Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez RG holder ikke stemminga.


Alfi27

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle komme med et innspill siden du (alfi) ikke er helt imål.

Det du kan sjekke er om ankeret, altså der du skrur i høydejusteringsbolten (studsen) er bevegelig. Altså den som sitter i selve gitarkroppen. Hvis den beveger seg littegrann vil ikke gitaren holde stemminga uansett hva du gjør. Sjekk det. Dersom dette er problemet må du bore ut tre og lime inn et nytt stykke tre, for så å bore ut et hull som er akkurat så stort at du kan sette inn et nytt anker.

Ellers leser jeg ovenfor at du ikke skal kunne justere hverken høyde på action eller truss rod uten å løsne strengene.

Dette har jeg gjort i over tjue år på mange gitarer uten at det har tatt noe skade, så det er bare tull og tøys. Så får du velge selv hvem du vil tro på, Jeg har over femten ibanezer med edge, lo-pro og edge pro bru, og tør påstå at jeg vet hva jeg snakker om.

Jeg vil heller ikke kjøpt noe ny bru før du vet hva som er problemet.

Jeg anbefaler heller å file den rette kniven på brua som er ved den mørke e strengen. Det er her problemet ligger på ibanez bruer med kniv som er for tjukk. Husk å maskere før du filer.

Ibanez lagde noen nye studder rundt 2000 tallet som var litt videre (les bred) i gropa der kniven treffer og problemet med kniver som ble for tjukke var løst. De locking studsa hadde en ekstra ring rundt seg.

Det ble litt mye dette, håper du får det til.

PS: Edge og lo-pro edge passer ikke direkte i en kropp for edge pro uten at du freser plass.

Lykke til

Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle komme med et innspill siden du (alfi) ikke er helt imål.

Det du kan sjekke er om ankeret, altså der du skrur i høydejusteringsbolten (studsen) er bevegelig. Altså den som sitter i selve gitarkroppen. Hvis den beveger seg littegrann vil ikke gitaren holde stemminga uansett hva du gjør. Sjekk det. Dersom dette er problemet må du bore ut tre og lime inn et nytt stykke tre, for så å bore ut et hull som er akkurat så stort at du kan sette inn et nytt anker.

Ellers leser jeg ovenfor at du ikke skal kunne justere hverken høyde på action eller truss rod uten å løsne strengene.

Dette har jeg gjort i over tjue år på mange gitarer uten at det har tatt noe skade, så det er bare tull og tøys. Så får du velge selv hvem du vil tro på, Jeg har over femten ibanezer med edge, lo-pro og edge pro bru, og tør påstå at jeg vet hva jeg snakker om.

Jeg vil heller ikke kjøpt noe ny bru før du vet hva som er problemet.

Jeg anbefaler heller å file den rette kniven på brua som er ved den mørke e strengen. Det er her problemet ligger på ibanez bruer med kniv som er for tjukk. Husk å maskere før du filer.

Ibanez lagde noen nye studder rundt 2000 tallet som var litt videre (les bred) i gropa der kniven treffer og problemet med kniver som ble for tjukke var løst. De locking studsa hadde en ekstra ring rundt seg.

Det ble litt mye dette, håper du får det til.

PS: Edge og lo-pro edge passer ikke direkte i en kropp for edge pro uten at du freser plass.

Lykke til

Tony

Takker for svært utfyllende svar!

Har kjøpt ny bru og den kommer i posten i morgen, skal sjekke ankeret også når jeg bytter. Om den etter det ikke holder stemminga skal jeg sende gitaren i posten til den mest kyndige gitartechen på forumet og få han til å fikse problemet uansett kostnad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som går, og fungerer.. Uten at jeg skal påberope meg noe mer eller mindre peiling enn andre her, er jeg derimot rimelig sikker på at tonyshred ikke får med seg så mange gitarteknikere på at det er smart å justere høyden på en FR uten å avlaste den. Ei heller det å stramme trussrod uten å slakke strengene litt.

Det er mange faktorer ute og går, kvalitet på metall, tykkelse på strenger, uflaks, hvor mye og hvor ofte og så videre.

Det betyr ikke at Tonyshred har feil, som oftest går det jo bra. Men noen ganger gjør det ikke det, og da er det ikke å anbefale.

Blir omtrent som risikosporten "støvsuging av PC med vanlig støvsuger". Det går også bra en del ganger, men ikke bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dette religion? Noen har prøvd noe og påstår det gikk bra, og dermed tror man at dette er det som skjer naturlig. Og siden dette er ønskelig så blir alle glade… FAIL! Min beskrivelse går direkte på fysikken involvert.

Jeg har justert mange mer enn 15 Ibanezer og justert gitarer mer enn 20 år. Denne justeringen SKAL gjøres uten belastning mellom kniv og studs for å sikre at metallet ikke tar skade. Ser slik slitasje alt for ofte, og gitarister som misliker FR av den grunn at det er problem å få gitaren stemt. Tviler disse Ibanezene dine har hatt det godt av justeringen. Har du skrudd på de uten noe relief mellom knivene og studs så har metallet gitt etter til en viss grad. Men selvsagt kan du tro noe annet, religion har lenge gitt blanke i den fysiske verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dette religion? Noen har prøvd noe og påstår det gikk bra, og dermed tror man at dette er det som skjer naturlig. Og siden dette er ønskelig så blir alle glade… FAIL! Min beskrivelse går direkte på fysikken involvert.

Jeg har justert mange mer enn 15 Ibanezer og justert gitarer mer enn 20 år. Denne justeringen SKAL gjøres uten belastning mellom kniv og studs for å sikre at metallet ikke tar skade. Ser slik slitasje alt for ofte, og gitarister som misliker FR av den grunn at det er problem å få gitaren stemt. Tviler disse Ibanezene dine har hatt det godt av justeringen. Har du skrudd på de uten noe relief mellom knivene og studs så har metallet gitt etter til en viss grad. Men selvsagt kan du tro noe annet, religion har lenge gitt blanke i den fysiske verden.

AMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den nye broa igår, og kniveggene var ikke veldig ulike kniveggene på den gamle broa... Bittelitt lakk som var slitt vekk på midten var alt jeg kunne se som var ulikt, men skal prøve å installere den nye idag og se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel bare skyte inn at jeg har en RG7420 med Lo-TRS7 (en av de mest hatede dritt-kvalitets-systemene til Ibanez) der kniveggene er totalt ødelagt. Store hakk på flere milimeter. Den holder stemminga helt perfekt...

Hvis den gjør det etter hard og lengre bruk av trem'n så må du sende den inn til forskning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! Hva gjorde du/skal du med den gamle?

Har ikke peiling, en gang jeg har lite å gjøre på kan jeg flytte over de svarte sadlene og se hvordan det ser ut.. :P

Neida, den er jo ikke fullt funksjonell tydeligvis så kan ikke selge den eller noe, får bare ha den liggende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling, en gang jeg har lite å gjøre på kan jeg flytte over de svarte sadlene og se hvordan det ser ut.. :P

Neida, den er jo ikke fullt funksjonell tydeligvis så kan ikke selge den eller noe, får bare ha den liggende

Skrik om du ikke trenger den lenger, trenger noen reservedeler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.