Web Analytics
Gå til innhold
Linkage25

Hjelp til å finne ny rør-amp(hovedsakelig for metal)

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker det er på tide å bytte ut Peavey 6505 120W toppen min, hovedsakelig fordi den blir litt overkill å ha hjemme. Spiller nok litt for høyt og tar litt for stor plass, så tenkte det var på tide å nedgradere litt. Spiller hovedsakelig metal og rock, så det blir hovedfokus, men er jo aldri et minus at den er allsidig. Planen er vel å kjøpe en 1*12 eller 2*12 rørcombo eller en liten 50W topp(typ tiny terror størrelse topp) eller no lignende å kjøre det med et 1*12 kabinett eller noe sånt. Er et must at den har minst 2 kanaler og effects loop.

Så lurer rett og slett på om folket her på forumet har noen gode forslag til forsterkere? Har sett på litt forskjellig, men hadde vært kult med noen gode tips angående andre forsterkere(og gode 1*12 cabs for så vidt). Skal som sagt hovedsakelig brukes til metal!

Prismessig så får jeg vel rundt 7000 for 6505en og vil helst ikke legge inn så alt for mye selv. Så rundt 8 - 9 000 for hele riggen vil jeg helst ikke gå over. Kan også nevne at jeg hittil har sett på EVH 5150 III 50W Toppen + 1*12 Cab, og også litt på Orange Dark Terror toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EVH 5150 III 50w. Spiser Orange til frokost! ;)

Fantastisk forsterker.

Men EVH'n er ingen mini som de Orangene da, betydelig større.

Endret av Amund Blix Aaeng

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja sånn størrelse messig er det ikke SÅ nøye, kabinettet tar jo størst plass uansett :P Men ja har hørt mye bra om EVHen, har bare fått prøvd 120W versjonen, men den var ihvertfall helt konge! Den er jo relativt lik 6505en jeg har fra før av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det for hjemmebruk holder det nok med en amp med lite watt. Men skal du spille live, er 15/18 watt fullstendig ubrukelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra som kommer her! Vil helst ha 2 kanaler så OR 15 er dessverre litt uaktuell Tufftuff ;) Kan sjekke ut Tubemeister!

Ja blir hovedsakelig til hjemmebruk, men kan også hende den blir brukt til øvinger og slikt også hvis jeg kjøper en topp. Blir det en combo blir den nok stående hjemme stort sett :P Men 15W rør pleier vel å spille helt greit høyt gjennom 4*12 cab?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men 15W rør pleier vel å spille helt greit høyt gjennom 4*12 cab?

Volum får du nok en god del av, men lite headroom til cleanlyd og ikke nok kraft til å gjengi lave frekvenser, så du får lite trøkk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vill anbefalle tubemeister på det varmeste, finnes omtrent ikke noe den ikke kan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det hovedsakelig til hjemmebruk, så ville jeg styrt unna 50W også. Har vært borti mange røramper, og de spiller grisehøyt allesammen.. Kan bruke JVMen min hjemme, noe jeg gjør.. Den er på 50W, men grunnen til at jeg har den er fordi jeg i tillegg har en amp på 18W. Det er fortsatt slik at jeg ikke kan bruke noen av dem i hybelen min pga høyt volum.

Kjøp den en amp på 10-20W, eller en amp som kan splittes ned i effekt. Det funker ok til hjemmebruk og til livebruk.

Skulle jeg fått velge 1 amp til hjemmebruk, så hadde det definitivt vært en amp på under 18W.

Tubemesteren virker solid, du kan også sjekke ut Blackstar HT-20.

Endret av Troll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AMT Stonehead. Ikke rør, men låter kongebra, er relativt billig og er fysisk liten og lett.

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AMT Stonehead. Ikke rør, men låter kongebra, er relativt billig og er fysisk liten og lett.

Oioi, låt jo kuler og krutt det der, hadde jeg vært trådstarter hadde jeg ikke vært i tvil et sekund.

