Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prosjekt goldcaster


Anbefalte innlegg

Har hatt en Squire Affinity Tele liggende relativt ubrukt noen år. Kjøpte den for en slikk og ingenting i USA for noen år siden.For noen dager siden fant jeg ut at det var på tide å bruke den til noe :-)

Gitaren var ikke så gal å spille på. Halsen er overraskende ok til å være en billiggitar, men lyden var litt tam og elektronikken var litt hanglete. Den hadde også fått seg en del smeller i butikken før jeg kjøpte den.

Min første tanke var å kjøre en runde med relic behandling. Jeg satte igang med pussemaskin, kjemikalier, gassbrenner, naturkrefter mm. Men etterhvert fant jeg ut at...næh.... Jeg måtte gjøre noe mer ut av den. Så jeg fant ut at jeg heller skulle gå andre veien - blingbling! Planen er å pusse ned(kroppen er i or), olje, for så å kjøre på med alt nytt av hardware, og da snakker vi gull, goldcaster :-)

Jeg hadde et sett med Gotoh stemmeskruer og en jackplate, alt i gull, liggende, resten må skaffes. Så nå er følgende bestillt på ebay:

- Rødt tortoise plekterbrett

- wilkinson pickups(neck pu i gull seff)

- Mighty mite bridge i gull

- switch control plate med knotter i gull

- "custom shop" engraved backplate i gull(høy harryfaktor på denne)

Bilder https://www.icloud.com/photostream/no-no/#A55oqs3qGe9HO4'>her

Ikke så mye enda, men kommer mer etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når jeg handla alt anna på ebay, så var det bekvemmelig å kjøpe olja der også. Ble ca samme pris som her til lands(tilsendt).

Har fått lagt tre lag nå, og det ser bra ut.

Neste steg etter oljinga blir å borre hull til strengene. Er litt spent på det - har sett litt på forskjellige teknikker for å få det fint, men er nok for lat til å gjøre en kjempejobb ut av det. Tror jeg ender med en kloss med et hull i som jeg bruker som "retningsmal" for at borret skal få samme vinkel i alle seks hullene. Om hullene blir skjeive så vil de allikevel ikke se så gale ut på baksiden da alle blir like skjeive :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke tilgang på en benkmaskin. Er redd jeg går mot katastrofe :-)

Tenkte jeg skulle forsøke å safe litt med å først borre de to ytterhullene igjennom og så(om avstanden mellom dem stemmer) borre de resterende halvveis fra begge sider. Om det blir litt jalla inni hullene er ikke så nøye(selv om det jeg vil tro det kan gjøre tredningen av strengene litt kjipt) så lenge det ser litt ok ut på baksiden...

Vi for se - blir ikke før til uka, men bilder kommer uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være en snill møbelsnekker eller noe lignende som kan hjelpe deg med dette.

Slike fagpersoner pleier å være som smør hvis du kommer med en flott trekropp som bærer preg av masse stell, puss og arbeid. Du skal ikke se bort fra at det blir ordnet oppunder gratis.

Som sagt har jeg prøvd dette før, med jig, utstrakt skyvelærejobbing og så videre, og sitter igjen med en gitarkropp laget av ett trestykke der de hullene ser ut som om de er boret av en alkoholisert møbelsnekker, godt etter lunsjtid.

Nå skal ikke jeg insistere på at du er like fomlete som meg, men vil bare advare. For min del ble denne gitarkroppen, som burde ha vært stas, en nedtur etter dette. Den har vel ligget her i over ti år uten at jeg har orket å gjøre noe med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Kanskje jeg må vurdere å ta den med til min gamle bestefar som har fullt møbelsnekkerverksted. Er bare at jeg har lyst til å ha det gjort nå og det er en stund til jeg skal til de trakter.

Men jeg kan jo toploade enn så lenge... Tror faktisk jeg går for den.

Takk for at du deler din (dyrkjøpte) erfaring :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er alle delene kommet bortsett fra elektronikken.

Jeg er ferdig med å olje og ser nå at jeg nok hadde foretrukket et par lag færre(ble 8 tror jeg) sånn at den ikke ble fullt så blank. I tillegg har jeg også fått skjermet alle hulrommene med koppertape(en overraskende enkel jobb).

Utover kvelden håper jeg å få montert pickups, pickguard, bridge og hals :-) ligger et bilde i galleriet som gir et hint om hvordan resultatet vil bli, ser veldig bra ut synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.