Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Suhr


matt

Anbefalte innlegg

Vil vite litt generelt om Suhr, annet enn det som står lett tilgjengelig på nett.

Er dette high end-gitarer som er verdt hver en krone uansett modell? De ligger ganske høyt priset brukt har jeg sett.

EDIT: Lavere priset enn Fender CS-modeller, dog.

Hvordan er kvaliteten på komponentene og treverket sammenlignet med en tradisjonell Fender eller Gibson/PRS?

Er stock pickupene på Suhr av bedre kvalitet enn hos de mer kjente produsentene?

Og til slutt, er det såpass likt at det handler om personlige preferanser?

Setter pris på den info jeg kan få :) takk!

Endret av matt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Suhr er fantastiske instrumenter, As good as it gets kvalitetsmessig så alt kommer ned til smak og preferanser.

Alt blir jo bygget på spec (Unntatt Pro modellene)

Høyt priset? Har du sjekket Fender Custom Shop hehe

Jeg har hatt mange Suhrs(14stk hvis jeg ikke har tella feil) og har fortsatt 4 stk.

Du får mer for pengene dine sammenlignet med f.eks Fender CS.

Jeg har en og min langt rimeligere Suhr Classic gruser den kvalitetsmessig.

Suhr pickupene er helt fantastiske.

Å sammenligne med Gibson og PRS blir litt fjernt ettersom det er en helt annen type gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 Suhr pro series og en Rasmus, som var tidligere en "budsjett"-gitar under Suhr. Det er helt klart de gitarene med best byggekvalitet jeg har spilt på. De pickupsene jeg har i både Modern og Standarden min er noe av det feteste jeg har hørt av pickups, men dette går jo selvsagt på egne preferanser. Har også spilt på en god del ulike Custom modeller. Der blir jo egentlig bare specsa anderledes fordi kvaliteten på instrumentet er den samme som Pro Series.

Kan lett anbefale Suhr. Det er top-notch instrumenter. Tviler på at du ville blitt skuffa med en sånn. Det kan jo nevnes at hvis du finner en Pro Serie med de specsa du vil ha på en custom så er jo Pro Series betraktelig billigere. Det var jeg så heldig å gjøre med min Modern :)

Endret av Nameless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Suhr Pro Series S3. Har også et par Fender CS strater og en Nash-strat. Vil si at Suhre har utrolig god spillbarhet (liker litt flatere gripebrett) , beste tone (picupene er ganske hotte) og meget god byggekvalitet. Når andre prøver gitarene mine er det ofte Suhren som blir foretrukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sletter det eg skriv om og om igjen og får vell gjer det så lett som dette;

Suhrgitarer er kvalitet fra topp til bak, og stockpickups låter akkurat som de skal, veldig transparant og som dei gjerne bør låte hos alle produsenter.
De låter som pickups bør, som en forsterkning av den naturlige tonen og resonansen som kroppen og halsen produserer.

Prøv en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd noen suhrgitarer og jeg vil anbefale deg å gå for det du har LYST på, men for all del, prøv en Suhr, det er kjempegode instrumenter.

Jeg stiller automatisk spørsmål ved ordbruken til folk når de skriver at Suhr gitaren "gruser" Fender CS.

Fender Custom Shop lager svært gode gitarer, men de koster selfølgelig litt mer enn merker som Suhr o.l. da Fender tar betalt for ett merke i tillegg. Til og med mannen i gata vet hva Fender er, ikke sant?

Personlig så falt ikke Suhr i smak hos meg, iallefall de gitarene jeg prøvde. (Suhr Pro S3, en S1 og en Telecaster... T1?..) Jeg hadde lyst på en Fender CS stratt, og da var det liksom bare det som kunne "kurere" cravingen.

For all del, Suhr lager svært gode gitarer, og ville uten tvil kjøpt en, om jeg bare hadde hatt lyst på en! :)

Suhr og Fender CS er hos meg forskjellige gitarer for forskjellige folk. De er begge i det høyeste sjiktet av kvalitet, og du får nok det du betaler for.

