Web Analytics
Jump to content

Danelectro dano'59 prosjekt


Recommended Posts

Når jeg jobbet i min lokale musikksjappe lånte jeg med hjem en danelectro dano '59 som hadde stått usolgt i lengre tid, kun for å prøve den sære gitaren ingen ville kjøpe. Låt kanon, og halsen var snor-ben, så jeg kjøpte den. Har vært min favoritt blant en mengde gitarer i godt 6 år nå.

post-7216-0-43385000-1382558340_thumb.jp

Har vært gjennom mange operasjoner gjennom årene, men nettopp fikk jeg strippet den ned og satt alt opp på nytt, så kan ta en gjennomgang av hva som er gjort og hva planen min er videre.

Før jeg starter vil jeg få sagt at danelectro gitarene en laget i masonitt (kjøkkenplate materiale) og masse luft. Effekten av dette er mer akustikk, kortere sustain og kjempegod (!) plass. Halsene er i 25" som gjør at disse er noe midt imellom gibson 24,75" og fender 25,5" lengde. '59 modellene har også både bakplate (som gibson) og plekterbrett (som fender) som går av, supert å komme til 'control cavity' fra begge sider.

Har beholdt den originale single coil lipstick neck-pickupen til danelectro for å beholde den karakteristiske tonen som danelectro er kjent for: den låter akkurat slik den skal. I bridge har jeg erstattet originalen med en dimarzio DP182 fast track 2, som er en av de hotteste humbucker mikkene dimarzio leverer i singlecoil format. Greit når jeg skal trø litt metall ut av fjøla. For ikke å ødelegge utseende har jeg demontert lipstick mikken den erstattet, og modifisert skallet til å passe over den nye humbuckeren.

Originalt pickup cover over dimarzio humbucker.

post-7216-0-78929900-1382574443_thumb.jppost-7216-0-92580200-1382574454_thumb.jp

I stolen er sadlene erstattet med graph tech ghost stolsadler. I tillegg til å spare strengene for slitasje, har hver stol en piezokrystall som plukker opp lyden fra hver streng og sender det videre i kabelen som henger fast. Dette går så videre til en akustisk preamp; også fra graphtech, som gir meg akustisk(ish) lyd i gitaren. Originalt går strengene gjennom stolen i bakkant, og er festet som en les paul. Siden stolene er festet med skruer som en strat, måtte strengene vike og ta turen gjennom kroppen isteden. Gikk greit nok å borre gjennom stolen og kroppen, men som dere kan se på baksiden er det ikke lett å være 100% stødig i rettvinklet boring, så ferullene står litt 'off' fra hvor de burde være. Funksjonelt er det ikke noe problem, kosmetisk er det ikke så pent. Fordelen jeg har merket meg er at jeg bryter færre (faktisk ingen) strenger lengre.

Graph tech ghost piezo stolsadler og ferruler på baksiden.

post-7216-0-85423700-1382574300_thumb.jppost-7216-0-51164900-1382574736_thumb.jp

Noen gang vært trøtt og lei av jack-kabelen som står i veien eller hindrer deg å vandre fritt? Det var vertfall jeg. Liker heller ikke å ha en lommesender på reima/i baklommen. Siden det er så god plass i gitaren, kjøpte jeg en AKG wms mini og gikk løs med klippetanga for å åpne lommesenderen. Printkortet ble tatt ut sammen med antennen og ledningene som gikk til batteriet. Bryteren skar jeg ut med baufil, den måtte jeg ha da dipswitchen på senderen er montert liggende på printkortet. Loddet av miniXLR inputen og satte på ledninger isteden for å bruke inni gitaren. Alt ble kapslet inn med silikon, sammen med to stålplater med skruehull på baksiden for å montere inni gitaren (se 4. Skruer hvor printkortet er montert på baksiden). Målte opp og borret hull hvor off-standby-on svitsjen, gain controllen, led lyset og festeskruene skulle være. Litt fomling tok det (en god time eller fem) å få på plass, men det var absolutt verdt det. Fungerer like bra inni gitaren som det gjorde utenfor.

