Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Simulator for nye strenger


simenandreas

Anbefalte innlegg

Fins det pedaler eller noe annet som kan simulere lyden for nye strenger?

Hvis det er mulig å lage noe slikt så ville det vært godt mottatt for oss som liker lyden av crispi nye strenger! Jeg hadde betalt lapper for å få tak noe slikt. Mine strenger dør ut så altfor tidlig pga meget svettende hender :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, artig tanke. Vil tro det er enklere å simulere andre veien og dølle ned den crispy lyden så det høres ut som gamle rustne strenger med passe patina av pizza, svette og motorolje.

Når det er sagt, så fikk jeg en liten assosiasjon til et gammalt zoom brett jeg hadde som hadde en slags akkustisk gitar simulator. Mulig at å mikse inn et touch av det kan bringe deg litt i retning det du er ute etter, kanskje i kombinasjon med noe annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="xshorteyx" data-cid="611443" data-time="1356790794" data-date="I dag, 15:19">

Prøvd å bruke håndsprit før gitarspilling? :D</p></blockquote>

Eller den her! Leste på emballasjen for å kjede meg litt mindre i kø på apoteket i dag. Funker visst på hender også :P

http://www.aconordic.no/products/5750/20214/19957/19228/aco-extra-effective-antiperspirant.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha "nye" strenger hele tiden, er den beste oppskriften som følger:

- Kjøp en bit med avløpsrør, sånn som går ut av en vanlig vask, type 4-5 cm i diameter. Få med to hylser, en til hver ende av røret. Montér en krok i korken som er øverst, og tett den nederste korken med silikon mens du setter den på, slik at den garantert er tett.

- Fyll røret med rødsprit, konsentert spylerwæske eller annen alkohol med høyt prosent- tall.

- Fest de møkkete strengene i kroken til "korken", slipp de ned i alkoholen og vent en dag eller to.

- Sett strengene tilbake på bassen, og nyt lyden av rene og nye strenger. Gjenta med det møkkete settet du tar av.

Slik kan du holde på ganske lenge med to sett strenger, oppunder 20 behandlinger hvis du er nøye med å vaske hendene før du spiller på bassen, selvsagt litt etter hvor kresen du er.

Det å vaske hender er faktisk veldig lurt, det er lite som er så effektivt som det for å beholde "nylyden" i bass-strenger. Trikset med å koke strenger i en kjele, er omtrent like effektivt som å tisse i buksa for å holde varmen. Det funker ikke, rett og slett. Det å rense strenger i alkohol virker. Helt sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha "nye" strenger hele tiden, er den beste oppskriften som følger:

- Kjøp en bit med avløpsrør, sånn som går ut av en vanlig vask, type 4-5 cm i diameter. Få med to hylser, en til hver ende av røret. Montér en krok i korken som er øverst, og tett den nederste korken med silikon mens du setter den på, slik at den garantert er tett.

- Fyll røret med rødsprit, konsentert spylerwæske eller annen alkohol med høyt prosent- tall.

- Fest de møkkete strengene i kroken til "korken", slipp de ned i alkoholen og vent en dag eller to.

- Sett strengene tilbake på bassen, og nyt lyden av rene og nye strenger. Gjenta med det møkkete settet du tar av.

Slik kan du holde på ganske lenge med to sett strenger, oppunder 20 behandlinger hvis du er nøye med å vaske hendene før du spiller på bassen, selvsagt litt etter hvor kresen du er.

Det å vaske hender er faktisk veldig lurt, det er lite som er så effektivt som det for å beholde "nylyden" i bass-strenger. Trikset med å koke strenger i en kjele, er omtrent like effektivt som å tisse i buksa for å holde varmen. Det funker ikke, rett og slett. Det å rense strenger i alkohol virker. Helt sant!

Jeg har pleid å putte gamle strenger i en sokk, for så å slenge dem i vaskemaskinen. Det funker gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare fett på strengene som forringer lyden. Det blir åsså knekk på strengene ved hvert bånd som igjen kan føre til at man ikke får intonért skikkelig.

På bass holder det vel å bytte en gang i halvåret om man ikke har det som levebrød. Det å bruke 5-600,- i halvåret burde det vel være verdt å koste på bassen sin syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treble boost er noe jeg ikke skal ha. Det gir bare en tyn skarp tone enn følelsen av nye strenger. GHS Fast Fret skal jeg teste! Og kanskje hive dem i rødsprit. Takk for tips dere! En pedal for nye strenger er ganske bare noe jeg kan "drømme" om. Men husker jeg prøvde bassen min på en gitaramp av en kompis av meg, og den gav meg mer av strengelyden enn en bass-amp. Har dere teste dette før? Jeg har selv en EBS hd350 med 210 kabinett som jeg mener er toppen av mine behov innenfor bassamper. Men å eksperimentere med noen gitaramper hadde vært tøft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.