Web Analytics
Jump to content

NIBD! Irish Bouzouki av bjørk fra Kolbotn.


Recommended Posts

Et kinder-egg:

- Helt siden jeg hørte Planxty på 70-tallet har jeg hatt lyst på en Irish Bouzouki.

- Jeg har lenge hatt lyst til å lage et instrument av lokalt tre. Jeg fikk noe bjørk av en nabo, men det er for smått til å lage gitar av.

- Jeg ville teste noen detaljer som også kan brukes på gitarer.

Jeg fant en tegning for Irish Bouzouki på nettet, og bestilte også en fra Musicmakers i USA. Ingen av dem passet helt, men en kombinasjon av disse tegningene ble bra. Jeg ville prøve å bygge på samme måten som jeg bygger gitarer - halsen og toppen bygges sammen på en plate, resten settes på etterpå.

201411_1477725_10151749947651146_9296147

201411_1493254_10151749947421146_6514568

Nå er den ferdig. Resultatet ble bra:

201411_DSC00854.JPG

Toppen er av gran. I lydhullet har jeg lagt inn en utskåret rosett som jeg også bestilte fra Musicmakers. Den ble ikke lagt dypt nok, og siden den er av kryssfiner ble det ikke helt vellykket å pusse den ned. Men det ble brukbart likevel. Gripbrettet, stolen og plekterbrettet er av valnøtt.

201411_DSC00855.JPG

Sider, bunn og hals er av bjørk.

201411_DSC00856.JPG

201411_DSC00859.JPG

Jeg ville teste et par ting: 0-te bånd slik det ble brukt på en del gitarer på 70-tallet, og "slotted headstock". 0-te bånd fungerer veldig bra. Her har jeg lagd en slags nøtt av tre (valnøtt-tre :) ) for å holde strengene på plass før de går over 0-te båndet. Den skal byttes ut med en av plast seinere. "Slotted headstock" er stilig, men det er mye styr med å frese ut sporene. Tror jeg går tilbake til vanlig hode.

201411_DSC00858.JPG

I overgangen mellom hals og hode er det en forhøyning på baksiden, som danner en naturlig avslutning på et finér-flak som er limt bak på hodet. Dette øker soliditeten. Finéren på forsiden og baksiden av hodet er fra samme bjørkestykke som sidene og bunnen.

201411_DSC00857.JPG

Pickup er K&K Pure Mini, som er limt fast på innsiden av lokket. På grunn av pynten i lydhullet er det ikke mulig å komme til og få byttet noe batteri, så pickupen er passiv uten innebygd preamp.

Da gjenstår det bare å lære seg å spille Irish Bouzouki. Det er flere måter å stemme på. Har prøvd å stemme som mandolin - en oktav under. En del av grepene blir veldig lange. Prøver heller med åpen stemming - GDAD. Det fungerer fint, men må læres.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Utrolig rått, som vanlig. Skulle ønske jeg hadde tid og pågangsmot til å sette i gang med slike. Har bare bygget et par elektriske, og vet hvor vanskelig jeg syntes det var.

Hva er egentlig forskjellen på en irsk og en gresk versjon? Vet jo at begge deler er med i "mandolinfamilien", men ut over det..

Link to comment
Share on other sites

Takk for skryt. Alltid hyggelig.

Hovedforskjellen mellom gresk og irsk bouzouki? Tja, så vidt jeg har skjønt (bl.a. av boka "The Irish Bouzouki" som jeg kjøpte med fra Irland sist sommer) var det noen musikere i Irland som begynte å bruke gresk bouzouki utover på 60-tallet, og etterhvert ble det utviklet en egen variant som passet for den irske musikken. Tror gresk bouzouki ofte har 6 strenger, dvs 3 dobbeltstrenger, stemt i DAD. Etter hvert kom det også 8-strengs greske bouzoukier, ofte stemt i CFAD. Irsk bouzouki har oftest 8 strenger, dvs 4 doble. Disse er oftest stemt GDAD eller ADAD. En variant er å sette den opp på samme måte som en 12-strenger, der de to tynneste parene er like mens de to andre har en oktav i forskjell. Jeg har foreløpig satt opp min på den måten.

En viktig forskjell er at den greske bouzoukien er rund bak, mens den irske er flat.

Det finnes også noe som heter oktav-mandolin som er nokså lik irsk bouzouki. Bouzoukien har ofte lenger scaling (mensur). Jeg brukte samme scaling som på en 12-strenger jeg har bygd - 24.9''.

Jeg spilte en del mandolin for mange år siden, men siden det er andre stemminger og også mye større avstand mellom båndene er det ikke så veldig mye å hente derfra. Åpne gitar-stemminger ligger kanskje nærmere, det har jeg ikke noe erfaring med. Men artig å prøve å lære noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.