Gå til innhold
Mortenolb

Skalaer - Hva, hvorfor, hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter noe helt sinnsykt med å lære meg musikkteori, og jeg føler at det går utover min evne til å spille med andre. Så, kan noen gjøre et forsøk på å prøve å forklare meg skalaer; Hva det er godt for, hvorfor ting er som de er, hva forskjellen på de forskjellige skalene er og hvordan det brukes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan to skalaer, Pentaton/bluesskalaen, og Durskalaen.

Jeg kan lite teori selv, men det er greit å kjenne til skalaene når man skal improvisere soloer o.l. iallefall.

Men for all del, jeg spiller kromatisk til tider også jeg (kromatisk er spilling utenfor skalaene) og selv det kan jeg få til å låte bra.

Det handler mest om feel, og lære seg hvor tonene ligger.

en grei øving er å prøve å nynne/synge de samme notene som du spiller på gitaren, da lærer man seg hvor tonene ligger hen, og når man da skal improvisere, er det enklere å bare se for seg en melodi inni seg, for å spille den på gitaren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom dem, problemet er bare at det ikke gir meg noen forståelse for hvorfor jeg skal kunne det, og hva jeg skal bruke det til. Det igjen fører til at jeg ikke klarer å holde på kunnskapen, så det glemmer jeg like fort som navnet til folk jeg hilser på for første gang på fest.(ca. 10 sekunder)

Endret av Mortenolb

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ikke kunne det, mange klarer seg utmerket uten å kunne stort om skalaer. Har du lest gjennom alle de trådene har du sannsynligvis fått med deg litt (faktisk en god del, da det er mye kunnskap i de).

Skalaer er teori. Teori er et felles språk som gjør det lettere å kommunisere musikk med andre, f.eks. i et band eller via nett - hvor som helst du spiller sammen med noen.

Eksempel:

- "Bra refreng, men vi endrer den oppgangen på slutten av brua til dorisk." Lett og greit, og det er vanskelig å misforstå (for de som kjenner til refrenget).

- Skal du si det samme uten å benytte teori blir det fort veldig omstendelig og etter lang tid er det fortsatt fare for misforståelser. Det beste er kanskje å spille gjennom endringen, men det er ikke alltid det er mulig. I storband, band for teater eller revyer kan slike endringer bli lagt inn uten at det finnes mulighet for å spille endringen.

Skalaer i gitarsammenheng betyr ofte solo. Har du noen akkorder du skal spille over er det en fordel å vite hvilke toner som passer. Kan du skalaer godt vet du at akkorder er basert på skalaer, og på den måten vet du også hva du kan spille på hver akkord - kanskje duger én skala, kanskje må du bruke ulike skalaer.

Det er selvfølgelig fullt mulig å spille akkurat det samme uten å vite hva du spiller, da gjerne med mange timers (tusenvis) trening for å kunne "høre" hva som passer.

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forsåvidt fått med meg mesteparten av det der, men jeg evner ikke å forstå forskjellen på f.eks dorisk og andre skalaer. De har jo de samme notene i andre skalaer, og greit nok at skalaen er lagt opp i et annet "mønster", men så fort man begynner å spille på skalaen uten bare rett opp og ned, så kan det jo likegodt være en annen skala med de samme tonene.

Det er sånn det ser ut i hodet mitt nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Invester i et par gitartimer med en gitarlærer som kan teorien sin godt, forklare deg det face to face og vise deg det i praksis. Da er det som regel mye lettere å forstå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange måter å forstå dette på. Noen velger en nærmest matematisk skalaformel-greie der de skriver ut formler i trinntall (1 2 b3 4 5 6 b7, for eksempel), og lærer dem i flere tonearter.

Andre gitarister spiller over akkorder som det de er; akkorder har trinn, som man kjenner igjen fra formelen ovenfor. Man spiller for eksempel kanskje ikke en 3 i en moll 7-akkord der det burde være en b3 (moll-ters).

Frank Gambale (Skandale?) lærte seg antagelig de forskjellige kirketoneartene ved å skrive dem ut i oversiktskart over gitarhalsen i forskjellige tonearter. Ellers er jeg ganske sikker på at Allan Holdsworth ikke jobber så mye med skalaer, men med trinntall - han har bare en dritbra oversikt, og vet hvor han finner en b9 eller #11 i Giss-dur over hele gitarhalsen.

Finn deg en bra gitarlærer, og husk at det er flere måter å forstå og lære seg teori.

