Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med gitar støy


Thammarat

Anbefalte innlegg

Hei,

Har prøvd å gjøre litt research angående dette før jeg evt. kjøper noe som hjelper på problemet. Har et par gitarer med singlecoils som støyer litt vel mye synes jeg. Etter det jeg har funnet ut om dette, og om problemet er EMI eller Ground loop så ser det ut som at hvis støyen forsvinner helt når gitarvolumknappen skrus ned og/eller når man berører strenger/bro etc. så er problemet som regel EMI. Det er forøvrig det som skjer hos meg. Det jeg lurer på i den forbindelse er om f.eks en Boss NS-2 vil hjelpe godt på med problemet? Også interessant er om hvor i loop'en mellom gitar, effekter og forsterker bør eller må den plasseres? I ett oppsett har jeg bare en Boss GT-10 mellom gitar og lyd ut og det støyer som F hvis jeg ikke berører strenger etc. GT-10'en har innebygd 2 noisegates, men synes ikke disse virker særlig godt i "default" plassering i FX loop'en. Akkurat i det jeg vrir på treshold så kutter støyen noe, men så kommer den tilbake like etterpå. Er f.eks en dedikert Boss NS-2 bedre enn de innebyde noisegate'ene? En annen ting er at jeg ikke har utstyret mitt koplet til jordingskontakt i huset. Blir litt strekk for å kunne ordne dette. Har også fått forståelsen av at shielding av gitar etc. etc. ikke har noe hensikt hvis man ikke har jordet forsterkeren da shielding'en egentlig ikke er noe EMI fysisk skjerm. men egentlig bare en "drain" for EMI via systemet til jord. Noen som er litt "ekspert" på dette temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker du en del begreper jeg ikke kjenner til, men tror det kan være nytting at du legger ut noe på YT eller noe slikt på hvordan problemene dine oppstår, og hva du har gjort for å unngå det. Det at tonoisegates ikke fjerner problemet, høres helt merkelig ut. Opplever du noe støy ved for eksempel clean lyd, helt uten noen effekter i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

CastorFiber, når det gjelder begreper så er det kanskje EMI og Ground loop (jordsløyfe) du tenker på? Kort sagt er vel EMI selve støyen som kommer ut av mikk'ene når de blir eksponert fra kilder som sender ut signaler i RF området. Kilden kommer altså eksternt fra og inn via mikk'ene. Ground loop er problemet som oppstår når 50 Hz signalet på 220 volt'en blir direkte forstyrret av f.eks en jordingspotensialforskjell mellom 2 eller flere jordede enheter eller hvis ikke jordet at en motor fra f.eks en kjøleskap kompressor står på samme kurs som musikkutstyret og genererer støy internt i kretsen. Problemet mitt er vel ganske klassisk for mange, med at jeg hører mye støy når jeg ikke berører strengene eller metalliske deler på gitaren eller GT-10'en. Men det som ikke er så greit er å finne en løsning for reduksjon av støyen. Noe støy blir det vel uansett spesielt med singlecoil'er, men hvis jeg touch'er f.eks GT-10'en eller strengene med bare en finger så blir det så å si helt stille. Problemet er ikke gitaren da det er det samme på alle singlecoil gitarene mine. Har lurt litt på om det kan være signalet fra router'en eller RF musa til PC'en eller lignende utstyr som kan være problemet? Er ikke hjemme før om over en uke fra nå. men tror jeg har en liten forsterker som også går på batteri som jeg kan prøve for å se om problemet kommer fra nettet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMI står vel for electromagnetic interference. Det er nok noe med forsterker, effektbrett og gitar. Det første jeg tenker på er at du ikke har jording i huset. Er du sikker på at det også er tilfelle inne på badet?

Jeg har hatt og har gitarer som har hatt single coils som støyer, men som slutter å støye når man tar på strengene. Alle fikk skjerming av hulrom i gitaren, og det gjorde mye av støyproblemer.

Jeg anbefaler deg å prøve alt utstyret i et sted hvor du har jording først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMI står vel for electromagnetic interference. Det er nok noe med forsterker, effektbrett og gitar. Det første jeg tenker på er at du ikke har jording i huset. Er du sikker på at det også er tilfelle inne på badet?

Jeg har hatt og har gitarer som har hatt single coils som støyer, men som slutter å støye når man tar på strengene. Alle fikk skjerming av hulrom i gitaren, og det gjorde mye av støyproblemer.

Jeg anbefaler deg å prøve alt utstyret i et sted hvor du har jording først.

Beklager hvis jeg sa at jeg ikke har jording i huset. Det har jeg men det er et godt stykke unna musikkrommet :-) Så det er mulig å prøve det etterhvert. Ellers angående skjerming av hulrom i gitaren, så vil det hjelpe hvis skjermen er koplet mot jord hele veien (via musikkutstyret) og ut av huset, Det skal ikke kunne hjelpe hvis du f.eks bare putter noe "aluminiumsfolie" rundt elektronikken og det en eller annen plass i sløyfa er brudd mot nettjord. Det er i allefall slik jeg forstår det på video'en under:

http://www.youtube.com/watch?v=fCfa-I4SfiM

Uansett så blir det vel til at jeg må gjøre en god del eliminering av potensielle støykilder. Ellers blir det vel lagt opp jordingskontakter i alle stikk i nye hus nå, men mange litt eldre hus har kanskje bare på bad og/eller kjøkken slik som mitt. Ellers takk for input of forslag!

