Gå til innhold

Deformed

Medlem
  • Innholdsteller

    1 069
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Deformed

  • Rang
    Psychofunkadelic

Profile Information

  • Interesser
    Nja...

Nylige profilbesøk

2 735 profilvisninger
  1. V30 låter ikke bra før du skrur opp litt, mens greenback begynner å rote i bassen på litt høyere volum. Greenbacken tåler bare 25w, med 98dB følsomhet, mot v30 sine 60w og 100dB. Greenback til metall er vel også generelt litt som fin vin til hamburger; noen liker det.
  2. http://www.musicyo.com/planet/gotoh.pdf Du låser strengen når du setter strengene på gitaren, etterpå skrur du på stemmeskruene som normalt. Vet ikke helt om jeg forstod problemet? En slik splittbryter burde du kunne få tak i på ei vanlig musikersjappe. Alternativt kan du bestille fra www.banzaieffects.com (orker ikke lete meg frem til spesifikk url, tar evigheter )
  3. Troll: som nevnt i en annen tråd så avvikler jeg driften, og har solgt ut det meste jeg hadde. Har kun et par V12-60 liggende, samt en amp og to. Benderit: Jeg flytter til Tromsø i august, hadde vært moro å finne deg når prosjektet er klart. Si fra hvis du trenger byggetips
  4. V30 er på 60 watt, men ja, de spiller høyt grunnet høy følsomhet Ulempen/fordelen (subjektivt vøtt) er at de låter svært forskjellig avhengig av hvor høyt man spiller. Mens noen elementer går fra å låte rundt og fint på lavt volum til kvassere og tightere ved høyt, så låter evm-ene jevnere over spekteret. Litt forskjeller blir det selvsagt, men noe skyldes også øret som hører frekvenser forskjellig avhengig av hvor høyt volumet er. Ack, alt man må ta med i vurderingen...
  5. Hvor holder du til i landet? Hvis du mekker en løsning med 2stk 1x12 og disse elementene er jeg svært interessert i å prøve Det er skremmende hvor få dB man tjener ved å gå for 300 watt kontra 200 watt, siden man hele tiden må doble effekten for å tjene 3dB. 100dB = 1 watt 103dB = 2 watt 106dB = 4 watt 121dB = 128 watt, målt 1 meter fra kabinettet. Sjekk heller med folk som har erfaring med de forskjellige elementene, se om det er stor forskjell i karakteristikk. Såvidt jeg har forstått skal alle evm 12l låte svært bra, mens 12s ikke låter allverdens. Hvor handler du elementene? Og til hvilken pris?
  6. De har en følsomhet på 100dB/W, som er noenlunde det samme som de fleste andre gitarelementer. +/- 3dB burde gå fint. Noe som er verdt å ta med i beregninga, er at disse beista veier 10kg, mot 4-5 på de fleste andre. Putter du 4 slike i et 4x12 veier kassa plutselig 60kg i stedet for 35-40. Selv et 2x12 med disse monstrene er ukult å bære. Hadde det vært min rigg og jeg skulle belaget meg på to av disse elementene, ville jeg bygget 2stk 1x12 kasser og stablet oppå hverandre. På den måten har du en rigg som du gidder å flytte på uten å trenge kompiser, i tillegg til at du får det ene elementet litt opp i høyden. Det vil uansett spille høyt nok. Er du avhengig av overkill kan du ha to stk 2x12, men du vil ikke merke noen særlig forskjell siden disse elementene har såpass mye headroom uansett. Kobler du dog inn ampen på den ene kassa og et ekstra sluttrinn på den andre, så begynner vi å snakke så høyt at det blir latterlig, og at trommisen selv med triggere inn i PA-en vil be deg ta det med ro! Gøy, men fryktelig unødvendig (både mtp. pris og mobilitet). Kjekke elementer da. Jeg har brukt noen emi Delta pro 12a, 400-watts monster som ligner litt på evm 12l (de originale, har ikke prøvd classic). De låter langt mer ørevennlig på høyt volum enn de fleste andre, men ryggen ba meg skifte til noen lettere saker. Skulle jeg gått tilbake til å bruke dem ville jeg snekret 2stk 1x12 som beskrevet
