Web Analytics
Jump to content

Hvordan øve teknikk.


condemned
 Share

Recommended Posts

Jeg, og sikkert ganske mange andre er eller har vært elendig på struktur når man øver.

Uten struktur, faller man ofte tilbake på å spille ting man kan fra før, noe som ikke gir spesielt god avkastning i det lange løp.

For en stund siden satte jeg meg ned og bestemte meg for å strukturere øvingene mine for å få mest mulig ut av de.

Jeg kjørte mine vanlige oppvarmingsrutiner, teknikkøvelser og lignende samtidig som jeg skrev ned hvor mye tid jeg vanligvis bruker på hver av "grenene".

Jeg kom opp med ei liste som dette, noe som fungerer utmerket godt for min del, og som sikkert kan funke flott for andre også.

MERK:

- Jeg øver alltid med metronom, og det burde du også.

Har du ikke metronom, kan du finne en her --> METRONOM

- Skru aldri metronomen i et tempo du ikke klarer å spille 100% rent og nøyaktig i.

- Hvis du har en dårlig dag, noe som skjer oss alle, er det kanskje lurt å ikke strebe så veldig hardt. Man blir fort frustrert, og får ikke glede ut av øvingen. Øving uten glede burde ikke forekomme - med mindre man er pessimist av natur.

Oppvarming (15-20 minutter):

Oppvarmingen foregår samtidig som rørene i forsterkeren varmer seg opp til en fornuftig temperatur.

Fase 1 - Tøying og massering for å få igang blodet i armen og fingrene. Jeg bruker de samme øvelsene som John Petrucci bruker i Rock Discipline dvd'en. Jeg bruker 10 minutter på dette.

Fase 2 - Her spiller jeg egentlig bare kromatisk opp og ned halsen i et mønster som dette:

E----------------------------------------------------1-2-3-4-5-4-3-2----------------------------------------------------------------------------------------OSV

B------------------------------------------1-2-3-4---------------------5-4-3-2---------------------------------------------------------------------------OSV

G-------------------------------1-2-3-4------------------------------------------5-4-3-2------------------------------------------------------------OSV-----

D---------------------1-2-3-4---------------------------------------------------------------5-4-3-2-------------------------------------------OSV-----------

A-----------1-2-3-4------------------------------------------------------------------------------------5-4-3-2----------------------3-4-5-6------------

E-1-2-3-4---------------------------------------------------------------------------------------------------------5-4-3-2-3-4-5-6----------------------

Dette gjør jeg tre til fire ganger, bare for å få igang fingrene ytterligere.

Folk har sikkert flere faser enn meg, og det hender jeg bruker flere selv. Her er det bare å kjøre på.

"Stretching" og fleksibilitet (10-15 minutter):

Her bruker jeg som regel å ta det pent. Jeg opparbeider stretchen gradvis over flere dager, uten å stresse sener og muskler i fingrene og hånden forøvrig.

Øvelse 1 - Jeg har relativt lange fingre, og har tilpasset tabulaturet til meg selv - men det er overførbart til alle posisjoner på halsen. Øv der du føler deg komfortabel!

E----------------------------------------------------3-7-5-7--------------------

B------------------------------------------3-7-5-7------------------------------

G-------------------------------3-7-5-7-----------------------------------------

D---------------------3-7-5-7---------------------------------------------------

A-----------3-7-5-7-------------------------------------------------------------

E-3-7-5-7-----------------------------------------------------------------------

Øvelse 2 - Denne er også inspirert av Petruccis DVD, og fungerer som følgende. Her får man også en liten dose koordinasjon.

E------------------------->

B---5-------5-------8-------8---------

G---6-------7-------7-------6---------

D---7-------6-------6-------7---------

A---8-------8-------5-------5---------

E------------------------->

Denne kan flyttes opp og ned halsen etter eget ønske.

Øvelse 3 - Denne er muligens litt mer vrien enn øvelse 2, men funker utmerket godt på fleksibiliteten!

E--12----------11----------11----------11-----------------------------------------

B-----13----------13----------12----------12--------------------------------------

G--------14----------14----------14----------13-----------------------------------

D-----------15----------15----------15----------14--------------------------------

A--------------------------------------------------------------------------------------

E--------------------------------------------------------------------------------------

Nå har vi flyttet hele akkorden ned et bånd i fire omganger. Gjør det samme så langt ned halsen du kommer uten at du kjenner ubehag i hånden og fingrene. Aldri øv til det gjør vondt!

Det er hovedsaklig disse øvelsene jeg bruker. Hvis noen har flere gode øvelser, er det bare å slenge de inn!

Plekterteknikk og koordinasjon (20-30 minutter):

Øv smart. Ikke bruk de samme øvelsene hver gang. Bytt heller mellom en håndfull øvelser som passer deg, eller enda bedre - øv inn det vanskelige partiet på den soloen du ikke klarer å spille.

Øvelse 1 - Her gjentar jeg øvelsen fra fase 1 i oppvarmingsdelen, men varierer på når jeg spiller de forskjellige fire notene på hver streng.

E---------------------------------------------------------------------------

B---------------------------------------------------------------------------

G---------------------------------------------------------------------------

D---------------------------------------------------------------------------

A-----------3-5-4-2-|-----------3-4-2-5-|-----------3-4-5-2-----------

E-3-5-4-2-----------|-3-4-2-5-----------|-3-4-5-2---------------------

Prinsippet er det samme, og man skal gjennom alle 6 strengene før man reverserer det hele og kommer tilbake til utgangspunktet.

Øvelse 2 - Alternering. Her bruker jeg ofte fraser fra soloer jeg sliter med, eller nye "allroundlicks" jeg vil lære.

