Web Analytics
Jump to content

Skalaer - Hva, hvorfor, hvordan?


Mortenolb
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter noe helt sinnsykt med å lære meg musikkteori, og jeg føler at det går utover min evne til å spille med andre. Så, kan noen gjøre et forsøk på å prøve å forklare meg skalaer; Hva det er godt for, hvorfor ting er som de er, hva forskjellen på de forskjellige skalene er og hvordan det brukes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan to skalaer, Pentaton/bluesskalaen, og Durskalaen.

Jeg kan lite teori selv, men det er greit å kjenne til skalaene når man skal improvisere soloer o.l. iallefall.

Men for all del, jeg spiller kromatisk til tider også jeg (kromatisk er spilling utenfor skalaene) og selv det kan jeg få til å låte bra.

Det handler mest om feel, og lære seg hvor tonene ligger.

en grei øving er å prøve å nynne/synge de samme notene som du spiller på gitaren, da lærer man seg hvor tonene ligger hen, og når man da skal improvisere, er det enklere å bare se for seg en melodi inni seg, for å spille den på gitaren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest gjennom dem, problemet er bare at det ikke gir meg noen forståelse for hvorfor jeg skal kunne det, og hva jeg skal bruke det til. Det igjen fører til at jeg ikke klarer å holde på kunnskapen, så det glemmer jeg like fort som navnet til folk jeg hilser på for første gang på fest.(ca. 10 sekunder)

Edited by Mortenolb
Link to comment
Share on other sites

Du må ikke kunne det, mange klarer seg utmerket uten å kunne stort om skalaer. Har du lest gjennom alle de trådene har du sannsynligvis fått med deg litt (faktisk en god del, da det er mye kunnskap i de).

Skalaer er teori. Teori er et felles språk som gjør det lettere å kommunisere musikk med andre, f.eks. i et band eller via nett - hvor som helst du spiller sammen med noen.

Eksempel:

- "Bra refreng, men vi endrer den oppgangen på slutten av brua til dorisk." Lett og greit, og det er vanskelig å misforstå (for de som kjenner til refrenget).

- Skal du si det samme uten å benytte teori blir det fort veldig omstendelig og etter lang tid er det fortsatt fare for misforståelser. Det beste er kanskje å spille gjennom endringen, men det er ikke alltid det er mulig. I storband, band for teater eller revyer kan slike endringer bli lagt inn uten at det finnes mulighet for å spille endringen.

Skalaer i gitarsammenheng betyr ofte solo. Har du noen akkorder du skal spille over er det en fordel å vite hvilke toner som passer. Kan du skalaer godt vet du at akkorder er basert på skalaer, og på den måten vet du også hva du kan spille på hver akkord - kanskje duger én skala, kanskje må du bruke ulike skalaer.

Det er selvfølgelig fullt mulig å spille akkurat det samme uten å vite hva du spiller, da gjerne med mange timers (tusenvis) trening for å kunne "høre" hva som passer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har forsåvidt fått med meg mesteparten av det der, men jeg evner ikke å forstå forskjellen på f.eks dorisk og andre skalaer. De har jo de samme notene i andre skalaer, og greit nok at skalaen er lagt opp i et annet "mønster", men så fort man begynner å spille på skalaen uten bare rett opp og ned, så kan det jo likegodt være en annen skala med de samme tonene.

Det er sånn det ser ut i hodet mitt nå.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange måter å forstå dette på. Noen velger en nærmest matematisk skalaformel-greie der de skriver ut formler i trinntall (1 2 b3 4 5 6 b7, for eksempel), og lærer dem i flere tonearter.

Andre gitarister spiller over akkorder som det de er; akkorder har trinn, som man kjenner igjen fra formelen ovenfor. Man spiller for eksempel kanskje ikke en 3 i en moll 7-akkord der det burde være en b3 (moll-ters).

Frank Gambale (Skandale?) lærte seg antagelig de forskjellige kirketoneartene ved å skrive dem ut i oversiktskart over gitarhalsen i forskjellige tonearter. Ellers er jeg ganske sikker på at Allan Holdsworth ikke jobber så mye med skalaer, men med trinntall - han har bare en dritbra oversikt, og vet hvor han finner en b9 eller #11 i Giss-dur over hele gitarhalsen.

Finn deg en bra gitarlærer, og husk at det er flere måter å forstå og lære seg teori.