Uansett hvor mye vi sitter å synser her, tror jeg nok at det er du som vet best hvilken gitar du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd noen suhrgitarer og jeg vil anbefale deg å gå for det du har LYST på, men for all del, prøv en Suhr, det er kjempegode instrumenter.

Jeg stiller automatisk spørsmål ved ordbruken til folk når de skriver at Suhr gitaren "gruser" Fender CS.

Fender Custom Shop lager svært gode gitarer, men de koster selfølgelig litt mer enn merker som Suhr o.l. da Fender tar betalt for ett merke i tillegg. Til og med mannen i gata vet hva Fender er, ikke sant?

Personlig så falt ikke Suhr i smak hos meg, iallefall de gitarene jeg prøvde. (Suhr Pro S3, en S1 og en Telecaster... T1?..) Jeg hadde lyst på en Fender CS stratt, og da var det liksom bare det som kunne "kurere" cravingen.

For all del, Suhr lager svært gode gitarer, og ville uten tvil kjøpt en, om jeg bare hadde hatt lyst på en! :)

Suhr og Fender CS er hos meg forskjellige gitarer for forskjellige folk. De er begge i det høyeste sjiktet av kvalitet, og du får nok det du betaler for.

Uansett hvor mye vi sitter å synser her, tror jeg nok at det er du som vet best hvilken gitar du vil ha.

Du kan lure alt du vil på at det skrives at Suhr gruser Fender CS på kvalitet, men fakta er at det er nettopp det som ofte skjer.

Skal man ha en "garanti" for en plettfri gitar fra F er det masterbuilt som gjelder (eller prøve en drøss)og prisene det medfører

Det er lenge siden "vanlig"CS var en forsikring om det. Nå om dagen er det egentlig bare en annen masseprodusert gitar med en fancy logo på baksiden av headstocken.

Suhr og Fender CS kan speces helt likt så de trenger ikke være så forskjellige gitarer.

Min CS er foreksempel en mer moderne variant som er nærmere det Suhr lager mest av.

Men vil du ha en Suhr som er en 50talls F replica all the way så lages det.

Mange av gamlekara som jobba på Fender CS har ikke bare pent å si om hvordan den drives i dag.

Virker som målet er å lage flest mulig gitarer, mens det i "gode gamle dager" ble anntallet holdt nede for å sikre kvaliteten og byggerrne fikk velge treverk selv. Det var en av grunnene til at JS slutta der, det at seniorbyggerne fikk mindre og mindre kontroll på ting.

Noen synspunkter på Suhr vs Fender CS fra forumet til Gluke:

http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=69577&hilit=Suhr+vs+fender+custom+shop

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt inhabil men John er en kjernekar og jeg kjenner ingen som legger mer jobb og stolthet i det å produsere best mulige gitarer. Det betyr ikke at det John gjør er "perfekt" for deg... Smak og behag. Jeg GASer fortsatt på en Modern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lure alt du vil på at det skrives at Suhr gruser Fender CS på kvalitet, men fakta er at det er nettopp det som ofte skjer.

"Fakta" basert på hva? Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis.

Jeg prøver ikke å si at noen av gitarene i denne diskusjonen er bedre enn den andre, men for min egen del så stemmer ikke ordet ordet "gruser" i det hele tatt. Ordet "gruser" ville jeg kun brukt i setninger som "Suhr Modern/Fender CS/Gibson CS/etc. gitaren min knuser behringer gitarene man får for 1000 kr på nettet"

Virker som målet er å lage flest mulig gitarer, mens det i "gode gamle dager" ble anntallet holdt nede for å sikre kvaliteten og byggerrne fikk velge treverk selv. Det var en av grunnene til at JS slutta der, det at seniorbyggerne fikk mindre og mindre kontroll på ting

Så om jeg påstår at Suhr Pro gitarene er masseproduserte, mener du at jeg tar feil? Jeg tror Suhr Pro gitarene strengt tatt var ett forsøk av John Suhr for å få solgt flere gitarer, og det mener jeg at Rasmus serien også strengt tatt er. Det er absolutt gode gitarer, men jeg synes fremstillingen din av Fender CS som "den store stygge ulven" blir helt feil.