Jeg legger ved et bilde av et parti fra låten Still Hurts av Marco Sfogli. Dette partiet har virkelig hjulpet meg å forbedre alterneringen min! Her er det viktig å være konsekvent på opp- og nedover-slag.

427016_148580395263246_100003338597441_181891_290924145_n.jpg

Øvelse 3 - Stringskipping. Hvis du klarer å spille følgende øvelse i et gitt tempo, skal du kunne klare de fleste stringskipping-utfordringene du vil møte. Jeg gir dere den enkle versjonen - så får noen spørre etter den vanskelige om ønskelig.

E----------------------------------------------------------------------

B----------------------------------------------------------------------

G----------------------------8-11-10-----9---------8---------------

D---------------8---------9------------11---10--------9------------

A------8-----9-------10-------------------------11-------10--------

E-8-9---10------11-------------------------------------------11----

Det finnes helt sikkert bedre stringskipping-øvelser enn dette, men jeg har funnet ut at denne fungerer bra for meg, og da skal det ikke være noe i veien for at flere kan få mye ut av denne.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg øver ikke mye sweeping, echonomy-picking, legato osv., så der får noen andre ta seg av øvelser og tabs, men essensen i dette innlegget er som tidligere nevnt.

-Øv teknikk når du er opplagt.

-Aldri øv til det gjør vondt.

-Aldri spill raskere enn du klarer å spille rent.

-Varm opp skikkelig!

-Bruk metronom!

Jeg vet ikke om dette innlegget var til hjelp for noen eller inspirerte noen til å begynne å øve på nye måter - men jeg ville dele det med dere, slik at de som kanskje føler seg usikre, og ikke har så mye fremgang i spillingen sin kan få noen råd og tips.

Jeg har gjort det til en vane å gå gjennom denne rutinen før jeg begynner å spille ting jeg kan fra før, eller før jeg begynner å øve inn nye låter.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Veldig fin artikkel! Kjempebra skrevet og helt sikkert inspirasjon for mange. Hvis jeg skal påpeke én eneste ting, så er det oppvarming fase 2. Jeg er dypt uenig i å varme opp med kromatiske øvelser. Det er sånne ting de fleste av oss så å si aldri får bruk for i praksiss. Legg inn vanlige skalatrinn i den så er jeg helt med :) (Da får man i tillegg terpet på skala)

sånn feks: :)



E--------------------------------2-3-5-3-2----------------------------------
B----------------------------3-5-----------5-3------------------------------
G----------------------2-4-5-------------------5-4-2------------------------
D----------------2-4-5-------------------------------5-4-2------------------
A----------2-3-5-------------------------------------------5-3-2------------
E---2-3-5--------------------------------------------------------5-3-2-3----

Edited by davidsen
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kromatiske trinn minst like ofte som jeg bruker skala, så skal faktisk påstå at det du har feil oppfatning der. Kromatiske tonevalg er jo noe av det aller kuleste som finnes! :)

Det er vel ikke noe som enten er feil eller rett her. Du kan være uenig i min påstand, men blir litt drøyt å kalle den "feil". Jeg mener fremdeles at det er mer matnyttig å øve inn en "vanlig" skala fremfor en kromatisk. Ihvertfall for de fleste av oss.

Edited by davidsen
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser klart verdien i det å øve på kromatiske ting, som fire toner per streng. Jeg syns det er vanskelig å få skikkelig flyt på det da tre toner per streng føles mer naturlig. Det å øve kromatisk er kanskje ikke verdens mest 'musikalske' øvelse, men det funker. Til god hjelp for å få stokket fingrene sine. Ellers føler jeg at string-skipping og det å få en naturlig flyt over strengebytte (der plekteret havner mellom to strenger, eller på utsiden - som vel heter noe som 'inside' og 'outside' picking?) er det jeg får mest ut av.

Ellers syns jeg øvelsene til Petrucci ikke akkurat innbyr til timesvis med øving. Det blir litt mye teknikk for teknikkens skyld. Ikke det at det er noe negativt med det, men jeg trenger litt mer enn det for å ha tålmodighet til å sitte timer med metrono, gitar og plekter. Selv får jeg mye ut av å kombinere teknikkøvelse med komposisjon. Fin en akkordrekke eller et riff du liker, gjerne noe du har laget selv, og komponer en solo som inneholder noen av de teknikkene du øver mye på...

Link to comment
Share on other sites

Personlig minner dette mer om idrett enn om musikk - men det er ikke nødvendigvis "feil". God teknikk må utvikles over tid, og musklene må trenes. :)

Det er ingen tvil om at slike kromatiske øvelser som er direkte vinklet mot den tekniske utviklingen er effektive!

Jeg klarer ikke lange økter med slike øvelser, men har et par i arsenalet som jeg gjør daglig i 5-15 minutter. Slik smører jeg de utover uka, i stedet for lange økter innimellom. Jeg gjør det samme med enkelte elever, og sammenligner det med å ta tran - det suger, men det er sunt for gitarspillinga di. ;)

Forøvrig et flott initiativ - øvingsmetoder er like varierte som musikeren som øver.

Link to comment
Share on other sites

Man spiller som man øver - og hvem vil vel låte som en teknikk-øvelse? (fullstendig subjektivt)

Øv intelligent (!) og variert. Kromatiske koordinasjonsøvelser har sin verdi, men for min del er den verdien begrenset.

For all del, kjør på med øvelser til krampa tar deg, men husk å plukk litt låter du liker i tillegg.

Det med å spille sakte er også et godt poeng. Man "programmerer fingrene" ved å spille sakte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.