Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalaer - Hva, hvorfor, hvordan?


Mortenolb

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har fått med meg hvertfall smått av hva jeg kan bruke det til, men det jeg fortsatt ikke forstår er hva som skiller en skala fra en annen når de inneholder de samme notene.

Det er egentlig ikke så komplisert. La oss f.eks. si at du spiller alle tonene fra C-dur i en låt, den tonen du da opplever som grunntone i låta blir da utgangspunktet for hvilken skala du sier at du bruker. F.eks. føler du D som grunntone, da vil de fleste si at du spiller D-dorisk. Nå spiller jo det egentlig ikke så veldig stor rolle om du kaller det F -lydisk eller hvilken som helst av de andre modene i C-dur heller, det er rett og slett bare en måte å organisere det du hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg kanskje begynner å få litt mer forståelse. Vet fortsatt ikke helt hvordan jeg skal begynne da, for jeg føler at jeg trenger å få det inn med teskje og nøye forklaringer. Hadde man bare hatt råd og mulighet til å ha lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det var en av de store gutta som mente at det finnes bare en skala, den ioniske. Gode, gamle do-re-mi.

Så oppstår de forskjellige modusene alt etter hvilken grunntone du legger do-re-mi over. Fordelene med den tankegangen er åpenbare, du trenger strengt tatt bare å terpe en fingersetning. De ulike stemningene kommer frem etter hvert som du bare skifter posisjon.

Hvis du f eks spiller C ionisk over en E i bassen så låter det nokså spansk, nesten sigøynermoll. Min variant av denne starter med ringfingeren på 12 båndet(den lyse E-strengen). Hvis du starter på samme sted med lillefingeren og beholder fingersetningen og E-en i bassen låter det veldig norsk, litt Griegsk. Du spiller da en H ionisk over E.

G ionisk over E blir en mollskala. Og A ionisk over E blir miksolydisk. Det er de posisjonene jeg bruker mest. Men det finnes flere modus hvis du bare leiter litt. Jeg har aldri brydd meg om hva de ulike modusene heter. For å få dette til å fungere uptempo etter planen må den ioniske skalaen sitte klistret i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Hvis du føler det går ut over din evne til å spille med andre så har du vel egentlig selv følt på kroppen hva det brukes til. Men det er som nevt på ingen måte noe must. Det er ingen ting i veien for bare å spille det som høres riktig ut. Høres det bra ut er det riktig.

Største fordelen med å kunne skaler er at du stort sett med en gang "vet" hva du kan spille. Det er litt som å ha et kart som viser "riktig" vei. Ulempen er at det samtidig er begrensende i at det ligger mye fin utmark utenfor oppgåtte stier og det er veldig veldig mange som sliter med å komme ut av det å spille skalaer og over på det å spille og lage musikk.

Jeg sleit no jævlig her forige uke med en låt jeg plukka for den gikk i A dur. Ikke sånn blues men skikkelig dur. Jeg surra rundt i hele skalen men fant faen ingen ting som passa. Men det hørtes helt piss enkelt ut så jeg tenkte at det her må jo være no helt basic. Det var det. Føkkings blues lick i Amoll 5. pos. DOH! Det er ikke alltid teori og praksis stemmer helt selv om det låter helt supert..........

Sånn som du skriver her, Amoll 5 pos. Hva betyr egentlig 5 pos? Er det 5 bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.