Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen her med Axe-FX?


Sorg

Anbefalte innlegg

Mener ikke på noen som helst måte å være ufin, og jeg skjønner jo at en del kanskje er mer kravstore på monitorlyd enn hva jeg er, men om det er volumet som er greia; er det virkelig et så stort problem å be lydmannen om mer gitar i monitor? (Forutsatt at man har sin egen monitorkanal så det ikke kommer mer gitar til de som ikke ønsker det, selv om jeg mener det må gå an å bli enige. I bandet mitt er vi som regel to vokaler, gitar, mandolin og fele på samme monitorkanal, og det funker helt fint det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomic reactor er ikke helt det store spør du meg, lite headroom.

Der er jeg ikke helt enig gitt. Har prøvd både Verve 12MA, Poweramp(Matrix)+Cab(Zilla) og flere andre powered FRFR monitorer når jeg har vært på gigs, og jeg synes aldri jeg får så bra lyd som når jeg bruker Atomic Reactorcabbet mitt (Vinkla opp mot hodet). Har skrudd Global EQ sånn at det låter veldig bra på scenen (litt demping i de laveste bassfrekvensene, og litt boost i de høye mida, samt demping av tweeter level på kabinettet), og lyden kutter gjennom fint i miksen.

Headroom har jeg aldri hatt noe som helst problem med. Har ikke merka noe vreng fra kabbet. Om du merker det, har dere usaklig mye scenelyd må jeg si.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg ikke helt enig gitt. Har prøvd både Verve 12MA, Poweramp(Matrix)+Cab(Zilla) og flere andre powered FRFR monitorer når jeg har vært på gigs, og jeg synes aldri jeg får så bra lyd som når jeg bruker Atomic Reactorcabbet mitt (Vinkla opp mot hodet). Har skrudd Global EQ sånn at det låter veldig bra på scenen (litt demping i de laveste bassfrekvensene, og litt boost i de høye mida, samt demping av tweeter level på kabinettet), og lyden kutter gjennom fint i miksen.

Headroom har jeg aldri hatt noe som helst problem med. Har ikke merka noe vreng fra kabbet. Om du merker det, har dere usaklig mye scenelyd må jeg si.

Det er vel nesten like mye et faktum som min mening.

Er en grunn til at Atomic kommer med en ny en nå, folk er stort sett ikke fornøyd med headroomet i den, bare sjekk Fractalforumet!

Men hvis du ikke bruker helt cleane lyder med endel volum så holder den i mange sammenhenger.

Skjønner at ikke FBT`n funka så bra for deg da de trenger en corrective IR for å spille noenlunde riktig.

Etter å ha prøvd de fleste standard monitorene fra JBL, Mackie, FBT, Atomic osv var det er åpenbaring med RCF NX12-SMA monitorene, tviler på at det finnes noe like bra til Axe i nærheten av den prisen egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke på noen som helst måte å være ufin, og jeg skjønner jo at en del kanskje er mer kravstore på monitorlyd enn hva jeg er, men om det er volumet som er greia; er det virkelig et så stort problem å be lydmannen om mer gitar i monitor? (Forutsatt at man har sin egen monitorkanal så det ikke kommer mer gitar til de som ikke ønsker det, selv om jeg mener det må gå an å bli enige. I bandet mitt er vi som regel to vokaler, gitar, mandolin og fele på samme monitorkanal, og det funker helt fint det)

Jeg har jo nevnt litt ab grunnene.. Jeg har f.eks opplevd monitorer som har låtet tilnærmet sprengt, har delt monitor med bass, vokal (en bassist som alltid skal ha høy monitor på scenen selv om han allerede har et kabinett som har altfor høyt volum spør du meg :) ), osv.. Og så er det vel noe med det å spille med lik lyd i monitor hver gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gidder jeg ikke lese gjennom hele tråden, men min erfaring med AxeFX er at det er lurt å stille med egen monitor som kan kjenner, rett og slett fordi at lydmannen trenger et referansepunkt. Kjører man Axen rett i PA kan det være veldig vanskelig for lydmannen å forstå hva slags lyd man egentlig er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er viktig å referere til høyere volum, spesielt siden lyd oppleves veldig forskjellig på forskjellige volumnivåer. Det å få til volumbalansen mellom clean- og vreng-presets er en kunst.

Jeg har kjørt Axe-FX II i 3 måneder nå, kjempefornøyd så langt. Lydmenn liker den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Jeg bruker stereo-xlr utgangene som 2x mono utganger (r+l sum) og kjører en xlr rett i PA, samt at jeg kjører en xlr ut til en Atomic Reactor frfr powered cab. Funker knall, og gir meg samme lyd på scenen som publikum hører ut.

Ok. Dvs dette kabinettet er kun for at du skal ha noe på scenen ikke sant? du micer ikke opp dette men sender signalet rett til PA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som kun bruker monitor live:

Jeg spiller i band med en annen som ikke har Axe. Han har standard topp+kabinett. Vil det ikke bli en ugunstig balanse dersom han har sitt kabinett rett ut mot folket, mens jeg ikke har noe kabinett i det hele tatt? Kan det ikke være ugunstig å ikke ha noe kabinett på scenen mtp de i publikum som står langt fremme og hører med scenelyd enn lyd fra PA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Dvs dette kabinettet er kun for at du skal ha noe på scenen ikke sant? du micer ikke opp dette men sender signalet rett til PA?

Jepp, bruker kabinettet kun slik at jeg skal ha noe på scenen. Vinkler kabinettet oppimot hodet mitt også. Sounds good !

Om han kompisen din ikke har Axe, må jo han også begrense lydbruken sin. Kan ikke holde på å cranke en marshall høyere enn PA'en eller, da blir jo hele lydbildet feil, for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Axe-Fx II som jeg bruker live! legger den bak ampen min, da, av estetiske grunner. Plugger den i return i effectsloopen, også har jeg et ENGL Z-9 midibrett som jeg har mappa til den! Syntes det var jævlig vanskelig å 'diale' inn en lyd (mest sannsynligvis siden jeg suger ræv på den foreløpig), men når du først har den, så er det fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.