Gå til innhold

12AX7

Medlem
  • Innholdsteller

    79
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

4 Neutral

Om 12AX7

  • Rang
    Viderekommen

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. 12AX7

    Eagles band?

    Hei Søker musikere som kunne tenke seg å starte et Eagles band. Jeg spiller gitar og har spilt i diverse band siden tenårene. Holder til i Fredrikstad. Hadde vært gøy å forsøke seg på dette materialet og se hvordan det utvikler seg. I første omgang tenker jeg at det hadde vært hyggelig å spille sammen og ha det sosialt. Dersom vi får til noe som vi kan stå inne for hadde det vært greit med noen spillejobber. Liker du og kunne tenke deg å spille Eagles må du gjerne ta kontakt, så tar vi en prat.
  2. Takk for mye god og detaljert informasjon. Jeg har ikke mye erfaring med mikrokontrollere, men har brukt det til MIDI styring av en 3 kanals amp jeg bygde. Det var spennede og lærerikt. Kunne absolutt tenke meg å lære mer om emnet og vurderer å integrere noe slikt ved en senere anledning. Forøvrig tar jeg sjansen på at ampen fungerer slik den er laget i dag, se vedlagt skjema for VVR. Evt med ekstra sikring som du nevner i innlegget. Mosfet er i alle fall sikret mot varmgang både ved hjelp av kjøleribber og vifte. Jeg har tidligere montert power scaling fra London Power på en high gain amp. Her kortsluttet D/S og mosfet slapp gjennom full spenning. Usikkert på årsaken, men tror det var etter en kortsluttning i et utgangsrør. Syntes forøvrig ikke at PS fungerte særlig bra på high gain ampen. Resultatet er mye bedre i denne ampen, som lager vreng hovedsaklig i driverrøret/utgangsrør. Spenningen er redusert for hele ampen, noe jeg synes fungerer meget bra med gjeldende utgangseffekt på ca.12watt.. Uten navn.tiff
  3. Takk for info. Sjekket AFD100 skjema, men tror jeg får problemer med å få plass til alt dette. Ampen min er bygd i et veldig lite fender chassis som er helt fullpakket. Av samme årsak har jeg ikke montert pot for justering av mosfet. Spenningen er omtrent halvert og det samme er bias. Forholdet er satt med faste motstander, da jeg ikke er avhengig av å justere effekten med pot. Var nysgjerrig på 65AMPS når de sier de bruker høyere strøm ved lav spenning. Da tenkte jeg at man kunne f.eks. redusere spenningen med 50% og kun redusere tomgangsstrømmen med 30-40% eller noe lignende? Hva tror du vil skje hvis mofet skulle kortslutte og gi full 429V spenning på spillejobb. Bias spenningen blir jo da alt for lav (er redusert fra ca -45 til -17 volt). Regner med at utgangsrørene vil bli rødglødende? Hvor høy ulyd får man før f.eks. sikringen går?? Hva heter evt Arduino kretsen og hvor pålitelig er AFD100 kretsen?
  4. Jeg er akkurat ferdig med en Trainwreck basert amp med 2xEL34 og likeretter rør. Ampen fungerte bra, men spilte i høyeste laget. Nå har jeg installert VVR og spenningen er redusert fra 429V til 198V(på hele ampen). Meget fornøyd med dette resultatet. Med BIAS på rundt 18mA blir effekten rundt 12W. Mange forsterkere på markedet har tracing som gjør at BIAS følger spenningsreguleringen proporsjonalt. Jeg har laget en enklere variant på denne ampen. Mosfet transistoren er justert til en fast spenning på 198V og BIAS spenningen er redusert tilsvarende. I den forbindelse lurer jeg på et par ting: 1. Ved plate spenning på 429V vil BIAS 60% være ca. 35mA. Hvis jeg skulle ha samme utgangseffekt ville BIAS bli ca. 76mA ved 60% og 198V. Ved power scaling/VVR følger BIAS platespenningen. Hvilken BIAS vil være innenfor når platespenningen er 198V? 65AMPS reklamerer med at de har lav spenning og høy strøm på utgangsrørene. Hva vil det si i praksis, noen som har erfaring? 2. Jeg er litt bekymret for at Mosfet skal kortslutte og gi full spenning(429V), i så fall vil bias spenningen være alt for lav, som igjen fører til at utgangsrørene brenner ut(med alle lyder og ulyder dette vil føre til). Noen forslag for å sikre fullt havari på spillejobb eller erfaringer med borfall av bias spenning?
