Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon til både vokal og gitar


Mills Kaviar

Anbefalte innlegg

Elektrisk gitar, eller kasse?

Elektrisk

sm58 skal visst være en SM57 bare med en stor hette på. så hvis du tar av hetta på en SM58 skal det så-og-si være en SM57. Er ikke 100% sikker, men mener jeg har hørt det....

Har hørt dette jeg og. Men 58 er vel ikke så retningsavhengig. Når man synger i en 57, må man være nye med å synge rett inn i mikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Sarge er inne på, så er en kondensatormikrofon fin til vokal, men man må også være klar over at den får med mer romlyd. Det betyr at hvis rommet man bruker ikke har brukbar demping, eller en klang som ikke "låter fint", så kan en vanlig SM være et greit valg.

Jeg har forsøkt å¨synge i SM 57, og det er vanskelig. Rett og slett fordi det er vanskeligere å beregne avstanden til elementet enn ved en vanlig SM58. Det er sikkert mulig å venne seg til det, men det er ikke noe jeg gidder, for å si det slik.

Som nevnt her er elementet i de to mikrofonene helt likt, men skal man være nøye på det, er det ikke slik at man kan skru av hetten, så vips, er 58 en 57. Hetten på en 57 har også innvirkning på lyden. Hvor mye kan man selvsagt diskutere, og også måle, men helt likt blir det ikke. Så spørs det da, om man som amatør er så god på mikrofonplassering at det utgjør noen forskjell. ;)

Siden det er elektrisk gitar det er snakk om her, tror jeg at jeg ville si "Ja takk, begge deler"

Ellers så er det gjort mange gode opptak med Shure SM7b. Det er mange teknikere som liker den.

Edit- Au, trodde ikke den var så dyr. Dårlig forslag.

Endret av CastorFiber
Dårlig tips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser stadig SM57 og SM58 til under tusenlappen på finn.no, også ny fra forhandler.

Til den prisen bør det være mulig å få begge innenfor budsjett:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=13351297&searchQuery=shure+sm58

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=13186991&searchQuery=shure+sm57

Jeg tror dette er det beste valget dersom du vil ha solide allround-mikker som fungerer til alt, og har en lyd som alle lydfolk kjenner til.

Personlig er jeg en sucker for billige, ukjente greier, men kan ikke si at jeg har noe som er bedre, kun billigere (har en kamerat jeg spiller med som har både SM58 og SM57, og det er gode mikrofoner).

...hvis du fortsatt skulle velge å gå fo kun en mikrofon, så ville jeg nok gått for SM58 på grunn av det Castorfiber sier, nemlig at det er enklere å synge i. Du kan alltids klare å mikke opp kabinett med den likevel.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.