Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags PA bruker bandet ditt på øving/små gigs?


sarge

Anbefalte innlegg

Har ikke noe band jeg spiller med. Men har et PA-anlegg hjemme Yamaha MG124CX mikser, to Turbosound Milan M15 aktive høyttalere på 450W som regel gjør susen.

Klarer meg forsåvidt helt greit med de innebygde effektene som er på mikseren. Ikke det beste, men brukbart.

[...]

Takk for tipset om Milan M15-høyttalerne. Har lest noen tester og det virker som bra saker. :)

Interessant også det du skriver om hvordan du kobler opp. Jeg spiller bass selv, og der bruker jeg en EBS Classic Session 60 som er alt for lite til gigs, MEN den har XLR-utgang og jeg kan sånn sett bruke EBSen som monitor og kjøre signalet videre til PA fra den.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Soundking låter ikke spes bra, men de er jævlig billige og spiller høyt :D

Har brukt mine 2 RCF NX12-SMA som fulltonekasser istedet for SoundKingene, natt og dag forskjell men det tilsier jo også prisen

Interessant observasjon om lydkvaliteten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phonic 24 Helix. Låter sikkert ikke "der oppe", men det er ikke en kjeft som har klaget. Det at man kan koble til en PC og ta en haug med spor er veldig nyttig etter at man har spilt og man vil analysere hva man har drevet med. Blir lettere å forbedre. Skrekkelig avslørende når man napper ut ett og ett spor dagen derpå.Kan være en kraftig nedtur, det er helheten som teller. (Mikseren har eget Firewirelydkort som gjør at man kan koble den til en PC og ta opp alt den gjør på hver sin kanal. Genialt)

Videre liker jeg veldig at mikseren har egen subutgang. Den er litt lite fleksibel i forhold til volum så jeg trenger en egen preamp i mellom slik at jeg får justert volumet til suben, en Behringerforsterker, a 500, i bridge til en Peavey sub. Begge deler er kjøpt for noen hundringser brukt, da alle vet at det er "bare drit", men det funker faktisk helt flott.

Har to aktive Mackie- kasser med 15" og et horn, og de spiller høyt, men ikke høyt nok utpå kvelden.. Eller egentlig, jo de gjør jo det. Godt over 100 Db.

Monitor- en Behringer A500 til selvbygde kasser med 6x9" elementer i. Jeg som er lite vant til luksus som monitor i det hele tatt, synes det er nirvana å høre seg selv bedre enn det man gjør over "sanganlegget". Fungerer faktis over all forventning for meg/oss, men vil tro mange andre vil rynke på nesen.

Veldig lærerikt, CastorFiber. Liker ideen med at man kan ta opp mens man spiller, men det er jo litt ekstra mekk å ha med PC. Subutgang på mikseren høres også ut som en glitrende ide. Og så DIY som monitorer. Kult, og ingen neserynking her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ekstra pes å ha med en PC, men jeg har brukt en liten helt vanlig laptop, og den spiller faktisk inn de 13-14 sporene vi trenger uten problemer. Så det er egentlig bare å trykke på "record", og så er den jobben gjort. hvis man har satt opp og armert sporene man skal spille inn på forhånd. Man trenger ikke å fikle med den i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ekstra pes å ha med en PC, men jeg har brukt en liten helt vanlig laptop, og den spiller faktisk inn de 13-14 sporene vi trenger uten problemer. Så det er egentlig bare å trykke på "record", og så er den jobben gjort. hvis man har satt opp og armert sporene man skal spille inn på forhånd. Man trenger ikke å fikle med den i løpet av kvelden.

Kan Phonic 24 Helix brukes uten PC også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, dette. Ser jo allerede nå at de fleste som har svart har minst 2 stk toveis høyttalere med 12-toms basser, og gjerne heftige subwoofere i tillegg. Jeg regner med at de mindre PA-anleggene som er i salg sannsynligvis er best egnet til å kun håndtere vokal, og ikke bass og oppmikking av instrumenter...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at om man har sub så trenger man ikke ha så enorm størrelse på toppene heller. Den lokale pub'en har en PA stående montert i lokalet, og toppene der er vel 8" om jeg ikke tror feil. Med sub'er låter det likevel fyldig og fint totalt sett. Har også som nevnt en PA med 10" topper, og sammen med sub er det flott lyd i den også. (Det er riktignok topper som er en hel del bedre enn Soundking-toppene, hhv Nexo og RCF, men likevel. Kan nok likevel gå ned på 10" topper selv i økonomiklassen og likevel få god lyd om man har sub)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo også legge til at dersom jeg skulle hatt mest mulig for penga, og minst mulig å drasse på, så hadde jeg sjekka ut litt forskjellige fulltone 15'ere. 2 aktive slike, og en grei mixer, så er mye gjort.

Men så bør man jo ha monitoring også, så et par aktive 12'ere på gulvet, så er man som regel i mål på plasser hvor det ikke står fullrigg og lydmann klar ved ankomst.

Alternativt en god 15' / 18' sub, og 2 fulltone 12' topper ut. Mange muligheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant. Som DIY-mann må jeg jo si at en subwoofer noe av det enkleste man kan bygge selv. Om man da kan komme unna med noe lettvekts-topper, så er det en veldig OK løsning når man ikke har et permanent øvingslokale og må frakte/rigge utstyr til og fra øvingene, så kan man ha subbene i bakhånd for giggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde som sagt fire monitorer med 6x9 triaxhøyttalere jeg kjøpte på netthandelen i sin tid, i tilfelle noen i huset skulle ha russebil. Det ble det ikke noe av. Så brukte jeg veggplater som ble til overs etter peisestue/hjemmekinobygging, så det ble ikke de helt store utgiftene, for å si det slik. Høyttalertrekk fra Biltema hadde jeg liggende.

Satte inn to jacks som er koblet slik at det paralellkobler til neste monitor, slik at ohmtallet øker jo fler som er med i sløyfen. Da slipper man å blåse forsterkeren.

Lyden- vel, så lenge ingen ber om "mer bass i monitor", så funger de aldeles fortreffelig. Låter flatt, og forbausende definert. Har sammenlignet med aktive rimelige monitorer, og de funkgerer faktisk like greit. Det hadde jeg aldri trodd på forhånd, men det er klart at det er ikke vanskelig å finne monitorsystem som låter bedre.

Suben kjøpte jeg på "restesalget" til Norsk musikk. Der er det innimellom skummelt å gå innom. Betalte noen hundrelapper for en komplett Peavey Sub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang vi spilte med Hr. Smiths så var PAen fire aktive 15" topper, og to aktive 15" sub under. Det er noe av den beste lyden vi har hatt live før, som tok såpass liten plass.

Toppene var på 400w og subbene på 700w.

Dette var på Gregers i Hamar.

EDIT: lokalet rommer rundt 150 mennesker.

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.