AKG WMS MINI av-standby-på bryter og gain kontroller

post-7216-0-68288600-1382574410_thumb.jp

Piezo preampen krever 9v, senderen skal ha 1,5v. Fant ikke en god løsning på AA batteri holder som kan monteres slik 9v batterier blir implementert i gitarer, men fant at med litt modifisering; går tre AAA batterier i en 9v lomme. Fordelen med det oppsettet, er at levetiden er bedre med tre AAA (parallellkoblet) enn ett A batteri (enn om ikke mer enn kanskje 20% lengre levetid). En dobbel 9v holder ble kjøpt inn og montert. Rimelig greit å montere, da danoen er hul i bakkant av gitaren, så trengte bare skjære hull til holderen og route litt ekstra i bredden på innsiden. 1,5v går rett til sender, 9v går til tre-veis bryteren til piezomikkene.

Dobbel 9v holder for 9v og 1,5v AAA batterier

post-7216-0-98784000-1382574416_thumb.jp

Av potter og svitsjer er alt originalt byttet ut. Ikke fordi det var dårlig, men fordi de ikke gav meg mulighetene jeg trengte. Volum, tone og PU svitsj er erstattet med to push/pull 500k potmeter og en 4P3T svitsj. Nå styrer

1. Pot: Magnetisk pickup volum.

1. Push/Pull: Bridge / Neck pickup

2. Pot: Piezo volum.

2. Push/Pull: Sender lyden til trådløst / jackutgang. Blir effektivt da også en kill switch.

3. Tre-veis Switch:

- Pos1: Magnetisk mik direkte ut, går utenom potmeter og preamp, 9v batteri frakoblet.

- Pos2: Som posisjon1 men 9v batteriet er skrudd på.

- Pos3: magnetisk routes til volum, så til ghost preamp med piezo tilbake til svitsj så videre til (push/pull) jack/trådløst.

post-7216-0-20222500-1382577450_thumb.jp

Lekte mye med tanken om coil splitting, utfasing, serie/parallellkobling. Prøvde det men falt ikke i smak, og for mye svitsjer blir så rotete, vil gjerne holde danoen så ren som mulig. Neck + bridge er heller ikke noe som falt i smak. Tonekontrollen er også fjernet. På bridge er tone smakløst, på neck enser jeg en mulighet for å ha en av/på slide svitsj med en resistor og kondensator gjemt bort en plass for en lettere jazzet tone. Det ligger defor løst en isolert ledning fra kun neck pickup (merket 'neck pu') i controlcavityen dersom jeg senere vil gjøre dette.

post-7216-0-32167400-1382574354_thumb.jp

Før noe ble satt inn, ble hele plekterplaten og store deler av controlcavityen, inkl. sidene; dekket med kobberfolie. Dano 59 er originalt ikke isolert og det merkes godt rundt apparater som avgir elektromagnetisk støy. Alt av jord (pickups, preamp, stol, trådløs sender, kobberfolie) er samlet til ett punkt, star grounding som det heter på engelsk.

Kobberfolie. Star grounding er samlet på kobberplaten som er skrudd fast nede på siden på gitaren, vist på 3. bilde:

post-7216-0-71876500-1382575300_thumb.jppost-7216-0-85870900-1382574380_thumb.jp.post-7216-0-28545700-1382574368_thumb.jp

Dette er så langt jeg har kommet. Her har jeg altså mulighet til å kjøre en pickup direkte ut (bypasse potmetere og preamp), jeg kan slå over på preamp og styre volum på magnetisk, jeg kan blende inn piezo, evt. ha kun piezo. Alt kan rutes til jack-utgangen, evt. slå over til trådløst med PP potmeteret. Jack/trådløst blir også effektivt en kill-switch når jeg slår den motsatt av hva jeg bruker. Alt dette uten å ha flere kontrollere enn originalen.

I løpet av noen måneder skal jeg se på muligheten å sette i en tone-bryter til neck pickup (1/2P2T switch + resistor + kondensator), og skaffe meg graph tech hexpander modul med 13-pin connector for midi muligheter. Hexpander modulen er plug & play som piggyback på ghost preampen min, så den kan installeres uten å ødelegge jobben jeg allerede har gjort.

post-7216-0-63866600-1382574308_thumb.jp

post-7216-0-07099400-1382574325_thumb.jp

post-7216-0-82296800-1382574375_thumb.jp

post-7216-0-76134600-1382574461_thumb.jp

Edited by tronni
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Glimrende. Jeg har faktisk en slik, bare baryton. Artig gitar, men i originalutførelse litt daff. Den låter greit med begge pickupene tilkoblet og volum og tone på full gass, det er ingen grunn til å fikle på den innstillingen. Da kommer slapp prompelyd ut.