  7. GunnarpåMo: jeg snakket om matching av utgangsrør, slik at du slipper at et av rørene er rødglødende mens de andre er for kalde. Jeg testet ut TAD EL34, JJ EL34, Ruby EL34 og EH 6CA7 i elmwooden min uten særlig forskjell. 6CA7 var noe tightere, ruby litt kvassere, JJ litt mer bunn og TAD går som referansen. Forskjellene var målbare, men i lav grad merkbare (jeg mikket kabinettet og kjørte ampen med samme settings på en gitt sekvens jeg spilte). Å bruke TAD-rørene og skru bass-poten et ørlite hakk opp var bortimot det samme som å skifte til JJ-røra... men å justere pot-en tar betydelig mindre tid
  8. Såvidt jeg har forstått så skal STR-verdiene representere hvor kjapt rørene begynner å vrenge. En lav verdi tilsier at utgangsrøret vil ha en finere bluesvreng ved lavere volum enn et med høy verdi. Høyere verdi på den andre side vil gi mer headroom. Jeg har dog testet forskjellige utgaver av mesa-rør i en dual rec og et 2:90, uten å kunne høre noen forskjell, så det med vreng/headroom var bare noe en lokal tech sa. Har vel å gjøre med at forskjellige rør trekker forskjellige mengder strøm, og at røret vil kjøres varmere/kaldere avhengig av dette. Vanligvis utjevnes dette ved å justere bias (tomgangsstrømmen til røret) slik at rør med forskjellige specs vil yte likt (les: levere samme elektriske verdier, LYDEN gidder jeg ikke å ta for meg da dette er svært subjektivt/psykoakustisk), men biasen på mesa er selvregulerende ( mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_bias ) så dette med STR-verdier burde egentlig ikke ha noe å si. Bor du i nærheten av Stavanger så har jeg noen 6L6GC STR-440 vi kan teste og sammenligne med. De er noe brukt, men kunne vært spennende likevel. Forøvrig: Shuguang Electrical Factory No. 1: State-owned until recently. Shuguang makes most of the popular audio and guitar types, which are frequently rebranded by importers. Large guitar-amp manufacturers, such as Mesa-Boogie and Fender, are the world's largest consumers of audio tubes today, and they get most of their tubes from Shuguang. Siemens har ikke laget rør på ganske mange år, så slumper du over slike er de ofte NOS (new old stock, rør produsert i fordums tid som ikke har vært i bruk). NOS-rør koster ofte ufordelaktig mye, og det er ikke vits å investere i slike i utgangstrinnet. Utgangsrør låter, under optimale forhold, ikke så vanvittig forskjellig fra produsent til produsent, så du skal ha veldig flaks for at NOS skal lønne seg. Mens et nytt, ubrukt og friskt sett med 4 matchede 6L6GC fra JJ, EH o.l. koster 60-70$, ligger et typisk NOS PAR (2 STK!!) på 120-300$. Bare husk å uansett kjøpe matchede par/kvartetter. I preampen derimot, kan det ha noe for seg å teste et NOS rør. Forskjellige rør farger lyden mye mer i denne delen av forsterkeren, slik at et godt rør vil farge lyden fordelaktig og deretter sende en fin lyd videre til sluttrinnet som har som oppgave å nøyaktig forsterke denne lyden. De koster dog mer enn de smaker. Rørene trenger ingen burn-in, da dette gjøres av fabrikkene når rørene testes for elektriske verdier. Har du mesa, plugg inn rørene, skru på og kos deg EDIT: Fant noe: btw, they come in different hardness ratings, which is a way guitar amp guys find out which tube "breaks up" faster for that power tube overdrive saturation. just means the lower the number, the quicker it breaks up for that power amp overdrive.
  9. spz her på forumet har en, men vet ikke hvor aktiv han er. Prøv en PM. Sjekk http://www.myspace.com/domitheband for noen låter fra bandet. Ikke helt din spillespil da, men noen av låtene har ganske feite riff. The Shepherd er ganske snasen! Hvis ikke har du alltids http://netmusicians.org/?section=amp&v...Engl%20SE%206L6 Jeg skal nok klare å få tak i en slik billigere, men du har sett deg ut et av de dyreste beistene i verden Tror faktisk jeg kan fikse en Herbert billigere...
  10. Det er en linjeutgang, men du må fortsatt ha et kabinett tilkoblet for å unngå at forsterkeren brenner opp. Hvis du er avhengig av å være lydløs kan du investere i en dummy-load, men igjen hvis du er avhengig av å være lydløs så har du kjøpt feil forsterker Rectoen låter ikke bra før den skubber litt luft (ja jeg har en selv).
