Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon til både vokal og gitar


Mills Kaviar

Anbefalte innlegg

De lærde strides.

Minnes jeg leste en mail fra en shure ansatt som skreiv at det var samme mikken, og at lydkarakteristikken var litt anderledes pga hetta er forksjellig.

Jeg har bjeffa inn i begge mikkene uten å merke noe forskjell. Kællen sier heller ikke det er noe særlig forksjell, men Kællen er Kællen :)

Hadde jeg hatt rundt 2 laken hadde jeg kjøpt en Sennheiser e906 og en SM58. Du har mest sansynlig ikke et bra nok rom til å få skikkelig bra kondis-mikk lyd uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tør å ta i mer ukjente merker, så kan du prøve mikrofoner fra Superlux. Jeg har kun vokalmikker fra dem, en D108 og en S125. Jeg er godt fornøyd, og synes det er mye mikrofon for pengene.

Så fikk jeg sagt det. ;)

Jeg har ikke mikket så mye kabinett, men har tro på egen mikrofon for den oppgaven.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener en eller annen la ut et utklipp av dette oversatt til norsk her for et par år siden. Det stod vel at den hovedsaklige forskjellen var de der fase-rillene på baksiden av mikken. "Faserillene er de som hindrer feedback ved å smekke lyden som kommer fra baksiden av mikken rundt slik at den kommer ut av fase"-ish ? Disse var vel mer framtredende på 58, enn 57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har aldri skjønt hvorfor er SM57 så populær. Mine var kanskje deffekte...

Vet ikke. Jeg ville anbefale en kondensator mikk som

er i utganspunkt egnet for vokal. De gjør god jobb mot kabinetter i studio også.

De er også dyrere enn SM57... En del nye med pris under 1000.- har kommet på markedet i det siste men

jeg har ikke testet dem. Har hørt mye bra om AKG C 2000 B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge som du finner condenser-mikrofoner som tåler litt SPL, så tror jeg det vil være noe av det bedre.
Til vokal vil det vell være overlegent, hvertfall i studio eller lignende scenario, fordi de har raskere respons og følsomhet.. og da også i fleste tilfeller en friskere topp (låter generelt mer åpent og klart enn sm58 og diverse). Noen meiner det kan få en gitar til å låte tynt, men slikt har som oftest med mic-plassering og gjøre, mengde gain på amp og seff eq.
SM57/58 vil funke, det er bare å eksperimentere.. Men i min mening vil uansett en sm58 og lignende låte for "mumlette" og uklart for studio generelt.

Verdt å sjekke ut en del AKG og RØDE også. SM58 er standard fordi de låter -greit-, og tåler TANKS.. Men røde og akg i samme prisklasse har som regel bedre lyd.. sm58 kompenserer for lydkvalitet med å være udødelige.

Men hey, "its not about what u got, but what u do with what u have."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.