Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker - men hvilken? Og hva med effekter..


tommy_sn

Anbefalte innlegg

Hmm..ikke lett å bli klok på det her..får ta en tur til en eller annen butikk å prøve ut noen av forslagene - redd det blir dyrt bare :-P

Noen her som har erfaring med Fenders Roc Pro 1000 da? Antar Fender Deluxe Reverb er i en helt annen klasse på det meste i forhold til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har man ikke noe belegg for å påstå dette, men jeg tror allikevel at det er noe i det. Mesa profilerer seg stort sett som en hard rock/metal-amp, gjør de ikke? Når reklamerte de sist for at et indie/shoegazer-band ble sponset med et backline full av Mark V-amper eller en jazzgitarist som sverget til sin Triple Rectifier? (Oi, der kom jeg visst i skade til å namedroppe Mesas to av Mesas flaggskip).

Ikke noe galt med Mesa Boogie, for all del. Bra amper med vid lydpalett som man ofte spotter i backlinen til metallband, ikke jazztrioer.

Satt sånn på spissen på en fredagskveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at du har rett, men det er også såpass mange som bruker Mesa blant annet på grunn av en meget god klarlyd. Jeg mener å huske at flere profilerte, norske studio-, pop- og rockegitarister(ikke metall) brukte (og bruker?) merket på nittitallet.

Det er uansett i overkant å si at FOLK FLEST forbinder Mesa Boogie med metall. Det er selvfølgelig helt greit å ha inntrykk av/ mene at det er tilfellet, men å hevde det, det blir kanskje litt sterkt dersom man ikke kan vise til at det faktisk er tilfellet.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har man ikke noe belegg for å påstå dette, men jeg tror allikevel at det er noe i det. Mesa profilerer seg stort sett som en hard rock/metal-amp, gjør de ikke? Når reklamerte de sist for at et indie/shoegazer-band ble sponset med et backline full av Mark V-amper eller en jazzgitarist som sverget til sin Triple Rectifier? (Oi, der kom jeg visst i skade til å namedroppe Mesas to av Mesas flaggskip).

Ikke noe galt med Mesa Boogie, for all del. Bra amper med vid lydpalett som man ofte spotter i backlinen til metallband, ikke jazztrioer.

Satt sånn på spissen på en fredagskveld. :)

Mye nifse metalfolk på artistgallerisidene til mesa boogie. Se på han her f eks:

http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/art_gall.php?id=334

Endret av denyeverything
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det man sier igjen? Ingen regel uten unntak? Der har du unntaket. ;)

Jeg tror muligens, uten å sitte med noe belegg for å påstå det, at Nikotro muligens ikke har, som den godeste Lee tydeligvis har, en Mesa Rectumfier i tankene når han snakker om Mesa som et merke som ikke nødvendigvis bare er en metal-amp...., noe han selvfølgelig også har rett i, dog mener jeg at den 'epoken' fant man for tredve år siden med de tidligste Mesa-ampene. På slutten av åtti og utover nitti-tallet og frem til våre dager mener jeg, helt oppriktig, at Mesa i hovedtrekk kan ses som et metal-merke. Det er i hvert fall mitt inntrykk at de, med noen krøllete unntak, profilerer seg som et hardrock/metall-merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at du mener det er nok det inntrykket jeg sitter igjen med, og det er fint. Hvorvidt folk flest, eller også gitarister flest, har det samme inntrykket som deg, ja det vet vi jo ikke.

Husk at en del av oss gitarister var unge voksne på nittitallet, og har derfor andre litt andre preferanser enn deg (selv om jeg egentlig ikke aner noe om din alder).:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betviles ikke at Mesa fortsatt brukes av gitarister som ikke spiller metal, men hvis du ser på slideshowet på førstesiden når du trykker på Artist Gallery-linken, er det utelukkende metalgitarister de viser fram. Det betyr naturligvis ikke at ampene ikke kan brukes til annet enn metal, men det er nå en gang fakta.

Nå er uansett dette en diskusjon på siden av hva trådstarter spør om, og det er jo godt mulig at en Mesa er midt i blinken for ham. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok mer vanlig at Mesa ble brukt av både pop og rock-gitarister på 70 og 80-tallet. Etter 90, har de vel mer eller mindre profilert seg i den litt tyngre sjangeren.

Det gjelder til en viss grad flere produsenter. Muligens kan det komme av at det er viktig for dem å rekruttere nye og unge musikere, og at det i den aldersgruppen er mange som spiller metall for tiden? Vi som var unge på 60-70-tallet, evt. 80-90-tallet er nok ikke så lette å få på kroken hvis vi allerede har funnet "vår greie", eller vårt merke av ditt eller datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.