Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utviklingen av Gitarnorge....


Tommern

Anbefalte innlegg

En fare hos alle steder som har informasjon å organisere er at man ofte tenker seg informasjonen i kategorier først og lager en organisering ut i fra det som man så skal fylle. Problemet med det er at dersom det ikke er nok aktivitet så faller hele strukturen litt i fisk, og det blir lite attraktivt å bruke en kategori som er lite brukt. Vi er gjerne sånn vi mennesker. Og sitter man igjen med mange kategorier med lite innhold i hver, er det faktisk vanskeligere å finne relevante ting. Derfor bør hovedregelen være å starte med få kategorier og heller utvide når dokumentgrunnlaget er stort nok. I de fleste fora jeg har vært borti, har det vært altfor mange underkategorier med påfølgende skrik og mas om feilposting i stedet for gode diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg struktur-freak.

Hvis jeg lurer på hvordan jeg skal wire pups (jfr. tidligere anvendt eksempel), så ville jeg optimalt hatt det slik at jeg kunne ha klikket meg inn på f.eks. "Elektronikk", deretter "Pick-ups & Switches", og til slutt "Wirings & Connections". Veldig spesifikt og målrettet, i stedet for å sitte å leite igjennom en DIY-kategori i en halv time, ofte resultatløst.

En grei illustrasjon kan jo være en litt rotete webshop. Du leter etter noe spesifikt, men finner det ikke fordi det ikke er god nok struktur, ikke tilstrekkelig antall kategorier.

Men jeg registrerer at de fleste ikke er enige med meg. Og det er jo greit nok. Det var bare et forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt er jeg enig med deg, men så er det sånn at vi mennesker ofte syns det er bedre med liv i ett forum enn fem halvdøde. Sånn er det bare. En annen ting er at det hender jeg ser poster jeg ikke visste jeg var interessert i, men som dukker opp på radaren likevel. Det er også en god egenskap ved blandinger. Dessuten er ikke dette et oppslagsverk, det er et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de fleste forum ulike relevante tema som er pinned - klistret på toppen. Der vil du gjerne finne mest matnyttig info. I forumet for gitar er det ingen som direkte angår akustisk gitar, og det henger sammen med at etterspørselen etter info om akustiske gitarer er slående liten (her på forumet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg lurer på hvordan jeg skal wire pups (jfr. tidligere anvendt eksempel), så ville jeg optimalt hatt det slik at jeg kunne ha klikket meg inn på f.eks. "Elektronikk", deretter "Pick-ups & Switches", og til slutt "Wirings & Connections". Veldig spesifikt og målrettet, i stedet for å sitte å leite igjennom en DIY-kategori i en halv time, ofte resultatløst.

Jeg er ikke uenig i prinsippet, problemet er bare at slikt fungerer fryktelig dårlig i praksis. Det første problemet man møter er at få eller ingen innlegg inneholder 1 enkelt spørsmål eller tema. Så da blir spørsmålet veldig fort hvor man skal poste et innlegg som både diskuterer hvilken type pickups som låter som xxx, hvordan de kan kobles og hvordan man skal lakkere en gitar.. Dette blir fort et veldig stort problem i praksis, og man går dermed glipp av masse informasjon om man slavisk følger kategoriene som leser.

Ellers sa Evergud mye fornuftig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei

Bare for å tydeliggjøre noe av det jeg har sagt i denne tråden - av de siste 25 postene i elektrisk gitar, er 5+ feilplassert og burde heller blitt postet i andre kategorier. Det er nettopp dette som skjer i praksis - folk poster stort sett alt i en av forumets hovedkategorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Her var det faktisk flere gode ideer og synspunkter. Er som Tommern litt strukturfrik, og synes det er lettere å finne fram i strukturerte mapper og kategorier. Nå er jeg ikke så redd for at feilpostinger likevel skal ødelegge, det er jo lett å følge med på "vis nytt innhold" også.

En ting jeg setter pris på her i forumet, er at det både er rom for sære og smale tips og diskusjoner, og åpent for nybegynnere og folk som er interessert uten å ha mange penger å bruke på vintage-gitarer. Jeg føler at dette forumet er for de som er interessert i å spille på gitarene, ikke først og fremst å samle relikvier i premieskapet. Og det er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er som tidligere nevnt mye feilposting i forumet. mye av det kommer av at (som nevnt tidligere) veldig mange poster i et av forumets hovedkategorier i stedet for å finne frem til den ene kategorien posten faktisk hører hjemme.

en grunn til dette kan jo være det at når man åpner forsiden til forumet er den første kategorien Instrumenter/Utstyr og emnene du først ser er Elektrisk gitar, Akustisk gitar, bass, osv.... da er det også mange som går inn her i stedet for å bla lengre ned til F.eks Kjøp og salg

en ide kan jo være at forsiden kun inneholder kategoriene (Instrumenter/utstyr - Musikk - Kolonien - Offtopic - kjøp/salg) slik at en som selger forsterker ser Kjøp/salg kategorien og slipper å feilposte i Instrumenter/utstyr sitt forsterker emne.

når du deretter trykker på en av kategoriene vil emnene komme.

trykker du på Off-topic vil da "generelt", "helpdesk" og "hall of fame" komme opp.

Dette kan være en løsning på at medlemmer legger ut feil og admins blir nødt til å flytte disse trådene. Sikkert mange som er uenig, men .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrhold til overkatagorisering mener jeg at dette er et forum og ikke en brukermanual til alt om gitar.

sammenslåingen av forsterker og effekter var bra!

Det skjer for lite i DIY til at det skal være underkatagorier syntes jeg.

Det kunne dog muligens vært et sted der vi kunne lagt inn totorials? men det finnes kanskje på førstesiden som jeg ikke besøker så ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrhold til overkatagorisering mener jeg at dette er et forum og ikke en brukermanual til alt om gitar.

sammenslåingen av forsterker og effekter var bra!

Det skjer for lite i DIY til at det skal være underkatagorier syntes jeg.

Det kunne dog muligens vært et sted der vi kunne lagt inn totorials? men det finnes kanskje på førstesiden som jeg ikke besøker så ofte :)

Nå gav jeg denne tråden et navn; " Utviklingen av Gitarnorge". I det ligger at nettstedet, som pt primært er et forum, også kan utvikles til noe mer i fremtiden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.