Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez RG holder ikke stemminga.


Alfi27

Anbefalte innlegg

Den holder fortsatt ikke stemminga, hva kan det være da?.. Har gått skikkelig bananas med tremoloen ett par ganger, og da det begynte å minke på plass på finstemmeren skrudde jeg den bare tilbake til midtposisjon, løsna locking nutta, stemte den opp på vanlig måte, strammet locking nutta, og har gjort det 2-3 ganger nå. Strengene burde vel nærme seg ferdigstrukket nå om de ikke var det fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er du sikker på at strengene sitter skikkelig i bridge? Er det myef ett der, kan det være det glipper. Rens skikkelig med for eksempel lighterbensin. Ellers ville jeg ha inspisert kniveggene og festene de hviler mot. Og så kan det som sagt se ut som om den skal en mm lenger ned bak, men jeg er ikke sikker. En mm feil er faktisk nok. Når den der er i orden og på plass, er gitaren superstabil i stemminga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok jeg av strengene, fjørene og inspiserte tremoloen. Ingenting i veien med verken kniveggene eller noe annet, og tok på litt "nut sauce" på kniveggene. For å få fjørene på plass igjen måtte jeg skru "tremolo clawen" ganske langt ut. Da jeg skulle justere vinkelen på tremoloen nå igjen etter jeg har både strukket strengene og alt som skal gjøres etter boka, står fortsatt tremoloen for mye mot halsen når jeg har skrudd "clawen" inn så mye som mulig... Hvorfor skjer det når jeg bruker samme tykkelse som tidligere, og jeg hadde faktisk litt å gå på med de gamle strengene...?

Bør jeg bruke pengene på Original Edge eller Lo-Pro i stedet for nye pickups?

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ikke det poenget, men jeg måtte jo skru den inn så mye så mulig for å få den noenlunde plan!

Poenget er at jeg har skrudd den inn så mye som mulig, og jeg skulle gjerne skrudd den inn mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det lærer man da ikke noe av, men det er jo selvsagt en løsning. Her høres det ut som om en fjør til, ev. nye og da litt sånn automatisk strammere fjører er på sin plass.

Alfi- ikke gi opp. dette er ikke veldig vanskelig, jeg brukte innmari lang tid jeg også, på linje med de fleste andre før jeg fikk dette inn i fingrene. Til å begynne har man en tendens til å "skru fram og tilbake", i stedet for å skru passe mye i rett retning. Det er derfor det oppleves som tidkrevene og håpløst. Husk, vannrett med kroppen, det er det som gjelder. Etter hvert lærer du hvor mye man skal "ta i" for å få det til. Riktig justert er en FR superstabil. Jeg har hatt gitarer liggende i kasse i et snaut år, og de er fortsatt så stemt at en liten finjustering er det som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå installert 3 nye fjører som er mye strammere, og får nå stilt tremolovinkelen skikkelig. Har også installert locking studs, som gjør at den skal være akkurat like stabil som originale Edge, Lo-Pro, OFR og alle de... Problemet er at den er ikke det, og føler nesten den holder stemminga verre nå enn før jeg installerte locking studsa. Nærmeste gitarmekker har ikke stort mye mer peiling på slike system enn meg, så han kunne ikke gjøre så mye annet enn å intonere den. Jeg har følgt absolutt alle regler i boka, både offisielle og uoffisielle (kanskje utenom å "kvesse" kniveggene, men det ser jeg ikke nødvendig da de var relativt lite slitt). Noen som vet om noen gitarmekkere i Rogaland som har utpreget god peiling på slike systemer og som mest sannsynlig kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.