Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags PA bruker bandet ditt på øving/små gigs?


sarge

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er riktig forum, men jeg tar sjansen.

Jeg er med i et hobbyband, der vi kun har eget utstyr og en sjelden gang har lånt PA (to aktive høyttalere og en miksepult) når vi opptrer. Vi har ikke eget øvingslokale, og det blir en del frakting av utstyr.

Når vi øver med mikrofoner, så kobler vi dette foreløpig via an liten Behringer-mikser til en liten allround-forsterker fra Laney eller lignende, og det låter ikke spesielt bra. Vi vurderer derfor å oppgradere med egen miksepult og PA som vi kjenner.

Foreløpig er det lite som tyder på at vi kommer til å opptre for mer enn 50 personer av gangen.

Dette er egentlig ikke en utstyrsjakttråd, men mer en tråd hvor jeg ønsker svar på hva slags PA-anlegg dere bruker og kanskje til og med eier. Hvordan fungerer det for dere? Tanken er at desto mer jeg får vite om hva andre faktisk gjør, så kan jeg få en ide om hva som funker av ulike løsninger. Det er jo lærerikt.

Fint om man sier noe om:

  • Hva slags utstyr man benytter for PA og omtrent pris.
  • Hva slags musikk man spiller og hvilke instrumenter som kjøres gjennom PA.
  • Hvilke settinger man bruker anlegget i.
  • Hva er man fornøyd med, og hva skulle man gjerne ha forbedret.

Synes det ville være spennende om det var ganske mange som bidrar. Gjerne med bildet av anlegget i bruk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bandet mitt eier en PA bestående av 2stk 12"+1" aktive topper og en 15" aktiv Sub, koblet til en Phonic MU1822X mikser. Toppene er på 400+80/200+40W peak/RMS, mens subben er 600/300W. Totalt kommer dette på litt over 15k, men de fleste sjapper gir gjerne litt avslag når man kjøper hele pakka. Vi betalte 13500 for dette for halvannet år siden, inkludert 2x10m XLR til toppene og en 3m XLR ned til subben, og totalprisen den gang var 16000.

Vi har også en Alto Mac 2.2 som vi bruker som monitorforsterker. Har koblet til 2stk 12" monitorkasser fra North (som jeg ikke klarer å finne på nett, men de er av modell EM12) på 8Ω, og hver av disse har lasket på hver sin lille SLX-høyttaler som vi hadde liggende fra den første øvings-PA'n vår. Kjøpte dette (utenom SLXene altså) brukt for 3k totalt.

Hovedsaklig brukes denne av Plastic Paddies, et trad. irsk folkband med utelukkende akkustiske instrumenter. Vi har to vokaler, fløyte, fele og cajon som er mikket opp med vokal/instrumentmikrofoner, samt akkustisk gitar, akkustisk bass og mandolin som går rett i PA via DI. Hovedvokal og fele går gjennom en Phonic DYN2000 kompressor siden fela har litt volumvariasjon på høye og lave toner, og vokalisten vår er litt engasjert og dermed glemmer mikrofonteknikk iblandt ;) For et gjennomsnittlig hobbyband med folk som klarer å synge rett inn i mikrofonen hele tiden er dette imidlertid langt fra noe must, og da vi ofte spiller på steder som har egen PA har vi til nå kun spilt én konsert med kompressor, og det funker fjell uten også :)

Alt i alt er vi veldig fornøyde. Mtp til at dette er en billig PA (ift størrelse) låter den rent og fint, og vi får alltid gode tilbakemeldinger på lyden vår når vi spiller. Vi har kjøpt en ekstra liten 8-kanals mikser som vi kobler inn på den ene stereoinngangen for å utvide kapasiteten litt. Ikke en optimal løsning, men den billigste. Moralen er; kjøp stor nok mikser med en gang. Finn ut hva dere trenger, og legg til minst 4 kanaler ;)

Vi har brukt den på pub'er, små utescener, små og store selskapslokaler og i hagebryllup, og den har klart seg helt fint i samtlige settinger. Vi spiller aldri veldig høyt, men det er vel så mye pga litt problemer med feedback fra felemikrofonen og Beta 57'n vi bruker til fløyte da disse instrumentene ikke lager veldig mye lyd og må ha en del mer gain enn andre ting. Om man fjerner disse to spiller den mer enn høyt nok for slike settinger. Så fort man skal litt høyere enn veldig lavt gjør også suben underverker for de dype frekvensene, og gir en del mer punch i dette registeret. Det er ikke noe must, men det er absolutt å anbefale, hvertfall når man spiller live. Til øving duger jo det meste. Om man vil unngå sub så kan man jo gå opp til 15" på toppene, men min erfaring er at det igjen ikke er optimalt for vokal og høyere frekvenser. Dette er det som gjorde at vi gikk for 12"+sub.