Endret av Thammarat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjerminga må være koblet til jord ja, ellers har den ikke noe funksjon. Men når du nevner at å ta på strengene, så vil det jo si at jordinga fungerer et eller annet sted og kanskje stopper rett på ett sted. Muligens rett før forsterkeren?

Jeg syns personlig at det er skummelt å spille på en ujordet gitarforsterker når jeg tenker på det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok også foretrukket jordet stikk med røramper. Hvis du ikke har jord så er jo hele skiten ujorda til du tar på strengene. Men hvor ofte spiller du uten å ta på strengene?

Men bortsett fra det er vel ikke no nytt at singel coils støyer. Jeps det gjør de. Det har de gjordt siden 50 tallet. Mye bra støy men endel utilsiktet også........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får koplet forsterkeren og annet utstyr til jordet kontakt så vil som du sier skjermingen i gitaren, kablene, bokser og forsterker gi bedre beskyttelse mot støy. Som Darwin nevner er det også et helsemessig sikkerhetsaspekt knyttet til å jorde utstyret.

En annen vinkling er å jakte på kildene til støyen. Det kan være så mye, men lysstoffrør er noen rakkere. Om du ikke finner kilden kan du kanskje finne et sweet spot i rommet hvor gitaren ikke plukker opp så mye støy.

Kjenner ikke NS2'en i detalj, men den er vel bare en noise gate som kutter input-signalet når det faller under et visst nivå. Den fjerner ikke problemet men sminker over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pete Cornish har en eller annen løsning på det her (som på alle andre gitar- og utstyrsrelaterte støyproblem).

Jeg vet dog ikke hva det er og det koster £1500 å få det gjordt. Fjerner all støy fra gitaren. Skulle gjerne visst hva det er. Kan en eller annen sende en gitar til Pete og fortelle oss hva han gjør med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som jordstøy i gitaren. Jeg jobbet som gitartekniker i noen år, og det forbauset meg hvor mange gitarer som var elendig skjermet, til og med en ny fender custom shop til 35000,- jeg fikk i hendene; som manglet kontrollhulromskjerming... :S

Pri én: koble stolen til jord (sannsynligvis bare en ledning som er løsnet)

Pri to: skaff deg kobberfolie og dekk innsiden med det, sørg for at det har kontakt med jord.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg enklest måle om stolen er jordet? Har multimeter.

Jeg har koblet opp en telecaster, med skjerming av alle hulrom. Har også dratt ledning opp til broa, men har fortsatt litt støy som forsvinner når jeg tar på noe av metall.

Så bra, multimeter er swiss army knife til gitaren. Mål motstand (eller bare kontakt) mellom stol eller strenger; til jack-ermet som står i. Jack-ermet, som i jack sleeve, metallet du tar tak i for å dra ut jack kabelen :)

Det skal være 0-0,01 i motstand

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pete Cornish har en eller annen løsning på det her (som på alle andre gitar- og utstyrsrelaterte støyproblem).

Jeg vet dog ikke hva det er og det koster £1500 å få det gjordt. Fjerner all støy fra gitaren. Skulle gjerne visst hva det er. Kan en eller annen sende en gitar til Pete og fortelle oss hva han gjør med de?

Må bare vente til jeg får lønning hehe :-)

Uansett, bra respons på tema'et folkens! Men ta følgende eksemplet da som ikke gjør bruk av gitar amp, det er faktisk noe jeg også bruker bare for å spille litt:

Gitar -> GT-10 -> Mikser (m/USB til DAW) -> Logitech Z4 desktop anlegg (forøvring god Hi-fi lyd i dette)

I dette oppsettet er det kun mikseren som har klargjort for jording mot nettet. GT-10 går på 9V plugg og Logitech anlegg har ikke jordingsstøpsel, Hva vil skje i et slikt tilfelle? Samtidig som jeg skriver dette, kanskje alt blir rimelig bra bare jeg ordner jordingskontakt til mikseren?

Som sagt får ikke prøvd dette ut før om en ukes tid, men fint å ha noen ideer klare når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lysstoffrør er noen rakkere.

Sant!! Og husk at lyskilden(e) i nesten alle bak-belyste LCD-skjermer (i praksis det meste som ikke er OLED) er små rør. Å bruke data-verktøy sammen med enkelte av mine eldste og dårligst skjermede gitarer er rett og slett umulig. Elektromagnetiske dingser i bevegelse (f.eks harddisker) kan man også med fordel holde på god avstand. Bortsett fra enkelte problemer med lysstoffrør var RF-støy et nesten ukjent problem i musikkbransjen før fremveksten av personlig mobilt kommunikasjons-utstyr og DAW med LCD-skjermer på 90-tallet, og konstruksjon/skjerming av gitarer deretter.

Mht lavfrekvent støy som stammer fra strømnettet eller jordingsproblemer og forsterkes gjennom gitar/gitarist er mitt fremste våpen trådløs overføring. Etter å ha begynt med det er jeg så bortskjemt at jeg også foretrekker å øve hjemme med "no strings attached".

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.