Web Analytics
Jump to content

Skalaer - Hva, hvorfor, hvordan?


Mortenolb

Recommended Posts

Jeg sliter noe helt sinnsykt med å lære meg musikkteori, og jeg føler at det går utover min evne til å spille med andre. Så, kan noen gjøre et forsøk på å prøve å forklare meg skalaer; Hva det er godt for, hvorfor ting er som de er, hva forskjellen på de forskjellige skalene er og hvordan det brukes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan to skalaer, Pentaton/bluesskalaen, og Durskalaen.

Jeg kan lite teori selv, men det er greit å kjenne til skalaene når man skal improvisere soloer o.l. iallefall.

Men for all del, jeg spiller kromatisk til tider også jeg (kromatisk er spilling utenfor skalaene) og selv det kan jeg få til å låte bra.

Det handler mest om feel, og lære seg hvor tonene ligger.

en grei øving er å prøve å nynne/synge de samme notene som du spiller på gitaren, da lærer man seg hvor tonene ligger hen, og når man da skal improvisere, er det enklere å bare se for seg en melodi inni seg, for å spille den på gitaren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest gjennom dem, problemet er bare at det ikke gir meg noen forståelse for hvorfor jeg skal kunne det, og hva jeg skal bruke det til. Det igjen fører til at jeg ikke klarer å holde på kunnskapen, så det glemmer jeg like fort som navnet til folk jeg hilser på for første gang på fest.(ca. 10 sekunder)

Edited by Mortenolb
Link to comment
Share on other sites

Du må ikke kunne det, mange klarer seg utmerket uten å kunne stort om skalaer. Har du lest gjennom alle de trådene har du sannsynligvis fått med deg litt (faktisk en god del, da det er mye kunnskap i de).

Skalaer er teori. Teori er et felles språk som gjør det lettere å kommunisere musikk med andre, f.eks. i et band eller via nett - hvor som helst du spiller sammen med noen.

Eksempel:

- "Bra refreng, men vi endrer den oppgangen på slutten av brua til dorisk." Lett og greit, og det er vanskelig å misforstå (for de som kjenner til refrenget).

- Skal du si det samme uten å benytte teori blir det fort veldig omstendelig og etter lang tid er det fortsatt fare for misforståelser. Det beste er kanskje å spille gjennom endringen, men det er ikke alltid det er mulig. I storband, band for teater eller revyer kan slike endringer bli lagt inn uten at det finnes mulighet for å spille endringen.

Skalaer i gitarsammenheng betyr ofte solo. Har du noen akkorder du skal spille over er det en fordel å vite hvilke toner som passer. Kan du skalaer godt vet du at akkorder er basert på skalaer, og på den måten vet du også hva du kan spille på hver akkord - kanskje duger én skala, kanskje må du bruke ulike skalaer.

Det er selvfølgelig fullt mulig å spille akkurat det samme uten å vite hva du spiller, da gjerne med mange timers (tusenvis) trening for å kunne "høre" hva som passer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har forsåvidt fått med meg mesteparten av det der, men jeg evner ikke å forstå forskjellen på f.eks dorisk og andre skalaer. De har jo de samme notene i andre skalaer, og greit nok at skalaen er lagt opp i et annet "mønster", men så fort man begynner å spille på skalaen uten bare rett opp og ned, så kan det jo likegodt være en annen skala med de samme tonene.

Det er sånn det ser ut i hodet mitt nå.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange måter å forstå dette på. Noen velger en nærmest matematisk skalaformel-greie der de skriver ut formler i trinntall (1 2 b3 4 5 6 b7, for eksempel), og lærer dem i flere tonearter.

Andre gitarister spiller over akkorder som det de er; akkorder har trinn, som man kjenner igjen fra formelen ovenfor. Man spiller for eksempel kanskje ikke en 3 i en moll 7-akkord der det burde være en b3 (moll-ters).

Frank Gambale (Skandale?) lærte seg antagelig de forskjellige kirketoneartene ved å skrive dem ut i oversiktskart over gitarhalsen i forskjellige tonearter. Ellers er jeg ganske sikker på at Allan Holdsworth ikke jobber så mye med skalaer, men med trinntall - han har bare en dritbra oversikt, og vet hvor han finner en b9 eller #11 i Giss-dur over hele gitarhalsen.

Finn deg en bra gitarlærer, og husk at det er flere måter å forstå og lære seg teori.