Til trådstarter : Etter noen år på både gitarforum, ølbryggerforum og fotografiforum på nettet er det en ting som går igjen, og det er overbevisningen om at noen tror de har den hele og den fulle sannheten (Peker ikke på deg debris, bare på disse forumene som helhet). Om det kommer til rør, digital modellering, pedaler, gitarer, pickups, amper, kabler og what have you, så er det alltid noen som tror de vet best.

I gitarmiljøene har vi rør/analog-snobbene (disse går igjen på Hi-Fi Forumer), folk som skal ha kun high-tech digitalt og folk som KUN skal ha gitarer fra før 70-tallet osv.

I fotomiljøene finnes folk som kun bruker film og som sier at digitale kamera suger og ikke har noen "sjel". Du har de som sverger til digitalt, også har du den evinnelige kampen mellom Nikon og Canon, og sist men ikke minst, Leica-gutta (fy faen).

I sykkelmiljøet VET jeg det også finnes ganske mye rivalerier når det kommer til utstyr også, uten at jeg har noen innsikt sjæl.

Det er noe som går igjen her, og det er mannfolk som legger for mye vekt på utstyr, og for lite vekt på å faktisk bruke det. Det er folk som lar seg styre mer av hva folk på nettet mener, enn hva som passer best for dem sjæl (meg selv inkludert, iallefall for noen år siden.) Og dette kan være JÆVLIG forvirrende, spesielt for nybegynnere.

TLDR; Stikk og prøv noen gitarer. Spill mer. Hør på hva folk på nettet mener, men ikke baser kjøp ene og alene på disse meningene.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden, da jeg knapt visste bak frem på en gitar ble jeg med på en runde der Godlyd sendte rundt en Suhr for test! Husker ikke hvilken modell det var... Jeg hadde jo lest masse på nettet og gledet meg til å prøve den. Husker ikke helt hva som ble så galt, men jeg prøvde den litt og fikk den videre i full fart, og jeg syntes at min Morgan Legend Strat var ti ganger bedre!

Har dessverre aldri fått prøve en Suhr siden, hadde vært moro å teste ut en nå, har jo vært borti veldig mange gitarer etterhvert.

Beklager om dette ble en avsporing, men jeg synes det er en artig historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Halstein: Fakta basert på at jeg f.eks har sett dyre F CS gitarer med fucka båndjobber, noe jeg aldri engang har hørt om med en Suhr.

Jeg gidder ikke prøve overbevise deg eller noen andre om at Suhr lager bedre gitarer objektivt sett.

For min del kan folk kjøpe akurat hva de vil.

Kommer litt ann på hva du mener med masseproduksjon; Suhr er knøttlite i forhold til Fender.

Sjekk hvor mange gitarer F spyr ut i forhold til Suhr så skjønner du hvorfornting kan gå galt av og til.(snakker fortsatt om F Custom Shop, ikke resten av produksjonen)

Noe av forskjellen ligger nok i at Suhr blir styrt av en entusiast som legger ryktet sitt i hver gitar, mens Fender blir styrt av advokater som bryr seg aller mest om the bottomline. (Les noen intervjuer med gamle Fender byggere så blir du ganske overasket over hvordan ting blir drevet)

En god Fender er gull, det jeg sier er at jeg tørr kjøpe Suhr uprøvd mens Fender: No way, dette er basert på mine erfaringer av kvaliteten.

Askret: den må det ha vært noe seriøst galt med!

Jeg må slite med en haug Morgan Legend gitarer til vanlig på skolen jeg jobber.

Ikke de artigste gitarene å justere, litt fristende å bruke det negativt ladede ordet skrot haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debris, jeg er ganske sikker på at det ikke var noe galt med gitaren, var nok nybegynneren som ikke visste bedre!

Ah, jeg så hva du skrev.

Skjønner det litt bedre hvis du ikke hadde spilt så lenge, da kan det jo ha vært nok at Suhr'n hadde høyere action en din Morgan og derfor føltes kjipere.

Man må jo ha spilt på endel gitarer for å merke forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.