Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon til både vokal og gitar


Mills Kaviar

Anbefalte innlegg

Definitivt denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=41017057&searchQuery=Audio%20Technica

Denne har veilpris på over 4 lapper, og har såvidt jeg vet samme membran som AT4050. Dette er da altså en håndholdt stormembran kondensator. Jeg har AT4050 selv og det er en veldig bra mikk.

Sakset fra hjemmesiden til produsenten.

The Artist Elite AE6100 hypercardioid dynamic vocal microphone

Så kondensatormic er det vel ikke, men at den er bra tviler jeg ikke på et sekund.

Skal du ha noe billig som funker så er mitt tips Røde M1. Brukte Shure SM58 tidligere, men synes denne er klarere i toppen på vokal. Når jeg mikker gitarkabinetter merker jeg ikke forskjell på disse, og synes de begge funker akkurat like bra som en SM57.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke hkh vært innom og slaktet alle forslagene om SM-mikker og anbefalt en high-end kondismikk eller SM7b?

Forøvrig har jeg hatt hell med følgende mikker på både elektrisk gitar og vokal:

- Audio-Techica AT2020

- Røde NT2-A

- ADK A51TL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra hjemmesiden til produsenten.

Så kondensatormic er det vel ikke, men at den er bra tviler jeg ikke på et sekund.

Skal du ha noe billig som funker så er mitt tips Røde M1. Brukte Shure SM58 tidligere, men synes denne er klarere i toppen på vokal. Når jeg mikker gitarkabinetter merker jeg ikke forskjell på disse, og synes de begge funker akkurat like bra som en SM57.

Hupps, forvekslet den i farten med AE5400. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen med noe "kupping" her, men hvordan er holdbarheten på sånne? Ser for meg at det er skjøre greier. Mener jeg har hørt noe om det?

sE sine har popfilter inni huset, 5 års bruksgaranti og 20 års garanti mot produksjonsfeil. I tillegg tåler den 165dB, grunnet måten de har utformet truss osv. Bånd tåler greit med juling når det er "suspendert" mellom magnetene. Mekanisk sett flexer de siden de er korrigert. Ikke noe problem å miste en i gulvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt fikk du en del forslag. Det er bare du som vet hva som er helt riktig for deg. Tipper tråden sparte deg for ganske mange timer på Google, så slik sett burde du være veldig fornøyd.

Jepp, er veldig fornøyd :) Greit å høre fra folk som har erfaring med mikkene også. Skulle jeg sittet og søkt på google, hadde det blitt som å lete i blinde, så er takknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å avslutte med hva jeg bruker aller mest. Jeg har 10+ mikrofoner, ingen dyre saker av veldig anerkjent kvalitet, men jeg ender stort sett opp med å bruke noen av de, etter behov.

Det som funker best for meg i forskjellige settinger er en elgammel Shure, så gammel at den ikke engang har Canon- tilkobling. De andre er en flere Shure SM 58, to Behringer B2-pro, og to Behringer B5. Alle har sine styrker og svakheter. Skal man ta opp i et "dårlig" rom, og vil ha et rent næropptak, er passive mikrofoner bra. Har man gode opptaksforhold, er kardoid-mikrofonene bra. Det puster mer, og gir mer dynamikk. Så enkelt er det for meg.

Jeg er bare en glad amatør, og gidder rett og slett ikke å bruke timevis på å finne den "rette plasseringen" i noe som man kan anta er et godt rom å ta opp i. Det betyr at det ikke er mikrofonene det skorter på, men min kunnskap i å bruke utstyret, og evnen til å høre hva som "kommer til å sitte i miksen" eller ikke.

Det jeg forsøker å få fram, er at et godt opptak avhenger av veldig mange andre faktorer enn hvordan en mikrofon tar opp lyd. Erfaring er vel så viktig.

Det betyr ikke at man med nok erfaring kan ta knall opptak med karaokemikrofoner hvis man har nok peiling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er skrevet tidligere i tråden så er det vel samme elementet, men det er jo en hette på 57'n også som påvirker lyden og som det ikke er mulig å få på en 58, så helt like er de ikke.

Et godt tips til trådstarter er også Shure Beta57. Designet for å mikke instrumenter og forsterkere, men den har en "ordentlig" hette som gjør at den også funker knallfint å synge i. Fløytisten i bandet har en sånn som han bruker til fløyte og vokal, og det funker gull. Har også brukt den til å mikke opp ampen min ved et par anledninger, og det er ingenting å utsette der heller. (Flogging Molly mener jeg å ha sett bruke Beta57 til vokal live)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.