Edited by franktore
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er greit å ha teori i bunnen, men skjønner trådstarter veldig godt. Kunnskaper og ferdigheter man ikke bruker vil fort bli glemt. Derfor er jeg personlig veldig behovsdrevet i hvordan jeg tilnærmer meg slikt. Jeg tar gjerne utgangspunkt i en sang/låt som jeg vil spille. Til sammen gir akkorder og melodi ofte alt man trenger for å identifisere hvilken skala som passer og vips, så har man funnet en sammenheng og kan improvisere soloer basert på skalaene og akkordene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter noe helt sinnsykt med å lære meg musikkteori, og jeg føler at det går utover min evne til å spille med andre. Så, kan noen gjøre et forsøk på å prøve å forklare meg skalaer; Hva det er godt for, hvorfor ting er som de er, hva forskjellen på de forskjellige skalene er og hvordan det brukes?

Hvis du føler det går ut over din evne til å spille med andre så har du vel egentlig selv følt på kroppen hva det brukes til. Men det er som nevt på ingen måte noe must. Det er ingen ting i veien for bare å spille det som høres riktig ut. Høres det bra ut er det riktig.

Største fordelen med å kunne skaler er at du stort sett med en gang "vet" hva du kan spille. Det er litt som å ha et kart som viser "riktig" vei. Ulempen er at det samtidig er begrensende i at det ligger mye fin utmark utenfor oppgåtte stier og det er veldig veldig mange som sliter med å komme ut av det å spille skalaer og over på det å spille og lage musikk.

Jeg sleit no jævlig her forige uke med en låt jeg plukka for den gikk i A dur. Ikke sånn blues men skikkelig dur. Jeg surra rundt i hele skalen men fant faen ingen ting som passa. Men det hørtes helt piss enkelt ut så jeg tenkte at det her må jo være no helt basic. Det var det. Føkkings blues lick i Amoll 5. pos. DOH! Det er ikke alltid teori og praksis stemmer helt selv om det låter helt supert..........

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser din frustrasjon morten. Personlig har jeg i flere omganger prøvd å få denne forbanna teorien inn i huet, men jeg ser liksom ikke noe bra mønster jeg kan lære etter, så jeg har helt enkelt gitt faen for nå. Føler dog ikke at min "manglende" kunnskap hemmer meg noe særlig da jeg klarer både å spille med folk og skrive egne låter. Tar kanskje litt mer tid, men slik er det nå engang.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til modale tonearter er det mye enklere å skille skalaer med de samme tonene hvis du ser på grunntonen.

Hvis du tar D Dorisk; der har du tonene i en C-durskala. Men tonearten er jo i Dm. Det er altså samspillet mellom tonene i skalaen og grunntonen som gjør at skalaen heter Dorisk. Prøv å spille C-durskala over en Dm, og sammenlign med å spille samme skalaen over C-dur.

Det hjelper hvertfall meg å tenke på den måten :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det er praktisk å kunne litt teori og skalaer har du allerede fått svar på, ser det ut til. :)

Her er et par tips jeg har kommet frem til etter å ha jobbet med skalaer med maaange elever:

- Legg bort kirketoneartene. De er veldig nyttige, men bare i veien før du har ålreit kontroll på durskalaen.

- Øv durskalaen i CAGED-posisjonene i alle tonearter. Men ikke begynn med alt på en gang! Start med en posisjon i f.eks G-dur, og jobb med den, så går du videre til neste posisjon i samme toneart. Slik jobber du lenge (gjerne hver dag i en måned), til alle 5 posisjonene sitter godt i fingrene og hodet. Du vil merke at de oppfører seg som en stor posisjon i stedet for 5 "bokser". Det er først nå du bytter toneart - og følger samme oppskriften.

- Lag deg en fast daglig øvingsrutine med skalaer. Bytt toneart hver uke. Sekvensering er tingen - i 16-deler, trioler, terser, kvarter, alt!

Her er en kjekk øvelse som sekvenserer en G-durskala i terser:

g-ters.png

Eksempelet er hentet fra eboka "5 Essential Jazz Guitar Scale Techniques" av Matt Warnock. Meld deg opp til nyhetsbrevet hans å få hele greia gratis. Verdt det!

- Finn enkle melodier (Lisa gikk til skolen, Fader jakob) og spill dem i alle posisjonene og alle toneartene. Du må få kjennskap til skalaen med ørene også - ikke bare fingrene. :)

Jeg har erfart, både personlig og med elever, at når man har durskalaen godt inne i hodet, fingrene og ørene, så er veien ganske kort til forståelse av annen musikkteori.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.