  11. Hallais godtfolk! Jeg har nå supplert opptil flere forumites med kabinetter i forskjellige størrelser og finisher. Responsen har vært bra og jeg er fornøyd med kassene jeg har laget. Alle er laget etter filosofien "å, dæven, dette vil jeg ha selv, men må uheldigvis selge det" snarere enn å kjipe ned på detaljer og kvalitet for å tjene mer penger. Det har seg imidlertid slik at jeg til høsten kommer til å studere rettsvitenskap, som betyr at jeg må flytte fra Stavanger. Jeg vil dermed legge ned driften av gitaronline, både produksjon og videresalg. Skulle det dukke opp reklamasjoner på amper e.l. kjøpt fra meg, så vil jeg selvsagt håndtere disse, så fortvil ei. Jeg har nå mer eller mindre ferie fra vanlig jobb frem til studiestart, og skal klare å bygge noen kasser innen den tid. Hvis noen av dere har hatt planer om å bestille en kasse eller to av meg med aldri helt har fått fingeren ut til å faktisk bestille, så vil nå være en bra tid for handling Det var det for i dag, og som dere ser blir heltre stadig mer populært
  12. Jeg manglet mye bass i et 2x12 en gang, og fant ut at polariteten på det ene elementet var feilmerket. Jeg koblet et 9V-batteri på kabinettet og så at det ene elementet svingte ut og det andre inn. Så ja, hvis to signaler er i 100% motsatt fase, så vil de kansellere hverandre, men det er stortsett bass det går ut over. Det skal imidlertid godt gjøres å få 100% motsatt fase fra to forskjellige lydkilder (to som spiller gitar på samme kabinett), men jeg har likevel tro på at du får renere lyd ved å bruke to separate kasser, siden svingningene fra det ene paret med elementer vil påvirke det andre og motsatt hvis de står i samme trykkammer.
  13. Transistoramper klarer seg helt fint uten å være koblet til et kabinett, med mindre annet er spesifisert av produsenten. På røramper ryker utgangstrafoen uten motstand, og kan ryke ved feil motstand. Hvis du har klart å knekke en transeamp som var koblet til et kabinett virker det mer som om det kan ha vært en kortslutning i kabelen eller kabinettet (og kortslutning er ugunstig for mye elektronikk) "It's not a matter of opinion with tube amps. If it has an output transformer, as 99% of all tube amps do, it's a big no-no. Your output transformer, without a load, turns into a coil, much like the one on your ignition system of your car. If you're running a 400VDC power supply, you can easily get an inductive kickback of over 1000VDC back onto your primary, frying your output tranny and your power tubes, possibly your filter caps, and possibly your power tranny."
  14. Litt skeptisk til bjørk som byggemateriale generelt, da det er den tresorten (av de vanlige jaffal) som påvirkes mest av fuktighet. Mens gran og furu kan utvide seg så mye som 10-11% fra tørr til fuktig, er det samme tallet for bjørk ca. 14 og bøk nærmere 18. Skal du lage noe i bjørk må du tørke det i evigheter og deretter behandle det med diffusjonstett lakk - hvis ikke vil lakken se fæl ut etter en sesong Ask er et flott materiale, har mer tro på det. Hvis du vil vite mer om forskjellige tresorter (generelt og som byggematerialer) kan du gå på www.trefokus.no
  15. Überschallen har stått i øvingslokalet siden i fjor, men jeg fisket den hjem i kveld for å kose litt med den. Det som imidlertid satte en effektiv stopper for enhver koselyst var at den lukter ganske stramt av innrøykt øvinglokale (ingen av oss i Deathfare røyker, men LOWDOWN etterlater alltid en eim av nikotin ). Med tanke på hvor dårlig ventilasjonen er der nede er det et under at vi i det hele tatt fortsatt lever, men nok om det. Noen som kjenner til en god metode for å få vekk røyklukta? Ser for meg ei fille med Jif, men sprayluft på boks med innebygget godlukt hadde jo definitivt vært lettere MW
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.