Edited by franktore
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er greit å ha teori i bunnen, men skjønner trådstarter veldig godt. Kunnskaper og ferdigheter man ikke bruker vil fort bli glemt. Derfor er jeg personlig veldig behovsdrevet i hvordan jeg tilnærmer meg slikt. Jeg tar gjerne utgangspunkt i en sang/låt som jeg vil spille. Til sammen gir akkorder og melodi ofte alt man trenger for å identifisere hvilken skala som passer og vips, så har man funnet en sammenheng og kan improvisere soloer basert på skalaene og akkordene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter noe helt sinnsykt med å lære meg musikkteori, og jeg føler at det går utover min evne til å spille med andre. Så, kan noen gjøre et forsøk på å prøve å forklare meg skalaer; Hva det er godt for, hvorfor ting er som de er, hva forskjellen på de forskjellige skalene er og hvordan det brukes?

Hvis du føler det går ut over din evne til å spille med andre så har du vel egentlig selv følt på kroppen hva det brukes til. Men det er som nevt på ingen måte noe must. Det er ingen ting i veien for bare å spille det som høres riktig ut. Høres det bra ut er det riktig.

Største fordelen med å kunne skaler er at du stort sett med en gang "vet" hva du kan spille. Det er litt som å ha et kart som viser "riktig" vei. Ulempen er at det samtidig er begrensende i at det ligger mye fin utmark utenfor oppgåtte stier og det er veldig veldig mange som sliter med å komme ut av det å spille skalaer og over på det å spille og lage musikk.

Jeg sleit no jævlig her forige uke med en låt jeg plukka for den gikk i A dur. Ikke sånn blues men skikkelig dur. Jeg surra rundt i hele skalen men fant faen ingen ting som passa. Men det hørtes helt piss enkelt ut så jeg tenkte at det her må jo være no helt basic. Det var det. Føkkings blues lick i Amoll 5. pos. DOH! Det er ikke alltid teori og praksis stemmer helt selv om det låter helt supert..........

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser din frustrasjon morten. Personlig har jeg i flere omganger prøvd å få denne forbanna teorien inn i huet, men jeg ser liksom ikke noe bra mønster jeg kan lære etter, så jeg har helt enkelt gitt faen for nå. Føler dog ikke at min "manglende" kunnskap hemmer meg noe særlig da jeg klarer både å spille med folk og skrive egne låter. Tar kanskje litt mer tid, men slik er det nå engang.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til modale tonearter er det mye enklere å skille skalaer med de samme tonene hvis du ser på grunntonen.

Hvis du tar D Dorisk; der har du tonene i en C-durskala. Men tonearten er jo i Dm. Det er altså samspillet mellom tonene i skalaen og grunntonen som gjør at skalaen heter Dorisk. Prøv å spille C-durskala over en Dm, og sammenlign med å spille samme skalaen over C-dur.

Det hjelper hvertfall meg å tenke på den måten :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det er praktisk å kunne litt teori og skalaer har du allerede fått svar på, ser det ut til. :)

Her er et par tips jeg har kommet frem til etter å ha jobbet med skalaer med maaange elever:

- Legg bort kirketoneartene. De er veldig nyttige, men bare i veien før du har ålreit kontroll på durskalaen.

- Øv durskalaen i CAGED-posisjonene i alle tonearter. Men ikke begynn med alt på en gang! Start med en posisjon i f.eks G-dur, og jobb med den, så går du videre til neste posisjon i samme toneart. Slik jobber du lenge (gjerne hver dag i en måned), til alle 5 posisjonene sitter godt i fingrene og hodet. Du vil merke at de oppfører seg som en stor posisjon i stedet for 5 "bokser". Det er først nå du bytter toneart - og følger samme oppskriften.

- Lag deg en fast daglig øvingsrutine med skalaer. Bytt toneart hver uke. Sekvensering er tingen - i 16-deler, trioler, terser, kvarter, alt!

Her er en kjekk øvelse som sekvenserer en G-durskala i terser:

g-ters.png

Eksempelet er hentet fra eboka "5 Essential Jazz Guitar Scale Techniques" av Matt Warnock. Meld deg opp til nyhetsbrevet hans å få hele greia gratis. Verdt det!

- Finn enkle melodier (Lisa gikk til skolen, Fader jakob) og spill dem i alle posisjonene og alle toneartene. Du må få kjennskap til skalaen med ørene også - ikke bare fingrene. :)

Jeg har erfart, både personlig og med elever, at når man har durskalaen godt inne i hodet, fingrene og ørene, så er veien ganske kort til forståelse av annen musikkteori.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.