Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY amp OD3


Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er silkerammen klar til trykking. Skal forsøke med et prøvetrykk i morgen. Men er fortsatt usikker på hvilken malingstype jeg skal bruke. Noen sa at jeg kunne bruke akryl kuntsmaling blandet med pasta for silketrykk. Det er viktig at malingen sitter godt på pulverlakken siden jeg ikke skal ha klarlakk på toppen. Noen som vet hvilken maling som er best til dette formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg skal påta meg å lære noen silketrykk med min korte erfaring. Men her er en liten oppsummering.

Kjøpte utstyret på KEM i Oslo for kr.2500,- etter tips fra haze1305

1. Speedball foto emulsjon

2. Ramme for silketrykk grovhet 90 for papir

3. Akrylmaling på tube(kunstmaling) Carbon black

4. Silketrykk pasta

5. Rakel med skarp kant

6. Speedball screen rengjøring

Det er mange videoer på Youtube hvis man søker på screen printing, men flesteparten går mot trykking av t-shirt. Og synes det var vanskelig å finne noe om trykking på forsterkere ol. Men fikk alikevell en innføring via disse videoene.

1. Først startet jeg med å blande foto emulsjonen(denne kan lagres ca 4 mnd i kjøleskap etter blanding). Smørte deretter dette på begge sider av silkeduken. Jeg brukte rakelen for å få et jevnt lag. Her kan man bruke et spesielt hellekar for å få jevnere og kanskje tykkere lag. Som haze1305 nevnte bestemmer dette hvor mye bokstavene stikker ut fra overflanten. Dette tenkte jeg ikke på og laget et forholdsvis tynt lag. Foto emulsjonen må stå mørkt mens det tørker. Prøvde å bruke føner for å korte tørketiden, men det var ikke så lurt siden det var vanskelig å få av emulsjonen etter trykking. Fikk best resultat når det tørket i romtemperatur i mørk rom i ca 6-8 timer.

2. Neste steg var å printe ut transparanger og de var ikke lett å få kjøpt lengre. Staples, elkjøp, Clas Ohlson alle hadde sluttet med transparanger. Men var heldig og fant noen galme jeg hadde liggende. Prøvde både blekk og laserskriver, men fikk best resultat på laserskriveren. Det er vilktig å bruke beste kvalitet fordi bokstavene må være så sorte som mulig. Ser på nettet at de anbefaler å bruke fotoskriver av god kvalitet.

3. Deretter fikserte jeg transparangene i fire deler siden de var A4 og chassis var ca to A4 sider langt. Gjorde jobben med så lite lys i rommet som mulig. Deretter la jeg en glassplate på ca 3mm på toppen for å presse transparangen/bokstavene helt ned på filmen. Transparangen la jeg speilvendt på den flate siden av silkerammen. Under silkerammen la jeg en sort plate.

4. Så brukte jeg en arbeidslampe med 120W med vanlig halogenpære og siden silkerammen er 70x50cm måtte jeg flytte lyset og forsøkte å få lik fremkallingstid over hele lengden. Lampen sto ca 30-40cm over silkerammen i ca 30min. Her kan man også bruke spesielt lys for fremkalling. Jeg fant en bruksanvisning og tabell for type lys styrke kontra belysningstid på websiden til Speedball. Burde kanskje laget en reflektor for å spre lyset over hele rammen eller kanskje brukt to lamper.

5. Så spylte jeg duken og lot den være våt i ca 1min. Deretter spylte jeg med hard stråle fra dusjhodet i badekaret til bokstavene ble tydelige. Husk å ha Salo eller lignende hvis du ikke skal male badekaret. Tørket forsiktig og lot rammen lufttørke i et mørkt rom.

6. Deretter bygget jeg en jigg for å fiksere duken i forhold til chassis. Duken lå ca 3mm over chassis og skal trykkes ned på overflaten ved trykking. Akrylmalingen blandet jeg med ca 60% maling og 40% pasta. Først mettet jeg duken ved å legge rakelen flatt og dro forsiktig slik at ikke malingen trykkes ut på andre siden av duken. Så la jeg et papir over chassis og trykket et par trykk før jeg trykket på chassis. Trykket blir skarpere etter et par trykk. Holdt deretter rakelen i ca 70-80 grader og trykket hardt og bestemt ned på overflaten. Her gjorde jeg en feil på første trykk og trodde jeg bare kunne vaske av malingen med vann hvis jeg var rask. Men den gang ei her ble det sorte flekker som jeg ikke klarte å fjerne. Skal forsøke å fjerne dette med litt rubbing. Virker som om man må få det riktig på første forsøket. En ting jeg la merke til var at det var passe å trekke rakelen over teksten 1-2 ganger på papiret, men på den pulverlakkerte flaten måtte jeg trekke 3-4 ganger for å få teksten fyldig nok.

7. Til slutt spylet jeg av fotoemulsjon og maling. Her brukte jeg rengjøringsmiddelet fra speedball og høytrykkspyler.

Er fortsatt usikker på om akryllakken er det proffene bruker. Har lest på nettet at man kan bruke annen maling som ikke kan rengjøres med vann, men man skal da vistnok bruke annen type fotoemulsjon som er beregnet på dette. Men det ser er ut til at akrylmalingen sitter bra så langt.

Prisen jeg betalte for utstyrer er omtrent det samme jeg måtte betale for å få det gjort hos et firma. Resultatet hadde kanskje blitt bedre ved å få et firma til å gjøre jobben, men nå har jeg i alle fall mulighet til å lage flere trykk på fremtidige prosjekter. Når det er sagt var det ganske mye jobb for å lage noen få bokstaver. Legger ved et bilde som viser resultatet med knotter ol. Det er litt virvar oppe i chassis siden jeg ikke er ferdig med å feste lednigene ennå.

post-9021-0-88441900-1388595614_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er prosjektet klart. Ampen låter meget bra. Midi programeringen fungerte også merkelig nok på første forsøket. Kjøpte et KIT på nettet for å skrive inn HEX fila. Har hentet mye info fra SLOClone forumet og OD3 tråden.

post-9021-0-22518400-1390609598_thumb.jp

post-9021-0-83573600-1390609608_thumb.jp

post-9021-0-07565300-1395504789_thumb.jp

post-9021-0-11615700-1395504806_thumb.jp

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt info.

100W, 4x El34, 7X12ax7, rele switching, FX loop serie eller parallell med Mix, separate tonekontroller for hver kanal.

Ch1, Fender 65 Twin/Bogner Shiva

Ch2, Bogner Shiva/JCM800

Ch3, Bogner Ecstacy/SLO

Separat biasjustering for hvert rør(usikker på behovet, men kjekt å ha?)

Midi switch: Ch1, ch2, ch3, FX, Serie/parallell FX, Solo boost, mute. Switches via midi eller egen fotkontroll

PIC16F677 micro controller

12V DC gløding på de to første preamrørene

Tuner out, aktiveres når mute legges inn

Variabel negative feedback control med spole/inductor i kretsen. Fungerer veldig bra hvis man vil ha mye bass ved lave volume. Litt som Depth control på SLO mod

Har kjøpt dobbeltsidig PCB gjennom SLOClone forumet. Koblingskjema og PCB er uten verdier og det er opp til hver enkelt å lage sin versjon. Det er mange konfigurasjoner som kan velges ved hjelp av jumpekabler. Det er også mulighet for powerscaling, men har utelatt dette på denne ampen. Prøvde powerscaling på SLO ampen min, men brukte den aldrig. Ble litt for tynn lyd. Har hatt bedre erfaringer med Depth kontroll ved lave volumer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.