  5. Takk for hyggelige tilbakemeldinger. De siste dagene har jeg jobbet med lyden. Endte opp med Seymour Duncan AHP-1N og SH-1B. Hadde Duncan pickupene liggende og var ikke helt fornøyd med 57 classic pickupene. For å øke bruksområde har jeg sjekket ut splitt, serie/parallell, fase, spin-a-split ol. Har også sett på Jimmy Page kobling med fire push/pulls. Endte opp med en Spin-a-split, hvor man bruker tonekontrollen til å velge humbucker, singelcoil eller en blanding mellom disse. Valgte bare bridge pickupen, siden jeg syntes det fungerte best. Ren singelcoil blir litt tynt, men ved å blande inn f,eks, humbucker fra bridge eller neck pickupen ble resultatet OK. Blir ikke strat, men gir gitaren et større bruksområde. Har brukt vedlagt koblingsskjema fra Duncan siden. Men så fant jeg et skjema på nett hvor man bruker spin-a-split samtidig som man opprettholder tonekontrollen(på samme potensiometer). Etter å ha studert koblingsskjema er det en ting jeg ikke forstår. Humbuckere har ofte 500k pot, mens singel coil har 250k pot. Singelcoil blir varmere med 250k. På vedlagt skjema ser det ut for at dette blir motsatt. Er det ikke slik at når man velger full singelcoil er tonekontrollen mest bright?
  6. Da er gitaren så godt som ferdig. Den har fått 12 strøk med Nitro klarlakk og skulle egentlig tørke 2-6 uker før pussing og polering. Men utolmodig som jeg er, pusset og polerte jeg gitaren dagen etter siste lakkering. Risikosport, men det ser ut til at alt har godt bra!
  7. Takk for tilbakemeldinger. Tenkte først på å lage gitaren så lik en 59 Les Paul som mulig. Men jeg fikk ikke tak i riktig materialer og har ikke erfaring nok til å kopiere originalen. Mange av målene og detaljene er hentet fra bilder på nettet. Har egentlig ikke sett på en original Les Paul siden jeg begynte. Bestemte meg derfor for å lage gitaren i en farge uten burst. Nå er det klarlakk som gjelder.
  8. Ja, kanskje greit med to øl hvis man skal holde på i timesvis. Nå har gitaren fått et par strøk klarlakk. Usikker på om jeg skal ta sjansen på en sunburst eller om jeg skal la den være ensfarget.
  9. Endelig. Da har materialene til kroppen kommet. Godt å ha en øl i kjøleskapet, når man skal slipe og pusse i timesvis
  10. Ok, takk for tilbakemelding. Har bare lagt et lag med klarlakk for å forsegle logoen. Tenkte jeg skulle sette sammen og prøvespille gitaren før jeg legger mer klarlakk. Tenker at jeg kanskje må justere halsen da det er vanskelig å få en feeling før den er strengesatt.
  11. Har gjort et test trykk på headstocken. Hadde egentlig tenkt å bruke perlemor, men kanskje jeg går for silketrykk isteden. Det virker som om laminatet/veneer har små striper/porer, mulig at de må fylles med porefyller ol før tykk og klarlakk?
  12. Supert, tusen takk for utfyllende svar. Nå skal jeg først forsøke å skaffe noe trevirke til kroppen, så får jeg ta lakkeringen etterhvert.
  13. Ja, det er bare noen sporadiske bilder fra prosessen med halsen jeg har laget. Gjenstår finpussing og finish. Driver for tiden å leter etter trevirke til lønntoppen. Stewmac er utsolgt og http://www.lmii.com ser ikke ut til å ha flammelønn til kurvet topp. Vanskelig å bestille trevirke, man ikke kan se i forkant, på internett. Det er første gang jeg bygger en gitar og tror den største utfordringen for meg er finishen. Ser mange bilder på nettet hvor finishen ikke er som en original Les Paul. Flere jeg har sett har hatt en del porer som synes gjennom den transparente lakken eller så ser ikke sunbursten ut som en original les Paul. Forøvrig ser det ut som om det er mye godt håndtverk. Tror dette gir en indikasjon på hvor vanskelig det er å få til en god finish. 1. En metode er å smøre på blekk i flere fargenyanser for deretter å legge klarlakk med sprayboks eller lakksprøyte. Er i så fall usikker på om porefylleren skal smøres på før eller etter blekket? Og skal det i så fall brukes primer? Noen blander også pore- fyller i blekket. Kanskje lettere å få til sunburst med denne metoden for en nybegynner, siden man har mer kontroll på overgangen mellom fargene. Men er usikker på om jeg blir fornøyd med resultatet ved denne metoden. 2. Den andre metoden som leg har lurt på om jeg skulle forsøke er å starte med å smøre på pore- fylleren for deretter å lakke resten med lakksprøyte. Tror denne metoden har en høyere vanskelighetsgrad, men at den muligens gir et bedre resultat hvis man bare får det til på første forsøket. 3. En kombinasjon av de to metodene.
  14. Ble inspirert av dere som som lager deres egne gitarer her på forumet og tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på lage en Les Paul type gitar. Vet ikke helt hvordan jeg skal få laget en god sunburst, men får gjøre et forsøk. Ser at det i hovedsak er tre metoder som er beskrevet på nettet, men registerer samtidig at det er forskjellige meninger om hvilken metode som er best. Noen som har erfaring på dette området?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.