Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til pickuper til telecaster?


space

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et sett pickuper til en Tele jeg setter sammen.

Tenker i underkant av 1000,- for et samlet sett. Hva ville dere valgt?

Fender sine Nocaster, et sett Seymour Duncan et eller annet, eller noe helt annet?

Skal ha noe med ok lyd, og som helst ikke feeder.

Slik jeg har forstått det er ikke nocasterne vokset.

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det blir litt på trynet i f.h.t. budsjettet ditt, ville jeg gått for et sett med Bareknuckles. Hadde en Tele med et sett Flat 50's i, og det låt kuler og krutt.

Bareknuckle har masse å velge i, med forskjellige karakteristiske trekk, som du kan sjekke spesifikt for de enkelte modellene på websida til Bareknuckle.

Tenk ca kr. 1900,- i så fall. Kan bestilles fra AVH her på GN.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duncan og Fender er vel blant de rimeligste av de mest kjente merkene, og leverer bra saker. Jeg er strålende fornøyd med Duncans 'Broadcaster'-pickup, og den koster ikke mer enn halvparten av hva en håndviklet 'boutique'-pickup koster. Joda, mer mojo og kanskje enda mer tidsriktig om man trøkker til med noe 'boutique'..., but when the drummer kicks in.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du liker, men G&L selger sine MFD pickups enkeltvis og i sett (neck/bridge) for USD 70 pr. stk. Disse passer rett i en trad Tele, men det kan hende du må montere dem litt dypere, avhengig av hvor lav strengehøyde du har:

http://www.glguitars.com/shopping/shopexd.asp?id=241

Disse har typisk Tele "twang", men fetere mellomtone og mer output, og mindre støy enn alnico. De skiller strengene meget bra, og låter veldig som P90 uten at det er samme konstruksjon. En fin ting er at output kan justeres individuelt for hver streng med umbraco.

Jeg har slike på min G&L ASAT Classic. Clean-lyden er veldig crisp Fender-type (men bridge pupen ikke helt like mye "western"), men de vrenger nydelig med varme når jeg vil. Neck-pickupen har særlig varm mellomtone uten å miste stinget med clean-lyd. Lytt til lydprøver med G&L ASAT Classic på Youtube, så får du litt peiling.

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke et high end prosjekt dette, så barenuckle blir nok litt å ta i, selv om jeg også har lest mye bra om de.

Skal sjekke ut de alternativene dere nevner her. Virket som gode alternativer alle sammen.

Ampen jeg spiller på er forresten en vox ac30c2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte mikker fra Eastgrove - enmanns foretak i USA. Kosta $80 totalt for et sett til tele. Ingen som har prøvd den har klaget på lyden, heller motsatt. Jeg tror det er mye å hente på å benytte seg av mindre produsenter. Mulig det er mye hokus pokus med mikker som med mye annet, men jeg tror likevel at de fleste som har tekniske data og litt kunnskap skal klare å lage en mikk som låter tilnærmet likt originalen. Det vil samtidig si at jeg tror vi ofte betaler litt ekstra for riktig navn på produsenten. I tillegg er det jo litt morsomt å prøve noe som andre ikke har prøvd. :)

Neste sett blir garantert ikke SD eller DiMarzio det heller, for å si det sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får en tak i Eastgrove da? Sender ham en mail fra hjemmesiden?

Står jo ingen specs eller hva han selger.

Får se hva jeg gjør :)

Hvordan er et sett SD broadcaster opp mot Fender Nocaster?

Må kanskje bare browse youtube en del og prøve å få et inntrykk.

Jeg spiller ALLTID med vreng (mer eller mindre, men aldri helt clean)

Fra deilig break up på Voxen, til full øs med Marshall-type vreng, eller Big Muff.

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får en tak i Eastgrove da? Sender ham en mail fra hjemmesiden?

Står jo ingen specs eller hva han selger.

Får se hva jeg gjør :)

Han har en profil her på GN. Peter Ostlund trur jeg. Specs bestemmer du sjøl. Han kommer med forslag, forklarer hva som funker hvordan osv, hvis ikke du vet riktig hva du vil ha :)

Edit : Her... http://forum.gitarnorge.no/user/10998-petereastgrove/

eller her.... peastgrove@yahoo.com

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.