Har lurt litt på å handle noe fra GFS, men bruker den såpass lite at det har holdt med den lyden som er. bare jeg som sagt passer på å koble til "alt".

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg dels igjen. Jeg digger den originale neck PUen, mens bridge PU var slik du beskriver. Litt paff, og med tone og volum annet enn full pinne ble den ubrukelig. Verdien på kondensatoren er nok 'feil' ergo vil tonen kutte galt. Jeg skal leke meg litt med resistorer og kondensatorer for å se om jeg finner noe som virker med neck PUen.

Har bestilt graph tech ghost hexpander midi kit, så det blir neste prosjekt.

GFS har jeg aldri prøvd, men er nesten litt skeptisk siden lipstickene deres er så billige (29 usd). Skulle jeg oppgradert hadde jeg nok sett på seymour duncan sine 4,9kohm, virker å være godt likt.

Edited by tronni
Link to comment
Share on other sites

Jeg var også skeptisk, men så tenkte jeg som så-

Hva er rett pris? Hvor mye kan det egentlig koste for et par plastbiter, en magnet, en liten bit jernstang, og noen meter med molgrænn kobbertråd? Så langt har jeg ikke blitt skuffet over GFS.

Jeg er helt overbevist over at en god del av prisforskjellen mellom SD og GFS er rett og slett fordi SD kan forlange mer for pickupene sine. Rett og slett mer penger i lomma på de som lager de. Det er ikke noe feil med det, for all del.

Se på andre varetyper, hvorfor tror du damer betaler 15000 kroner for en håndveske, bare det er det rette merket på den? Eller at vi betaler tre ganger prisen for et oljefilter, bare fordi det står "Volvo" på esken? Det er OEM- varer, bare i en annen papp på utsiden.

Selvsagt er det ikke slik at alle pickuper er like bra, uansett hva de koster, og hvordan de er laget. Det er ikke det jeg ønsker å mene. Men likevel, jo høyere pris, og jo bedre merkenavn, jo mer betaler vi for "ingenting". Det er jeg overbevist om.

Sum- min erfaring er at GFS er en god oppgradering på mange rimelige gitarer. Enten man ønsker lyd med mer sprut i i en del tilfeller, eller pickuper som er litt annerledes enn det som sitter i. Har man en Suhr, Tyler, hi- end Gibson og så videre, er det vel ikke noe sjakktrekk, men på rimelig gitar der kostnaden på pickups kanskje blir omtrent det gitaren kostet ny skulle man hive i "godsaker", så hvorfor ikke prøve? uansett så taper man ikke en formue, og GFS er enkelt å bli kvitt her på forumet.

Edit, etter at jeg skrev dette, ser jeg at du ikke er helt ukjent med tanken på å koste på en rimelig gitar en del kroner. Ikke noe feil i det, har selv gjort det flere ganger. Derfor blir vel denne posten overflødig, for å si det slik.

Edited by CastorFiber
Edit av post jeg har kommentert.
Link to comment
Share on other sites

Jeg var også skeptisk, men så tenkte jeg som så-

Hva er rett pris? Hvor mye kan det egentlig koste for et par plastbiter, en magnet, en liten bit jernstang, og noen meter med molgrænn kobbertråd? Så langt har jeg ikke blitt skuffet over GFS.

Materiale er nok ikke mange kronene. Husk at produsentene sine kostnader ligger langt over hva de faktiske delene koster. Arbeidstimer og materiell i research & development, godt verktøy; maskineri og kvalitetskontroll; er alle kostnader som en betaler for. Ofte krever dyktigere arbeidere høyere lønn. Dette er alle faktorer som kan spille inn på kvaliteten på et produkt. Luften man kjøper; kommer an på avansen alle mellomledd tar. Dette betyr ikke at SD er bedre enn GFS, men er produktet dyrere, er oddsen bedre for at det er lagt mer og bedre arbeid i det. Dog trenger det ikke være tilfellet, så ser poenget ditt.

