Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cubase 5


kim lennart

Anbefalte innlegg

Trådstarter- tror ikke noen her er uvennlige eller uvillige til å hjelpe, men slik dette fortoner seg etter hvert, så virker det som om du mangler en del grunnleggende forståelse. Da blir det litt vanskelig å få hjulpet deg skikkelig. Det blir litt som å snekre et hus når grunnmuren mangler.

Det er ikke noen steder eller personer i nærheten som kan hjelpe deg i gang? En fritidsklubb som driver litt med lyd, et rockeverksted, eller lignende?

Hvis du kun skal bruke nettet, er det som sagt tusenvis av videoer på Youtube. Riktignok er ikke alle laget av drevne pedagoger, men finner du noen som har laget flere videoer, og som har lagt ut flere, så er du godt i gang ved å se på videoene til den personen.

Hvis man ikke skjønner hvordan mulititrack- opptak på en PC fungerer i det hele tatt, så blir det så mange utfordringer under veis at det blir litt håpløst. Blir nesten som om jeg, som har lappen på bil, skulle forsøke å fly et jagerfly. Det er at sprang i mellom med kunnskap og forståelse man må dekke, og gjerne før man letter fra bakken..

En ting til- du kan ikke kjøpe deg ut av dette. Et annet program som er litt enklere kan kanskje hjelpe, men prinsippene er de samme. Nytt lydkort gjør det ikke noe vesentlig enklere. Det du må forbedre er din egen kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som skal klage og provesere kunnskap til andre kan la vær og svare,og om jeg leser eller søker på youtube eller ikke kan ikke dere vite,jeg prøver faktisk sette meg inn step for step,er det ikke derfor vi er her for og hjelpe og svare så godt man kan? jeg søker på youtube,jeg googler og jeg spøre her på forumet,jeg har prøvd mange tips fra google og yt om hvordan man skal kunne spille inn mono og deretter får lyd i begge høytalere,jeg har prøvd og justert pan eller hva dere kaller det men uten lykke

Endret av kim lennart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som skal klage og provesere kunnskap til andre kan la vær og svare,og om jeg leser eller søker på youtube eller ikke kan ikke dere vite,jeg prøver faktisk sette meg inn step for step,er det ikke derfor vi er her for og hjelpe og svare så godt man kan? jeg søker på youtube,jeg googler og jeg spøre her på forumet,jeg har prøvd mange tips fra google og yt om hvordan man skal kunne spille inn mono og deretter får lyd i begge høytalere,jeg har prøvd og justert pan eller hva dere kaller det men uten lykke

Jeg tror de færreste er her "for å hjelpe hverandre og svare så godt man kan". Men det er en naturlig ting å gjøre naturligvis, når man allikevel er her.

Av og til dukker det opp slike tråder som dette, hvor man etter lang tid kommer frem til det som hkh på en veldig direkte måte gir uttrykk for. Og det er sikkert ikke vondt ment, men snarere for å få deg til å innse at du må lese deg opp litt på egen hånd.

For alternativet er jo at folk her inne må fortsette å forsøke å forklare deg enkle ting, side opp og side ned, som du allikevel kanskje ikke forstår. Det som da ofte skjer, er at ildsjeler og pedagoger som Castorfiber f.eks., blir møkk lei hele forumtilværelsen. Det er sannsynligvis ingen som er her utelukkende "for å hjelpe hverandre og svare så godt man kan". Ingen kan forvente at andre skal sitte klar å svare på spørsmål de måtte ha til enhver tid, når det blir synlig at spørsmålsstilleren mangler grunnleggende forståelse for de tingene han / hun spør om.

Dette er et forum hvor man henger fordi at det består av likesinnede, med flere sammenfallende interesser rundt gitarer og utstyr. Og de fleste her svarer gjerne på de utroligste spørsmål, og deler gladelig kunnskaper med hverandre. Men ingen er derimot ansatt her for å skrive side opp og side ned for å svare på ethvert spørsmål til enhver tid.

Sagt på en annen måte, så har det vel nå blitt tydelig at du må gjøre noe mer enn bare å fyre nye spørsmål her, for det går en grense for hva du kan forvente av dine med-forumitter. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som skal klage og provesere kunnskap til andre kan la vær og svare,og om jeg leser eller søker på youtube eller ikke kan ikke dere vite,jeg prøver faktisk sette meg inn step for step,er det ikke derfor vi er her for og hjelpe og svare så godt man kan? jeg søker på youtube,jeg googler og jeg spøre her på forumet,jeg har prøvd mange tips fra google og yt om hvordan man skal kunne spille inn mono og deretter får lyd i begge høytalere,jeg har prøvd og justert pan eller hva dere kaller det men uten lykke

Helt enkelt forklart : sporet ditt i cubase skal være MONO, men du skal rute det videre til STEREO-Out. Er dette oppfyllt?

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enkelt forklart : sporet ditt i cubase skal være MONO, men du skal rute det videre til STEREO-Out. Er dette oppfyllt?

Hvis dette er på plass og du fortsatt har problemer, er det noe feil i oppsettet ditt, og det har jeg og flere prøvd å forklare tidligere i tråden, men du er jo mest opptatt av å være grinete på de som prøver å hjelpe deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du quota feil der Audun? :)

Nei, jeg brukte quoten din for å peke på slik det skal være i DAW'en. Resten var ment til trådstarter, Skjønner godt at det der fort kan misforståes. ;) For å oppsummere så oppretter man et spor (audio) i Cubase i MONO da et enkelt gitarspor jo er i mono, så lenge man ikke kjører noe stereo-greier med to mikker på amp, har stereo ut fra en Axe e.l. Så må man sjekke på sporet at det er rutet til STEREO out som du også sier, davidsen. Hvis det fortsatt da ikke er riktig, må man inn og se på device setup som vel også er nevnt, og gjøre de riktige innstillinger her. Trådstarter kan jo ta et screenshot av alt dette og poste her, så ser vi hva som evt. ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg laga 2 spor.en output left og en output right da kom det lyd i begge etter jeg seter på monitor. Er jeg på riktig vei?

Nei. Egentlig ikke. Du skal ikke være nødt til å lage to spor. Det er ikke noe problem å få ett spor til å rutes ut til stereo ut master. Se forøvrig posten min over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel nevnes at et mono gitarspor vil ha nøyaktig like mye lyd i høyre og venstre side så lenge det er panorert i midten. Om du vil ha effekten at du har en gitar på venstre og høyre side, men ikke i midten, dupliserer du monosporet, og kjører en effekt på én av de, som f.eks en veldig kort delay eller en chorus. Panorer så hvert spor ut til høyre og venstre. Eventuelt spill inn det samme to ganger og panorer på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.