Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utviklingen av Gitarnorge....


Tommern

Anbefalte innlegg

Avga nettopp stemme i tråden akustisk. Og det satte i gang noen refleksjoner. Men for ikke å ødelegge Akustisk-tråden, så tar jeg det her.

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor man slo sammen flere kategorier, som f.eks. Elektrisk og Akustisk, og Forsterkere og Effekter.

Personlig ville jeg foretrukket om utviklingen gikk den andre veien, altså mot flere kategorier i stedet for færre.

Hvis jeg er i akustisk-modus, og har lyst til å bedrive litt egenutvikling av min akustiske horisont på dette forumet, så blir man jo bare frustret av å drive å leite etter en interessant tråd om akustiske gitarer.

Nøyaktig det samme er det med andre kategorier. Det burde etter min mening vært oppdelt slik at dersom jeg lurer på noe om lodding / kobling av pups, så burde jeg kunne gå direkte til en slik kategori, uten å måtte innom tråder som viser seg å handle om rør, eller attenuatorer. F.eks.

Da blir GN etterhvert et skikkelig nyttig oppslagsverk, og ikke bare et sted man "henger"... :)

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at kategoriene ble færre og at strukturen ble forenklet var ganske enkelt at enkelte underforum hadde opptil 50% feilposter og knapt var i bruk.. Det er vanskelig å tolke det på noen annen måte enn at mange som bruker forumet ikke forstår inndelingen og/eller utelater å lese/poste i store deler av forumet.

Vi beklager om noen synes forumet ble dårligere av dette, men så langt er vel erfaringene våre gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet har vært ganske dødt nå i snart ett år, og mange emner var nesten ubrukt. For min del er det helt greit slik som det er nå. Men ja, jeg skjønner problemet med at elgitar dominerer over akustisk. Hadde jeg vrt mer akustisk enn elgitarfyr, så hadde jeg irritert meg litt :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting vokser inn i himmelen. Etter mitt skjønn så har forumet blitt modent den dagen det ikke er så fryktelig mange som snakker om så fryktelig mye, men at det handler mer om gitarting for de som er over middels interessert. Som før nevnt, et oppslagverk, eller en ressursbank om man vil. For og av likesinnede. Forumet der du finner svar på det meste om gitarer, og fritt for sære holdninger som man ser på visse andre tilsvarende fora...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i akkustisk-tråden:

"Det jeg tenkte mest over at ble slått sammen i starten var ak/el og amp/fx. I starten var jeg negativ til begge deler, men nå synes jeg at det å ha amp og fx i samme forum er helt naturlig. De som har interesse for amper og pedaler, de har gjerne interesse for begge deler. Det er selvsagt også mange som har interesse for både akkustisk og elektrisk gitar, men her er det nok i mye større grad folk som hovedsaklig interesserer seg for enten eller, så det å splitte disse to forumene igjen tror jeg vil være en god ting.

Jeg er enig i at ak-forumet var litt dødt når det eksisterte, og det vil nok fortsette å være litt dødt, men det kan da ikke være så mye jobb for mods å moderere et dødt forum? Og det blir jo tydeligvis satt pris på av majoriteten av medlemmene som har stemt, samt at nye tråder om akkustiske ting faktisk får litt oppmerksomhet, og ikke bare drukner i den elektriske mengden."

Ellers vil jeg si at jeg ikke nødvendigvis deler Tommerns syn på alle punkter. Hvis vi igjen får en oppdeling av akkustisk og elektrisk så føler jeg ikke egentlig at forumet trenger noen fler oppdelinger av forum, med mindre aktiviteten her blir mye høyere. Har man spesielle interesser for DIY som man ønsker å lese om så går det fint å bla gjennom noen sider av DIY-forumet for å finne noe spennende, evt ta et søk om det er et helt spesielt tema man er ute etter.

Ift aktivitet så vil jeg si at litt av grunnen til at jeg fortsatt er på dette forumet er fordi det har vært ganske godt med aktivitet her. Det har kanskje ikke fungert som et direkte oppslagsverk for min del, men det har jeg heller aldri hatt noe ønske om. Jeg liker dette forumet fordi det er mye hyggelige folk her, og fordi det er litt aktivitet. Det er rett og slett et forum der man kan slå ihjel en stund hver dag, og snakke om alt fra gitarer til mat, alt ettersom hva man ønsker der og da. Det blir litt som om en gjeng på 50 stykker skulle gått på café sammen. Det er mulig jeg mistolker litt det som blir sagt om oppslagsverk, men jeg føler at det å kunne snakke og diskutere løst og fast om ulike gitarer og gitarrelaterte produkter, og at den fjortende nybegynneren på under en uke kommer og spør om "åssen gitar og amp han må kjøpe for å låte som Kirk Hammet", og stort sett får en mengde hyggelige og informative svar i stedet for surmagede kommentarer om lyden og spillinga til Kirk, samt det faktum at det allerede finnes 13 like tråder bare fra samme uka, synes jeg er en del av sjarmen, og noe som gjør dette forumet til et hyggelig forum å bruke tid på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i det meste av det Duckling skriver. Men jeg tror det kan være like hyggelig her selv om man har flere kategorier å velge i. Og jeg tror ikke på noen måte at det blir mindre aktivitet av en mer omfattende oppdeling, tvert i mot. Men at det blir mer jobb for moderatorene, det er klart. Men så finnes det jo bra med folk å bruke som moderatorer her, så jeg ser vel ikke det heller som et problem egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Duckling her!

Faren om vi skal bevege oss inn mot kun "fagstoff" er at forumet drar mer og mer i retning av "det andre" forumet.

Jeg forlot det andre forumet ved å smelle igjen døra etter meg pga at jeg fikk slettet en tråd hvor jeg etterlyste info om akustiske Yamaha-gitarer. Den slags billigdrit ville de ha seg frabedt innlegg om der i gården. Det handler vel om folks holdninger, hvilket er helt annerledes her på GN. Det er derfor det er befriende hyggelig her. Ser ikke at det vil endre seg selv om vi får flere kategorier. Tvert i mot så kan folk da også være mer selektive, hvis de ønsker det.

Endret av Tommern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderering, modellering, bla bla bla...............

En hvis grad av ekstrem fundamentalisme vil nok alltid være representert på sånne nisjefora på nettet. Befriende hyggelig WTF? Hvor er Greener når jeg trenger'n? Hmmm, kanskje starte en tråd om om halstykkelse vs. lyd? Hvorfor alle gitarer med tynne halser låter dritt? Nå virker det jo som headstocken til Tyler begynner å bli akseptert her så vi får finne noe annet å analisere over..........

Jentegitarer kan dere diskutere på forumet til Marit Larsen.

Det er fredag for faen.......... KAFFE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg startet avstemmingen om akustisk underforum er nettopp dette at de som er veldig interessert i akustisk skal ha mulighet til lett å finne frem i postene uansett om de er få i tallet. jeg brukte litt tid på akustisk når det var et underforum men nå synes jeg det er nesten håpløst å finne frem til det pga at elgitarfolket er så entusiastiske:) meg inkludert til tider:)

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.