Endret av franktore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å ha teori i bunnen, men skjønner trådstarter veldig godt. Kunnskaper og ferdigheter man ikke bruker vil fort bli glemt. Derfor er jeg personlig veldig behovsdrevet i hvordan jeg tilnærmer meg slikt. Jeg tar gjerne utgangspunkt i en sang/låt som jeg vil spille. Til sammen gir akkorder og melodi ofte alt man trenger for å identifisere hvilken skala som passer og vips, så har man funnet en sammenheng og kan improvisere soloer basert på skalaene og akkordene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter noe helt sinnsykt med å lære meg musikkteori, og jeg føler at det går utover min evne til å spille med andre. Så, kan noen gjøre et forsøk på å prøve å forklare meg skalaer; Hva det er godt for, hvorfor ting er som de er, hva forskjellen på de forskjellige skalene er og hvordan det brukes?

Hvis du føler det går ut over din evne til å spille med andre så har du vel egentlig selv følt på kroppen hva det brukes til. Men det er som nevt på ingen måte noe must. Det er ingen ting i veien for bare å spille det som høres riktig ut. Høres det bra ut er det riktig.

Største fordelen med å kunne skaler er at du stort sett med en gang "vet" hva du kan spille. Det er litt som å ha et kart som viser "riktig" vei. Ulempen er at det samtidig er begrensende i at det ligger mye fin utmark utenfor oppgåtte stier og det er veldig veldig mange som sliter med å komme ut av det å spille skalaer og over på det å spille og lage musikk.

Jeg sleit no jævlig her forige uke med en låt jeg plukka for den gikk i A dur. Ikke sånn blues men skikkelig dur. Jeg surra rundt i hele skalen men fant faen ingen ting som passa. Men det hørtes helt piss enkelt ut så jeg tenkte at det her må jo være no helt basic. Det var det. Føkkings blues lick i Amoll 5. pos. DOH! Det er ikke alltid teori og praksis stemmer helt selv om det låter helt supert..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg har fått med meg hvertfall smått av hva jeg kan bruke det til, men det jeg fortsatt ikke forstår er hva som skiller en skala fra en annen når de inneholder de samme notene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser din frustrasjon morten. Personlig har jeg i flere omganger prøvd å få denne forbanna teorien inn i huet, men jeg ser liksom ikke noe bra mønster jeg kan lære etter, så jeg har helt enkelt gitt faen for nå. Føler dog ikke at min "manglende" kunnskap hemmer meg noe særlig da jeg klarer både å spille med folk og skrive egne låter. Tar kanskje litt mer tid, men slik er det nå engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kommer til modale tonearter er det mye enklere å skille skalaer med de samme tonene hvis du ser på grunntonen.

Hvis du tar D Dorisk; der har du tonene i en C-durskala. Men tonearten er jo i Dm. Det er altså samspillet mellom tonene i skalaen og grunntonen som gjør at skalaen heter Dorisk. Prøv å spille C-durskala over en Dm, og sammenlign med å spille samme skalaen over C-dur.

Det hjelper hvertfall meg å tenke på den måten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor det er praktisk å kunne litt teori og skalaer har du allerede fått svar på, ser det ut til. :)

Her er et par tips jeg har kommet frem til etter å ha jobbet med skalaer med maaange elever:

- Legg bort kirketoneartene. De er veldig nyttige, men bare i veien før du har ålreit kontroll på durskalaen.

- Øv durskalaen i CAGED-posisjonene i alle tonearter. Men ikke begynn med alt på en gang! Start med en posisjon i f.eks G-dur, og jobb med den, så går du videre til neste posisjon i samme toneart. Slik jobber du lenge (gjerne hver dag i en måned), til alle 5 posisjonene sitter godt i fingrene og hodet. Du vil merke at de oppfører seg som en stor posisjon i stedet for 5 "bokser". Det er først nå du bytter toneart - og følger samme oppskriften.

- Lag deg en fast daglig øvingsrutine med skalaer. Bytt toneart hver uke. Sekvensering er tingen - i 16-deler, trioler, terser, kvarter, alt!

Her er en kjekk øvelse som sekvenserer en G-durskala i terser:

g-ters.png

Eksempelet er hentet fra eboka "5 Essential Jazz Guitar Scale Techniques" av Matt Warnock. Meld deg opp til nyhetsbrevet hans å få hele greia gratis. Verdt det!

- Finn enkle melodier (Lisa gikk til skolen, Fader jakob) og spill dem i alle posisjonene og alle toneartene. Du må få kjennskap til skalaen med ørene også - ikke bare fingrene. :)

Jeg har erfart, både personlig og med elever, at når man har durskalaen godt inne i hodet, fingrene og ørene, så er veien ganske kort til forståelse av annen musikkteori.

  • Liker 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.