Kommer på sympatiske ca 4600,- levert på døra fra Thomann:

http://www.thomann.d...ehead_sh504.htm

Endret av Amund Blix Aaeng

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AMT Stonehead var ikke dum den heller! Men heller fortsatt litt mot EVH 5150 III, men så koster jo den også ganske mye mer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av Gmal
      Hei folkens. Min JCM 800 2203 er syk, og trenger hjelp av en proff. Jeg holder til i Skien,
      men er forsåvidt mobil innenfor et ganske stort område. Hvilken reparatør anbefaler dere?
       
    • Av Skullkrusher
      Stjeler ideen fra @tg1! Har alltid tenkt på å lage utstyrstråd, men en slags rig rundown er kanskje mer spennende. Velger å ekskludere gitarer og annet utstyr jeg ikke bruker regelmessig i bandene mine. Kan kjapt nevne litt om hva slags lydideal jeg har. Favorittgitaristene mine er Eddie Van Halen, André Olbrich, Andy LaRoque, Glenn Tipton og Michael Romeo. Musikken jeg hører på er 50% metall (speed metal, power/prog, black metal), resterende 80-talls hardrock, synthwave, prog rock, indie/americana.  
      Gitarene:
      Jackson USA Select RR1
      Kjøpte denne brukt fra en sveitser i desember i 2019 og har knapt spilt på andre gitarer siden. Den spiller selvfølgelig helt fantastisk, er dønn stabil og har omtrent ingen skavanker. Lite slitasje også, til tross for at den er ti år gammel. I de siste tre årene har jeg spilt en del live, og jeg har kommet frem til at V/RR-gitarer er desidert mest komfortable å stå og spille med, spesielt om man synger samtidig, så det var bare logisk at jeg måtte ende opp med en RR1 til slutt! 

      GMW San Dimas 
      Edit: Legger til også denne i åpningsposten. Det morsomme er at jeg vet av tre (!) forumitter som har hatt den før meg, men jeg klarte ikke å finne en NGD-tråd, bare tråder der gitaren har blitt nevnt. Gitaren ble bygget for Tom McDyne av GMW i 2004 i forkant av en turné med Circle II Circle. Ifølge McDyne er den bygget etter målene på den originale San Dimasen fra 80-tallet. En liten fun fact. Pga. at McDyne ville ha vinylsticker av coveret på albumene han turnerte for ønsket han å ha halsmikken så langt opp mot halsen som mulig, selv om Lee Garver i GMW advarte om at den ikke lenger kom til å være i "sweet spot". Derfor er det nærmest umulig å spille overtoner med åpen streng, spesielt på femte bånd - når man bruker halsmikk. 

      Ibanez RG560
      Denne kjøpte jeg av @Debris i 2008. Hyggelig handel med en hyggelig kar. Jeg har modifisert den en del siden jeg fikk den. Det største som er blitt gjort er at den har fått nye bånd (Jescar EVO Gold) hos Falck. Ellers har den fått en Seymour Duncan JB og messingblokk til Edgen. Fantastisk gitar med masse sjarm. Lettspilt som få, og den er nok min fremste sofagitar.

      Tidligere gitarer nevnt i denne posten: Charvel Pro-Mod San Dimas, ESP LTD MH-1000 Deluxe, Jackson King V Pro.
      Effekter:
      Jeg har et relativt kjedelig pedalbrett sammenlignet med de fleste på forumet her, men tenkte å forklare litt hvordan jeg bruker det. Pitchblack, TS-9 og Phase 90 går foran ampen, NS-2, Mooer EQ og DM-7w går i effektsløyfa. Tubescreameren står omtrent alltid på når jeg spiller med vreng. EQ-pedalen brukes kun som soloboost i tillegg til delayen. Noen ganger bruker jeg Phase 90-en når det er et riff som skal fremheves, eller jeg bare vil spille Ain't Talking About Love på øvingslokalet. Ikke den mest essensielle pedalen, men veldig kul. Har også fotpedal til forsterkeren og spiller sjeldent på clean-kanalen uten delay på. Spiller i det hele tatt sjeldent på clean-kanalen. Oppdatering: Har lagt til en EQ og byttet ut DD-3 med DM-7w da DD-3 streiket. 

