Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørvreng


dmorgan

Anbefalte innlegg

Er det slik at vreng fra rør er penere (mer harmonisk) enn fra transistor? Jeg har en Randall 75 og har ikke budsjett til rørforsterker, men lurer på om det kanskje finnes effektbokser som vil gi noe tilsvarende vreng som fra rør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en transboks som denne ;)

Radial Tonebone, Soladano GTO SuperCharger, BadCat, Gnome Custom Audio og et par andre, lager rørpedaler, som låter bra, alt etter hvem som hører. Dette er jo rørpedaler, som lager rørvreng.

Ellers har du en del trans dist/od bokser som lager bra vreng. Ts808 synes jeg er veldig bra, men det er jo mer OD enn skikkelig vreng.

Jaques Fuse Blower II er også ganske bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dmorgan: den vrengen du kan få til med Randall passer bedre til metall enn mye annet av lumske bokser rundtom. Skal du derimot ha smooth leads og en varmere tone hvor man hører hver enkelt streng mer definert, samt en amp som reagerer mer på hvordan du spiller (hardt og slemt, lett og puslete, koselig e.l.) er som oftest rør det beste alternativet. Men å tro at man får alt det der bare ved å plugge en liten boks inn i forsterkeren vil kanskje være litt optimistisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å tro at man får alt det der bare ved å plugge en liten boks inn i forsterkeren vil kanskje være litt optimistisk ;)

Ja, jeg tror nok jeg er enig der. Randall'en ble kjøpt omtrent rett etter min første gitar, og kunnskapen var derfor ikke stor. Sliter litt med å få lyden jeg vil ha med den men må nok bruke den en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Radial Tonebone Hot British. Rør vreng med en voldsom vreng, uten at den låter grøtete, og har en helt ekstrem eq.

Låter veldig bra på en forsterker som i utgangspunktet har en bra clean sound. Jeg kjører den på en halvcrunchy marshall, og da blir det litt udefinert, og lukket tone. Men helt konge hvis du skal ha mye fet vreng på en ellers clean amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Fra en transboks som denne ;)

Radial Tonebone,

Jeg fikk tak i en brukt ToneBone Hot-British i går og brukte kvelden på å teste den på rørforsterkeren og stueforsterkeren (MG15DFX). Totalinntrykket er FETT. Med denne klarer jeg å komme ganske langt i å få fram lyden jeg har vært på utkikk etter men ikke klart å få til tidligere. Den funker best gjennom rørforsterkeren, men den blir helt klart å finne foran stueforsterken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En rørpedal vil kun funke som en hybrid amp med rør i preamp og ikke i powerampen (siden du kjører det igjennom SS ampen din). Rørlyden alle snakker om kommer hovedsaklig fra powerampen og for dette må du ha en rørforsterker. De låter alltids fint med en høykvalitets rørpreamppedal, men jeg skjønner ikke poenget med å legge mer penger i en SS for å få den til å låte som er rørforsterker (noen den ikke vil gjøre) når du kan spare de pengene en stund og kjøpe deg en ordentlig røramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo for syns skyld forklare forskjellen på rør og transistorer i vrengsammenheng..

http://ultra3.net2you.no/~hah/dritbra-da.jpg

se på den, og les videre.

(og hold kjeft. jeg vet den er stygg)

hvis du later som den svarte streken er riktig, og viser svingningen av

lyden(den skal være symmetrisk alle veier, men paint er ikke et kongeverktøy:P ) ,og de blå strekene er det som skjer når du overbelaster transistorene, altså klipper "tuppen" av bølgene, men lett overbelastede(dvs, "mettede" ) rør (illustrert her i rødt) forandrer tuppene. helt til det blir for mye, og rørene også klipper tuppene..

hvis du har en oscillator, så kan jo se selv. hvis du ikke har det, så må du nesten stole på det jeg sier ;)

dette er selvfølgelig lett forenklet, men gir litt innsikt i hvorfor

rør er så ettertraktet..

"sweetspot'en" (rødt på tegninga) er sweet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.