Edit, etter at jeg skrev dette, ser jeg at du ikke er helt ukjent med tanken på å koste på en rimelig gitar en del kroner. Ikke noe feil i det, har selv gjort det flere ganger. Derfor blir vel denne posten overflødig, for å si det slik.

Jeg ville nok ikke påkostet gitaren noe hadde det ikke vært for at den er så bra som den er :) Jeg kunne kjøpt en Jerry Jones shorthorn, men jeg er redd jeg hadde blitt skuffet over hva jeg fikk for prisen (jeg har prøvd en, men ikke A/B testet mot dano gjennom amp). Edited by tronni
Link to comment
Share on other sites

Jeg satte inn SD lipsticks i en Danelectro jeg hadde, og jeg kan ikke si det ble store forandringen i lyd.

Følte rett og slett det var bortkastede penger...

Men nok om det.

Artig prosjekt du har på gang :)

Danelectro har noen gøyale gitarer, men som ofte blir litt one-trick-pony, hverken fugl eller fisk.

Link to comment
Share on other sites

Er nok redd for at jeg vil oppleve det samme. Føler ikke dano neck PUen mangler noe, så jeg regner ikke med den blir byttet ut noen gang. Originalt er dano gitarer one-trick-pony; med et lite ess: singlecoil PUene låter single coil med en god del twang, men ikke som en tele, de er varmere enn det. Lipstick PUer med lav motstand er dessuten meget livlige.

Det er ikke en strat, tele, les paul. Men jeg synest den låter livligere enn strat, varmere enn tele, mer definert enn les paul. Med en høy output humbucker og en piezo i stol, og midi ut, skal denne gitaren dekke alle mine behov (selv om jeg ikke kommer til å kvitte meg med alle gitarene mine; riktig ennå;))

Kan lufte et spørsmål for dere; har noen ideer på hva jeg kan fikse for å gjøre gitaren enda mer versatil? Jeg er ikke lukket for å gjøre nye ting, men det må være tillegg, ikke utbytte.

Har forresten bestilt et sett med kondensatorer på 0.1, 0.068, 0.047, 0.033, 0.022, 0.01µf, skal testes med neck pu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Siste aktive tråder

    • Er dette en dyr eller billig gitar? Hvor mye er du villig til å betale for reparasjonen? Er den dyr, eller du er villig til å kaste en del penger på det, er jo proff- svaret riktig. Hvis det hadde vært min, og det ikke er en kostbar gitar, hadde jeg forsøkt dette: 1. Belast gitarhalsen  litt, ved for eksempel å stemme gitaren en tone eller to opp. Ta det sakte, og sjekk om sprekken åpner seg. 2. Forbered deg, og ha alt du trenger klart.. Hvis det ikke åpner seg en tynn sprekk, så er det bare kosmetisk. Åpner det seg en tynn sprekk, så legger du superlim i sprekken. Han en flaske trykkluft klar, blås så på sprekken med den, og fyll på med mer superlim. Så belaster du så fort du klarer (derfor "ha alt klart") halsen den andre veien, slik. 3. Slakk strengene, og sett på for eksempel en lastestropp med passende montering i begge ender, (omtrent passe lengde har du selvsagt gjort klart) og stram opp den andre veien. Bittelitt, du skal ikke "stramme til det knaker", bare slik at limfugen får et mildt press. Det vil trolig fikse en sprekk, hvis det er en der. Er dette en pre-war Martin, er vel rådene om proff å foretrekke.
    • Er nok ikke så mye å hente for den der dessverre. Dette er en gitar som kostet mellom 1500 og 2000 kroner ny i butikk, så hvis du får en tusenlapp på Finn så er du heldig.
    • Jeg har hatt liggende en Ibanez i noen år nå, kanskje rundt 15/16 år. Vurderer å selge denne da jeg ikke har bruk for den mer. Men! Det jeg lurer på, hvor mye kan jeg selge den for? Noen få bruksmerker, men lite. Har ikke greie på sånn så derfor jeg spørr her. Legger ved bilder!  
    • Kjøpte meg en Morgan bass og en Dean Markley amp, har lyst å lære meg litt bass spilling. Stakkars nabo nå🙂
    • Ønsker å bytte en chrome covret (2 leder braided kabel) Gibson 490T pickup i en Gibson 498T pickup. Ikke nøye om den er covret eller ei.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.