Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz Bass pickups og preamper?


lokmund

Anbefalte innlegg

Har bestilt meg en Fender 70s reissue jazz bass som jeg gleder meg til å få, men jeg kommer nok (som vanlig) til å oppgradere dyret til beist.

Har lite peiling på hva som er tilgjengelig av pickups og preamper til basser og har veldig lyst å gjøre den aktiv samt meget klar og punchy. Jeg er derfor på leting etter andres erfaring og kunnskap på hva som er tilgjengelig på markedet, hva som fungerer hvordan og hvordan jeg best kan gjøre denne bassen et par hakk hvassere i lyd og tyngde.

Kjør film! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksperimentert med mikker fra Lindy Fralin, Nordstrand, Aero og Lollar, veldig bra alle sammen, smak og behag osv. Bruker Lollar på en -72 jazzbass, fordi de ligner mest på vintage Fender. Jeg har også Fralins på en annen jazzbass, de har mer bånn og litt mer polert topp. Hvis du vil ha en preamp som låter mest mulig likt grunnlyden i bassen din, så har jeg god erfaring med JDZ3 fra Audere Audio, veldig bra!

Jeg har også basser med mikker og preamper fra Bartolini, Sadowsky og Alleva Coppolo, alt funker kjempefint, men hva som passer for deg er jo ikke godt å si :) Det er vel bare å finne fram kredittkortet og begynne i en ende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en East UK J-Retro 01 preamp i min jazzbass. Den er vel i dyreste enden av skalaen for en preamp (2375,- hos gitarist.no), men til gjengjeld har jeg ikke vært borti fleksibiliteten denne gir lydmessig før. Jaco, precision, hifi-crisp lyd...kan skru seg frem til nesten hva en vil. Passer rett inn i standardhullet i jazzbassen, skruehull og alt, og trenger ikke lodding av ledningene til pickupene. Eneste er at du kanskje får liten plass til batteri, jeg fikk frest ut et hulrom med batteriluke på baksiden. Men skal du ha en aktiv preamp, må du jo inn med et batteri eller 2 uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en East UK J-Retro 01 preamp i min jazzbass. Den er vel i dyreste enden av skalaen for en preamp (2375,- hos gitarist.no), men til gjengjeld har jeg ikke vært borti fleksibiliteten denne gir lydmessig før. Jaco, precision, hifi-crisp lyd...kan skru seg frem til nesten hva en vil. Passer rett inn i standardhullet i jazzbassen, skruehull og alt, og trenger ikke lodding av ledningene til pickupene. Eneste er at du kanskje får liten plass til batteri, jeg fikk frest ut et hulrom med batteriluke på baksiden. Men skal du ha en aktiv preamp, må du jo inn med et batteri eller 2 uansett.

Audere preampen ligner jo på East J-Retro, den har like mye muligheter og passer også direkte inn i bassen uten modifikasjoner, også med batteri. I tillegg koster den vesentlig mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en East UK J-Retro 01 preamp i min jazzbass. Den er vel i dyreste enden av skalaen for en preamp (2375,- hos gitarist.no), men til gjengjeld har jeg ikke vært borti fleksibiliteten denne gir lydmessig før. Jaco, precision, hifi-crisp lyd...kan skru seg frem til nesten hva en vil. Passer rett inn i standardhullet i jazzbassen, skruehull og alt, og trenger ikke lodding av ledningene til pickupene. Eneste er at du kanskje får liten plass til batteri, jeg fikk frest ut et hulrom med batteriluke på baksiden. Men skal du ha en aktiv preamp, må du jo inn med et batteri eller 2 uansett.

Utfresing har jeg ikke så mye i mot og har vurdert denne saken her. Er lite info og lydeksempler å finne av uoriginalt bassutstyr/bassoppgraderinger der ute så det er sålangt KUN denne jeg har vært borti, og da mener jeg å ha lest om den på gitarist.no og sett en smålaber video på youtube. Har du noen lydeksempler spilt inn tilfeldigvis?

Audere preampen ligner jo på East J-Retro, den har like mye muligheter og passer også direkte inn i bassen uten modifikasjoner, også med batteri. I tillegg koster den vesentlig mindre.

Såvidt jeg ser på hjemmesiden ser denne ut som et meget bra alternativ, men jeg ser også at preampen ikke har blend/switch mellom pickupene. Er jeg blind i systemet nå eller stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfresing har jeg ikke så mye i mot og har vurdert denne saken her. Er lite info og lydeksempler å finne av uoriginalt bassutstyr/bassoppgraderinger der ute så det er sålangt KUN denne jeg har vært borti, og da mener jeg å ha lest om den på gitarist.no og sett en smålaber video på youtube. Har du noen lydeksempler spilt inn tilfeldigvis?

Såvidt jeg ser på hjemmesiden ser denne ut som et meget bra alternativ, men jeg ser også at preampen ikke har blend/switch mellom pickupene. Er jeg blind i systemet nå eller stemmer dette?

Min har iallfall det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

Jeg har en jazzbass som jeg har "blodtrimma" med to Seymour Duncan SJB (stacka humbuckere) Da jeg monterte dem, så jeg i bruksanvinsninga at produsenten anbefalte Seymour Duncan STC-2 el STC-3 "onboardpreamp" Forskjellen på 2 og 3 er at sistnevnte har 3 bånds eq. Denne er BILLIG hos Thomann, dyr her i Norge...

Du må bruke kontrollplata du har fra før, men trenger ikke å lodde anna enn ledingene fra pickupene. NB: STC-2 har ei printplate som ikke passer i "renna" så her må det freses plass. Men under plekterbrettet er det da plass nok... Denne kan BARE bruker med passive pickuper men SD lager da endelig nok av saker til aktive pickuper om du velger det.

Her i Fredrikstad har vi Øivin Fjeld (G#-gitarmannen) som freser ut skreddersydde "groper" så det "årna sæ" som vi sier her. Iflg ham sitter det noe tilsvarende mikk på Eric Clapton signatur-strat'ene.

Og resultatet er helt enormt! Den SPARKER! Og låter KLART med MYE bånn og topp! Du kan justere på selve printplata hvor mye mellomtone du vil ha vekk. Strømforbruket er VELDIG forsiktig. Du slår den av når du drar ut pluggen. Har glømt det noen ganger, INGEN katastrofe. Tipper at et Duracell lever omtrent evig inni der.

En gitarbyggende kompis av meg som har MYE mer greie på slikt enn meg, ville ha anbefalt det Audere Audio, han bruker ikke noe anna sjøl.

Tips HVIS du bestemmer deg for J-East retro eller hva det nå heter, så IKKE kjøp den i Sverige, der koster den 1000,- mer enn her i Norge av en el anna grunn..

Uansett: Lykke til!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.