå blir det vanskelig å svare på med mindre du kommer med en typebetegnelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide en JVM205 i et par år, men har spilt på de fleste JVM-modellene.

Det er stort sett ingen forskjell på dem lydmessig, slik jeg hørte det..

Syns forøvrig at JVM205 hadde mer enn nok knotter å skru på, og ufattelig mange inndelinger i kanaler. Det holdt i massevis.

Veldige allsidige amper som låter bra :) Eneste grunnen til at jeg bytta den vekk, er fordi Orange låter litt bedre.. :ninja:

Utfra det du skriver, så høres det ihvertfall ut som JVM vil passe din musikkstil.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Boss ME-25 eller 70? Hvordan er lydkvaliteten på et slikt brett kontra separate pedaler?

Urettferdig å sammenligne billige alt-i-et brett med dedikerte pedaler..

Jeg forbinder Dual/Triple Rectifier serien med metal men ikke utover det.

Faktisk mange jazzgitarister som bruker Boogie pga den fine cleanlyden, b.la Scofield!

Tror det er flest yngre folk som har den metaloppfattningen, mye fordi det er det de følger med på/legger merke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke pedaler er et absolutt "must" da om jeg skal ha følgende:
Litt fet overdrive, delay og reverb.

Andre ting som bør være med? Distortion, compressor?

Har en Ibanez DS7 distortion - men syntes den lager mye støy egentlig - kanskje en dårlig pedal? Den er vel fort 12-14 år gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder Mesa Boogie med Carlos Santana f.eks. Jada, jeg er steingammal :D

Forøvrig skal jeg selge en Peavey Deltablues 210, med flight, og / eller en TopHat Superdeluxe 112.

Hvis du lurer på TopHat, så søk på YouTube, etter TopHat Superdeluxe og Greg, så får du en idé. Knallfin amp, handwired, fixed bias, kan bruke forskjellige rør, avhengig av hva slags lydpreferanser du har. Det står nye TAD 6L6 i den nå.

Vi snakker 5k for Peavyen og 9k for TopHaten. Begge er strøkne.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble visst en Mesa-tråd av dette...

Ser denne lista som Mesa Boogie la ut nå... Stort spenn i artistene og ikke så mye metall...

Mesa Boogie

Thank you to all of the Mesa/Boogie artists who were nominated (and to those that won!) for the 56th Annual The GRAMMYs this year!

Bruno Mars - Bruno Mars (Royal Atlantic)

Robin Thicke - Chris Payton (Lone Star 2x12 Combos, Tone Burst, Flux Drive)

Kendrick Lamar - Chuck Gibson (Royal Atlantic)

Jay-Z- Clayton Sears (Mark V head, Traditional 4x12, M9 Carbine, Powerhouse 6x10)

Eminem - Curt Chambers (Royal Atlantic Head, Recto 4x12)

Paul McCartney (Strategy 8:88, Powerhouse 1200, Powerhouse 2x15)

Dream Theater - John Petrucci (Mark V Heads, Traditional 4x12, Triaxis Preamp, 2:90 Poweramp)

Drake - Adrian Eccleston (Transatlantic 30, Triple Rectifier, Royal Atlantic, Recto 4x12

Hunter Hayes- Devin Malone (TransAtlantic 30)

Blake Shelton - Rob Byus (M9 Carbine, Powerhouse 8x10)

Keith Urban - Keith Urban (Flux Drive) - Jerry Flowers (Big Block 750, Vintage Powerhouse 4x10 and 2x12)

Little Big Town - John Thomasson (M9 Carbine, Prodigy 4:88, Vintage Powerhouse 8x10)

Café Tacvba Oficial - Joselo Rangel (Mini Recto, Transatlantic 15)

Joe Bonamassa - Carmine Rojas (M9 Carbine, Vintage Powerhouse 4x12)

Ja, de brukes av et vidt spekter av gitarister som spiller ganske så forskjellige stilarter. Selv bruker jeg Roadster til poppa jazzfusion og er veldig fornøyd, selv om flere her på forumet mener at dette er en amp primært for metall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Supersonic'en i forhold til Twin Reverben, eventuelt Hot Rod Delux? Har null behov for vibratokanalen..

Ellers kan JVM210C være et alternativ...

Noen forslag til multieffektsbrett som kan passe bra til en amp i denne prisklassen? Tror jeg dropper enkeltpedaler i første omgang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslått å stikke til en musikksjappe og prøvd ut, ampene du nevner burde finnes i sortimentet. Når du foreslår såpass mange forskjellige amper, får jeg inntrykk av at du er usikker på hva du egentlig vil ha; da er det ikke nødvendigvis så lett å gi råd. Fra Mesa til Marshall til Fender, det er ganske forskjellige utgangspunkt.

Når det er sagt: Hot Rod Deluxe imponerte meg ikke akkurat. Jeg ble faktisk mer imponert over Pawn Shop-serien deres. Blues Junior er også en populær amp. Twin Reverb er awesome, men spiller høyt - ikke akkurat noe å ha på gutterommet IMO. Kommer an på hva du skal med ampen. Spiller du mye live eller i bandsammenhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med Hughes & Kettner Tubemeister? 18 da den har fx-loop..

Eventuelt Hiwatt, Blackstar eller Peavy...ble fort mye å velge i...

Noen med erfaring med disse?

Etter en liten testrunde med Fender/Marshall foreløpig fant jeg ut at jeg vil ha rør hvertfall..

Den skal kun brukes til spilling hjemme, og planen er i tillegg å henge på et effektbrett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.