       
      Forsterkere:
      Peavey 5150 + Laney IRT412
      Har hatt Peaveyen min siden dagen siden vi spilte vår første gig med Keiser og har egentlig ikke lett særlig etter forsterkere siden den gang. Passer meg utmerket. Spiller oftest med low på 5, mid på 7 og high på 5 med både presence og resonance på rundt 5, alt avhengig av lokalets akustikk. Pre-gain på 3-4, avhengig av hvilken gitar jeg bruker. Kabinettet kunne jeg kanskje tenkt meg å bytte ut etter hvert, men synes det funker veldig bra til prisen. Har som regel med meg 5150-en på giger om ikke det er 5-6 band som spiller samme kveld og lydmann ønsker at bandene helst bruker samme utstyr. Kabinett brukes kun på øvingslokalet.

       
      Boss Katana 100
      Denne står på øvingslokalet til det andre bandet. Noen 5150 er det selvfølgelig ikke, men den spiller høyt som fy og låter svært bra. Jeg er av den oppfatningen av at alle burde ha en Katana! 

       
      Der har dere utstyret jeg bruker aktivt. Har noen få gitarer til, samt en bass, men disse brukes ikke i band. Tar gjerne imot tips til andre måter å bruke riggen min på, utstyr som hadde komplementert den osv. Når det er sagt er jeg svært fornøyd med hvordan det låter, og bruker omtrent aldri tid på skru lyd på øvinger.  
    • Av Maksym Naumenko
      Gutt på 23, søker etter trommis, gitarist og bassist å jamme med. Spiller selv elgitar/akustisk. Liker å improvisere å lage noe eget, bruker også mye effekter som wah pedal og mye anna rart.
      Sjanger jeg liker å spille er rock/blues. Hører alt fra Jimi Hendrix til Motley Crew, Acdc, ZZ top, SRV, Gary Clark, Ozzy Osbourne
       
      Søker helst eller noen som bor nær Jessheim/Lillestrøm.
    • Av erlalv
      Hei. 
      Jeg har spilt i et band en liten stund nå, og nå har vi litt ulike meninger innad i bandet. Cluet er; vi har alle hver vår fullstack, (ENGL Powerball Peavey 5150 og Marshall Jcm800) i tillegg er det planer å micke opp hver amp med 4 mikker, to pr. 4x12.. nå argumenteres det hardt om å anskaffe ytterligere hver vår fullstack, som også skal mikkes opp. 
      jeg mener dette er totalt overkill! Når vi har amper på 100+W, samt to 4x12 hver, så er dette mer enn tilstrekkelig til både øvingslokale og eventuelle steder å spille, spesielt når det skal mikkes opp i PA i tillegg. 
      jeg er av den oppfatning at røramper må opp på et visst volum for at man skal utnytte potensialet til ampen, og spesielt innenfor sjangeren vi spiller, (heavy metal/metal) bommer jeg her?
      Er det jeg som har misforstått noe, blir lyden bedre av å ha to fullstacks, med to 5150topper (for mitt vedkommende), og at man trenger ikke ha lyden så høyt så lenge man har to amper? Og i et øvingslokale på ca 50 kvadrat, vil ikke totalt 6 fullstacks bli totalt overkill? ( og da har jeg ikke begynt å tenke på frakt av utstyr o.l) 
      Motargumentene jeg får er som nevnt at man trenger ikke skru rørampene så høyt når man har to, lydvolumet skal styres av PA, og mulighetene for å variere lydbildet gjøres gjennom å justere mikrofonenes plassering og vinkel foran hvert enkelt kabinett. 

      Håper noen kan gi meg argumenter for, eller mot hvis jeg skulle ta feil, for at ett fullstack er mer enn tilstrekkelig. 
    • Av juzzizhow
      Denne startet livet sitt som en 6m18Vib combo fra Weber.
      Etter mye lodding, modding og skruing har den nå sikringer på begge B+ "fasene", EZ81 likeretter, PPIMV, Kanalswitch i stedet for to/4 inngagner e.t.c .... Bærer noe preg/spor av skruing/mekking !
      Trafoene er fra Tubeampdoctor. 
      Celestion Greenback høyttaler ... 

      Selges for 2000,- ! Prized to go, hentes i Asker.

       





×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.