Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompressordilemma..


Kossoff

Anbefalte innlegg

Et 'visst minimumsnivå' er når ampen får jobbet litt og begynner smått å komprimere naturlig?

Jeg er ikke noe fan av kompressorer som man ikke merker står på. Skal jeg ha kompressorer så skal det jammen meg moses. Kanskje derfor jeg egentlig har lyst på en streit Boss CS-kompressorer igjen.

Ja, nettopp. Den naturlige komprimeringen er likevel ikke sammenlignbar med en pedalkompressor e.l.

Jeg har faktisk brukt kompressor litt "motsatt". Når man kjører amper uten mastervolum kan kompressor brukes som "cleankanal". Med acdc vreng på ampen kan man få brukbar renlyd ved å slå på Kompressoren , den kutter toppene på anslaget. Så trenger man bare en clean boost og vips: tre kanals forsterker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk brukt kompressor litt "motsatt". Når man kjører amper uten mastervolum kan kompressor brukes som "cleankanal". Med acdc vreng på ampen kan man få brukbar renlyd ved å slå på Kompressoren , den kutter toppene på anslaget. Så trenger man bare en clean boost og vips: tre kanals forsterker:)

Eller man kan ha småvreng og rulle av på volumet på gitaren, og vips... Clean... ;)

Det er minst like mange måter å gjøre ting på som det finnes gitarister. Bare flott det! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awsome sustain får du med god nok gitar, og forsterker på høyt nok volum. Soloer bør det jo være litt dynamikk og nerve i. Det flater man jo helt ut med en kompressor.

Det spørs heeelt på sjanger

Ja. Vi spiller nok ikke helt samme type musikk. For meg (ambient/soundscaping/shoegaze) er det ikke alltid så lurt/fint å pøse på med volum for å oppnå nok sustain. Gitarene mine er det ikke noe i veien med ;)

Jeg trenger som regel en subtil og stødig tone, så derfor en kompressor et must for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd en TC comp? Jeg vet ikke hva som finnes av enkeltpedaler i deres sortiment, men jeg er hylende fornøyd med kompressoren i g-system. Den gir irriterende land sustain i visse innstillinger. Under et opptak vi gjorde skulle lead bare fade ut, men den ga seg bare aldri, så vi måtte bruke automasjon for å senke den. Hadde glemt å skru den av før vi trykte REC :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No kjøper eg Keeley'n til EinarG her på forumet.

Har jo hatt 4-5 kompressorar før, men dei fleste støya så inn i helv***e. Har prøvd TC. sin komp, men vart ikkje nøgd med den.

Den beste eg hadde solgte eg for ein betre delay, som eg igjen solgte for å kjøpe 11r. No eg er tilbake i pedalhelvette. Det er kjekt, men mykje å velje i!

Edit:

Sånn sett kan me no sjå på denne tråda som avslutta, i alle fall frå min side :P

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av favorittgitarlydene våre er komprimert i studio.

Men det er brukt dyre fancy kompressorer med mer justeringsmuligheter og lydkvalitet enn pedaler som regel gir.

Dette er bokser som ikke høres på samme måte som pedaler som ofte er mer enn effekt ala MXR pedalen o.l

Noen ganger vil man at kompressoren skal " pumpe" type countryspank eller squashed rett i bordet 80's funk:)

Sett på en tuitorial på Studio kompressoren i Axe FX2 av en fyr som heter Danny Danzi, virkelig en øyeåpner.

Jeg synes det er vanskelig å skru studiokompressor i Axe'n. Hvordan skrur man en effekt som ikke skal høres liksom?

Frekk som jeg er stjal jeg noen settings fra den videoen og brukte som grunnlag.

Greia er å skru ned gain til det blir ubehagelig å spille for så og "gjenninnføre" sustain og trøkk med kompressoren uten at

lyden høres veldig gaina ut, litt vanskelig å forklare.

Fett studiotricks for oss som liker type Keith Olsen, Michael Wagener ol produsert type gitarlyd.

Litt komprimering får nesten altid gitaren til å sitte bedre i en mix.

Jeg øver sammen med et 11manns band som skal spille en Sting tributekonsert neste helg.

Med perc, 2 keyboardister, kor, sax osv hjelper litt komprimering veldig mye på å finne en plass der jeg kan høres uten å nødvendigvis gå inn i en volumkrig med resten.

Konklusjon. Kompressor = good :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man kan ha småvreng og rulle av på volumet på gitaren, og vips... Clean... ;)

Det er minst like mange måter å gjøre ting på som det finnes gitarister. Bare flott det! :)

ja ,ja , men den teknikken tror jeg det fleste er klar over.

Tenkte å bidra med en måte å bruke kompressor på som ferre hadde tenkt på. Det var godt ment, ikke noe stress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har samme problem som du beskriver. Kjøper kompressorer, hater de og selger....

Så går det en stund før jeg på ny tenker "jeg skulle hatt en kompressor til dette" så jeg prøver en ny type, liker ikke lyden.

Den neste på listen er en mooer comp som er billig og får mye skryt for å være transparent. Kommer aldri igjen til å blåse 2k på en.

Har vel i grunn lært meg å klare meg uten, tror det er langt værre om man alltid har brukt comp. Blir en annen spillestil.

John Bollinger har en veldig god artikkel på premierguitar om hvordan han selv plutselig innså hvor avhengig han var av tonemassasje som compressorer og bestemte seg for å "lære seg å spille på nytt" uten. Han konkluderte med at det var en befriende og deilig opplevelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.