Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med Marshall JVM


Alfi27

Anbefalte innlegg

Etter det jeg kan se lyser alt.. Var ikke klar over at det var skadelig, så må nesten gjøre det ja.

Hovedårsaken til at jeg gjorde det var at jeg ville være helt sikker på at den var skikkelig varm, er jo ingen form for indikator som sier når den er så og så varm :P

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsterker blir jo uansett ikke skikkelig varm før den får litt belastning. Og som andre har nevnt, tar det ikke lange tida før rørene har varmet seg opp såpass at du kan spille på dem. De fleste instruksjonsbøker jeg har sett, står det ca. halvt minutt før du begynner å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller for det meste på gitarer med aktive pickups. Trikset er å:

- Slå på power-bryter

- Ta i gitarkabelen i gitaren

- Slå på standby

- Spill i vei

Hvis du gjør det til en vane å ta ut kabelen fra gitaren, så er det en enkel prosedyre å følge. Så slipper du å vente de få sekundene på at lyden skal komme. Ellers, som EBT har nevnt så blir ikke rørene noe særlig varmere etter en time enn de er etter noen få minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom den opprinnelige posten en gang til, og basert på den beskrivelsen du gir så tviler jeg på at nye rør vil løse problemet. Grunnen til at jeg ikke tror det er rørene som er synderen er at lyden kom og gikk slik den gjorde, men mest av alt at LED'ene sluttet å lyse. Jeg ser ikke noen sammenheng mellom et dårlig rør og mørk LED.

Kikket litt på koplingsskjemaet (/ene). I forsterkeren sitter en bråte brytere og releer som styrer alskens herligheter bl.a. kopler inn og ut de forskjellige rør-trinnene og styrer LEDs. Dersom disse bryterne på frontpanelet ikke har god kontakt til jord tror jeg du vil kunne få symptomer som ligner på dine med at du ikke får lyd OG at LED'ene ikke lyser. Kanskje er det så enkelt at en flatkabelkontakt ikke er plugget ordentlig sammen - det er flere sånne kontakter i denne forsterkeren som kopler sammen forskjellige kretskort. Hvis du f.eks har vært slem gutt og spillt høyt kan lydvibrasjonene løsnet en av dem :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg tror det kan være såpass enkelt som at et eller flere releer ikke oppfører seg slik de skal. Sånn jeg husker det fra koblingsskjemat så skjer det to ting når du presser bryteren for en kanal. Den ene enden av bryteren er koplet mot jord, og den andre er koplet både mot releet (eller styringsenheten for releet) og Led'en som indikerer status på kanalen. Slik at releet får et "signal" om å åpne/lukke og Led'en får kontakt til jord og tennes.

For all del, ikke oppfatt meg som at jeg er 100% sikker på at det er dette som er tilfellet her. Det kan være mye annet også som fåkker det til, men jeg syntes bare dette stemte mistenkelig bra med at LED'ene slukket. Denne forsterkerkretsen har mye mer nymotens mikkanikk enn de jeg styrer med ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Releene er ikke nær lysdiodene, releene styrer kun audiosignalet:

  • Lysdiodene på ampen styres av IC3 (Atmega8), IC301/IC302 (74HC373 octal latch) og TR204 (en MPSA06 transistor).
  • Releene styres av IC3 og IC306/IC304, og så har hvert rele sin egen MPSA06.

Bryterene på frontpanelet leses av IC3 gjennom bufferene IC303a og IC303b når KEYB_EN er satt høy og de andre ICene på bussen er latchet av. Hvis man fysisk kobler bort disse bryterene vil tilstanden på ampen forbli uforandret, den bør ikke bytte tilstand.

Siden det er flere feil samtidig ville jeg feilsøkt den enkleste først, altså relatert til ulydene som var. Mtp. ulydene ville jeg først sett på rørene, så strømforsyningen.

For at lysdioder skal bli mørke kan det være at Atmegaen går i reset, eller at 5V-linja ikke fungerer (altså strømforsyningen). Rør som har tatt kvelden kan ta med seg strømforsyningen også, inkludert denne 5V-linja til logikken og µc.

For å finne fasit på hva som er galt bør nok ampen opp på benken til noen som kan denne typen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det enkleste, om ikke det billigste, er å sjekke rørene. Men jeg føler vel at diskusjonen ble litt ensrettet mot rørproblem og standby prosedyrer, uten at det forklarte alle symptomene.

Mht den moderne leamikken som automagisk styrer LED's og releene høres det ut som EBT har en ganske stødig forståelse av denne og hvordan den oppfører seg. Min forståelse av denne er i beste fall ullen :blink:. EBT peker på strømforsyningen som en annen fellesnevner for ulyden og mørke Led, og at et sviktende rør kan ha dratt denne med seg i fallet. Den kjøper jeg glatt.

Uansett; Ikke fikle inni ampen sjæl med mindre du vet hva du gjør. Det er spenninger der selv etter at den er plugget ut, som fort kan forårsake alvorlig og varig funksjonsvikt på gitaristen :excl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det enkleste, om ikke det billigste, er å sjekke rørene. Men jeg føler vel at diskusjonen ble litt ensrettet mot rørproblem og standby prosedyrer, uten at det forklarte alle symptomene.

Mht den moderne leamikken som automagisk styrer LED's og releene høres det ut som EBT har en ganske stødig forståelse av denne og hvordan den oppfører seg. Min forståelse av denne er i beste fall ullen :blink:. EBT peker på strømforsyningen som en annen fellesnevner for ulyden og mørke Led, og at et sviktende rør kan ha dratt denne med seg i fallet. Den kjøper jeg glatt.

Uansett; Ikke fikle inni ampen sjæl med mindre du vet hva du gjør. Det er spenninger der selv etter at den er plugget ut, som fort kan forårsake alvorlig og varig funksjonsvikt på gitaristen :excl:

Ok, dette er off topic!

....men jeg forelsket meg litt i det ordet "automagisk" :)

I tillegg fikk min datter sin første karamell på fredag. Jeg har henne for tiden som lyd-elev på medielinja.

Vi hadde rigget en PA i skolegården og kjørt et show. På nedriggen hadde en 230V kabel gått i filler. Det fikk hun merke! ;)

Greit å vite hva vi befatter oss med, da :D. Det var helgens snakkis for henne ;)

At vi ble påkjørt bakfra seinere og jeg fikk mosa ræva på bilen min ble lissom blåbær :blush:

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et greit skjema av JVM'en, EBT? Care to share? :)

http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=25&t=21932

Ok, dette er off topic!

....men jeg forelsket meg litt i det ordet "automagisk" :)

I tillegg fikk min datter sin første karamell på fredag. Jeg har henne for tiden som lyd-elev på medielinja.

Vi hadde rigget en PA i skolegården og kjørt et show. På nedriggen hadde en 230V kabel gått i filler. Det fikk hun merke! ;)

Greit å vite hva vi befatter oss med, da :D. Det var helgens snakkis for henne ;)

At vi ble påkjørt bakfra seinere og jeg fikk mosa ræva på bilen min ble lissom blåbær :blush:

Bevares. Håper det gikk bra med dere, etter både støt og påkjørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.