Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags PA bruker bandet ditt på øving/små gigs?


sarge

Anbefalte innlegg

Tommern har et godt poeng her. Vi bruker aktive kasser som monitoring, og det funker bra.

Til Tommern: Hvis dere må bruke tre biler for å komme dere til spillejobb, hadde det kanskje vært like lønnsomt å spleise på ei kassevogn av noe slag? Avhenger selvfølgelig litt av hvor mye dere spiller, men.

Nja .. njo... Vi er ikke ungdommer lenger vettu, spiller bare av og til, på plasser vi syntes er kule, og med trofast publikum, i nærområdet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nja .. njo... Vi er ikke ungdommer lenger vettu, spiller bare av og til, på plasser vi syntes er kule, og med trofast publikum, i nærområdet :D

Da er det jo desto viktigere at ikke "alle" må kjøre når man først skal ut "på turne"! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På øvingslokalet til bandet jeg spilte i tidligere hadde vi noen alto 15" topper og en behringer-mikser. Låt drit. ok nok til øving, men ville aldri tatt det med på en spillejobb.

Men om jeg absolutt MÅTTE bruke det hadde jeg kun mikket opp sangere. alt annet måtte brukt backline som eneste lydkilde. Ville også byttet ut den shitty mikseren med et lydkort og brukt cubase eller lignende for å sette lyden.

Kanskje jeg er bortskjemt. På lydjobber jeg gjør har jeg som regel med meg høytalere fra meyer sound (enten upq-1p eller mica og 700HP som subber) og soundcraft vi1 eller vi4 som mikser.

Av mindre aktive topper som kanskje band kan ha råd til har jeg hatt ok resultater med jbl eon. 2 topper+1 sub fungerer helt ok til band som ikke er nødt å spille grisehøyt i lokaler opp til rundt 100 mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var veldig enkelt og greit med aktiv rig jeg også, men som sagt hvis noe ryker, og det har det gjort, så må du spille uten den kassa den kvelden. Vi har med både ekstra amp, ekstra høyttaler-elementer osv. i tilfelle, og slike ting kan man lett skifte på stedet noe som ikke er bare bare med aktive kasser, men så har vi også stor buss og har plass til å ha det med.

Det spørs litt på hva slags høyttalere man har også. De jeg bruker altså Turbosound Milan M15, har jeg gjort service nok ganger på jobben. Vet ofte hva som er feil når jeg får feilsymptomer og syns at kassene er bygd ganske servicevennlig og enkelt. Å bytte ut ampmodulen er praktisk talt 4 skruer, av med - og + pol, på med - og + pol på den nye, og sette tilbake de fire skruene. Delefilteret ligger inni og har 4 skruer på kortet. Da må man ut med elementet. Med en liten batteridrill gjør man dette på max 10 min.

hkh, du er nok bortskjemt. 700HP som sub? Da har du vel ikke så veldig små lydjobber?

Mica eller UPQ-1P som topper? Dette er jeg sikker på er knall lyd!

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt på hva slags høyttalere man har også. De jeg bruker altså Turbosound Milan M15, har jeg gjort service nok ganger på jobben. Vet ofte hva som er feil når jeg får feilsymptomer og syns at kassene er bygd ganske servicevennlig og enkelt. Å bytte ut ampmodulen er praktisk talt 4 skruer, av med - og + pol, på med - og + pol på den nye, og sette tilbake de fire skruene. Delefilteret ligger inni og har 4 skruer på kortet. Da må man ut med elementet. Med en liten batteridrill gjør man dette på max 10 min.

hkh, du er nok bortskjemt. 700HP som sub? Da har du vel ikke så veldig små lydjobber?

Joda. Enkelte aktive kasser er det jo relativt greit å skifte ut deler på, men det gjelder på langt nær alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hkh, du er nok bortskjemt. 700HP som sub? Da har du vel ikke så veldig små lydjobber?

Mica eller UPQ-1P som topper? Dette er jeg sikker på er knall lyd!

Tja, litt forskjellig, men vi bruker hp700 uansett. Da har vi alltid nok bunn og de er fine til å sette toppene oppå :)

Men det var vel egentlig et sidespor, uaktuelt for band å reise rundt med noe slikt, er jo en prisklasse langt over det som blir diskutert her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er på kanten i forhold til annonseringspolitikk osv, men firmaet jeg jobber for selger alt som trengs til små og store pa-oppsett for band. Nytt og brukt, bare å sende meg en pm eller en mail på haakon att llprod.no

Vi holder til i bergen, sjekk ut link i signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eget bandrom i huset til trommisen, som er 10m unna skolen. Så vi stikker og øver etter skolen ^_^ Vi bruker et gammelt miksebord vi fikk av skolen som det er sølt kaffe på, derfor fungerer bare 8 kanaler :D og for å få lyd bruker vi en gammel (men kraftig) forsterker vi låner av faren til den andre gitaristen, den forsterkerer driver to VELDIG gamle DJ-høytalere, som vi låner av samme dude. :P Dette går inn i miksebordet:

  • El-trommesett
  • 1 el-gitar via en Roland Cube 60x
  • 1 el-gitar via en Line6 Pocket Pod
  • Keyboard
  • Mikrofon

Bassen har egen forsterker :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som forresten har forsøkt noen av de aktive monitor/PA-høyttalerne fra Behringer? Mine egne erfaringer med Behringer generelt er varierende, men jeg har både "mye for pengene"-erfaringer og "billig drit"-erfaringer, avhengig av produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eget bandrom i huset til trommisen, som er 10m unna skolen. Så vi stikker og øver etter skolen ^_^ Vi bruker et gammelt miksebord vi fikk av skolen som det er sølt kaffe på, derfor fungerer bare 8 kanaler :D og for å få lyd bruker vi en gammel (men kraftig) forsterker vi låner av faren til den andre gitaristen, den forsterkerer driver to VELDIG gamle DJ-høytalere, som vi låner av samme dude. :P Dette går inn i miksebordet:

  • El-trommesett
  • 1 el-gitar via en Roland Cube 60x
  • 1 el-gitar via en Line6 Pocket Pod
  • Keyboard
  • Mikrofon

Bassen har egen forsterker :ninja:

Det er egentlig veldig kult. :)

I disse dager skal det jo være flashy miksepulter og aktive PA-høyttalere for alle penga. Dette viser jo at det går an å bruke godt brukt også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et aktivt QSC anlegg vi bruker som PA. QSC KW122 (4 stk) og KW181 (2 stk.). I tillegg har vi aktive monitorer (6 stk.) og egen aktiv sub (15") til trommisen. Dette anlegget spiller utrolig fint og høyt nok til det aller meste av arrangement. I den tid det nesten ser ut som "fæst på lokalet" kulturen har gått litt i stå, har vi valgt og investere noen kroner i ny og aktiv PA.

Vi har et passivt PA anlegg med 4x18" subber og 4 doble 15" topper i tillegg som vi kan bruke om tilstelningen krever det. Men med dagens teknologi er det ingen ting som står i veien for at det går å få det til at et "lite" aktivt anlegg låter like bra som en stor haug høyttalere fra glansdagene!:-) Vi har bestandig med egen lydmann da, det skal sies.

Så mener jeg at det å spille i band ikke handler om å spille høyest, fortest eller nødvendigvis best - men om å tilpasse seg hverandres spillestil og spille hverandre gode! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.