Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez RG holder ikke stemminga.


Alfi27

Anbefalte innlegg

To sider med poster.

Kanskje noe bilder av hvordan det ser ut nå hadde vært på sin plass? Selv om du tror det er "gjort etter boka", så er det ikke helt sikkert det stemmer.

Jeg vet du spør etter FR- trollmann i Rogaland, men der kan jeg ikke hjelpe deg. Egentlig er dette såre enkelt. Riktig vinkel, uskadede studs og knivegger, og Tataa! perfekt gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au.

De kniveggene der så ikke bra ut i mine øyne. Mesteparten av eggen er vekk på begge sider. Problemet med en del systemer er at herdingen ikke går så langt inn, og da kan det bare gjøre vondt verre å file på det. Hvorvidt det lar seg reparere på denne må jeg innrømme at jeg har lite greie på. Her trenger du, som du er inne på selv, noen som har peiling i detalj på FR og slektningene.

Skal jeg komme med min mening, tror jeg du bør finne fram sparegrisen og begynne å putte penger på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja... Hvordan er det, passer f eks Lo-Pro eller originale Edge direkte inn eller må jeg begynne å frese og tulle i gitaren for at det skal få plass?

Hva mente du med "Skal jeg komme med min mening, tror jeg du bør finne fram sparegrisen og begynne å putte penger på den." Castor? :P

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo billige kinadeler å finne på eBay for dette. Starter godt under $30. Mulig man finner metall av bedre kvalitet, men tipper du kan forlenge livet til gitaren din litt lenger med eBay-deler uansett pris. Når det gjelder hva som passer, så tror jeg ikke en hvilken som helst generisk Floyd Rose dropper inn i en Ibanez. Har må man nok undersøke litt først.

Et eksempel: http://www.ebay.com/itm/Floyd-Rose-Lic-Ibanez-edge-Style-double-Tremolo-System-black-guitar-parts-/261047908664?pt=Guitar_Accessories&hash=item3cc7aaf938

(Fant det ved å søke på 'floyd rose tremolo bridge ibanez' på ebay.com)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den oversikten, men det er jo ikke en 100% sikker kilde og jeg vil ikke betale 1000-1200 kr basert på noe en person sier.

Helt uaktuelt å kjøpe billige kinadeler, betaler heller mer for skikkelig kvalitet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å se hvor friksjonen legger seg som gjør at den ikke holder stemmingen. Jeg regner med du har kontrollert at det ikke er kontakt mellom vibsystemet og treverk eller skruer. Som de andre tror jeg det er kniv VS spor som er synderen, dette har jeg opplevd selv. Vibsystemet skal kun ha ett punkt (minst mulig overflate) der det er kontakt for at friksjon er på minimum. Ved problem med for mye friksjon kan enten kniveggen være slitt (avrundet) eller så kan du skåret/slitt spor i skruen som også tar på større overflate av kniveggen. Bruk fil å avrund sporet i skruen og kvess eggen. Men som andre skriver så kan du file deg ned til metall som ikke har tilstrekkelig herding og dermed oppstår problemet igjen etter kort tid. Eventuelt kan du også investere i "maglok". Et system som stabiliserer systemet i gitt posisjon med magnetisme. http://www.super-vee.com/products.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke helt hva som er vest og best av originale FR og originale Edge, vet at mange artister har installert originale Edge i sine gitarer som ikke er Ibanez men om jeg må begynne med utfresing er det ikke verdt det, spesielt ikke hvis OFR passer.

Jeg merker at den ikke går helt 100% tilbake til zero-point, og det er veldig logisk at det er kniveggene sin skyld. Like greit å bare bytte ut tremoloblokka egentlig da det ikke kan være noe annet som er problemet

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den oversikten, men det er jo ikke en 100% sikker kilde og jeg vil ikke betale 1000-1200 kr basert på noe en person sier.

Helt uaktuelt å kjøpe billige kinadeler, betaler heller mer for skikkelig kvalitet! :)

Den er grei. :)

Personlig har jeg hatt ganske gode erfaringer med kinesisk kvalitet, men det er selvfølgelig enkelte dritprodukter innimellom, og kjøper man originaldeler så har man jo forsikring mot verstingene, samt bedre vedlikehold av verdien på gitaren.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.