Til sammenlikning har vi spilt et par ganger på en ALTO PA av noe eldre dato, og Soundking-PA'n vår har merkbart bedre lydkvalitet. Alto ligger jo såvidt under i prisklasse (hvertfall det billigere utstyret deres), men det kan jo hende at det som er nytt i dag låter bedre. Skal også nevnes at vi kjøpte denne fordi vi fikk en god deal hos den lokale pusheren. Skulle jeg bestilt over nett så hadde det antakeligvis blitt Mackie Thump-topper, da Mackie leverer god kvalitet i økonomi-klassen, og jeg har hørt mye bra om disse. Har aldri hørt dem live dog.

Kan også nevne at denne PA'n også har blitt brukt som øvings-PA av et par coverband jeg spiller i. Det ene er et helt standard coverband, med rock'n'roll og poplåter, som kjører to vokaler, gitar via multifx rett i pa, keyboard og digitaltrommer. Det andre bandet er et punkband med vokal, gitar via multifx, oppmikket bassamp og oppmikket basstromme, og den har funket fjell til dette også. Sistnevnte coverband har aldri spilt live, og grunnen til at det første ikke har brukt denne live er at jeg har en lydmessig bedre PA stående, men som har for liten mikserkapasitet for irsk-bandet. Dette er en Dynacord Powermate 600 mikser som mater to RCF ART310-topper. Låter en del bedre, men koster jo også mye mer. Veiledende på en slik PA er vel i disse dager rundt 35k. Vi sist så koblet vi på Soundking-sub'en på denne PA'n :)

Så ja. Håper dette kan være til noen hjelp, bare spør om det er mer du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags høyttalere bruker dere da?

Ok sjekka litt mer det heter visst powered mixer. Dagens versjon er XML910. Vi har to 15" kasser med horn som hører til som vi bruker ut på stativer og to 12" monitorer.

På øving kjører vi bare monitorene for å høre oss selv.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi speller rett fram Rock'n'Roll og bruker http://www.mackie.co...oducts/swa1501/ og http://www.mackie.com/products/srm450/ og en http://www.yamahapro...ixers/01v96vcm/

SM57 på gitarer, noe diverse Shure og JTS på trommene.

Alt er mikka opp, rock skal spelles høyt!!

Buckers via Z-28 og Z- Mazerati henholdsvis på 1x12"V30 og 2xGH12" og Ampeg SVT 4x10+1x15" + Thunderbird, Tama Hyperdrive 12" 14" 18" 20" 24x18".

Koring og sang med SM58. Hovedmikk skal byttes ut snart og lydkort samt ny PC er åsså priorotert.

Er fornøyd med det meste av lyd med dette her. Får til greie øvinginnspillnger åsså. Blir mer gøy og utfordrende når vi får et bra lydkort da.

Vi har brukt rundt 50.000 på lydutstyret, så kommer jo instrumenter og forsterkere i tillegg,

Har ett lokale på ca 25m2 med fire meters takhøyde og vi har bygd opp scene og trommedepot, teppebelagt og gipsvegger.

Dette funker helt knall.

Dårlig bilde tatt med mobil

post-1912-0-75613600-1330541060_thumb.jp

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 4 stk 12', og 2 stk 18', aktive, huka på en 16 spors Mackie mixer med en del innebygde effekter.

Dette er aktive høytalere fra DAD, Italiensk stæsj, låter bra til en vettug penge. Kryssfinér i subbene, plastikk hus på 12'erne.

Mener å huske at det er 1000 watt i subbene, og 300 i toppene. Bruker to 12'ere som topper, og to som monitorer. Låter helt greit, både i øvingslokalet, og i puber med inntil et par hundre folk.

Hele stasen kom på ca 35k, flett nytt.

Skulle jeg kjøpt tilsvarende i dag, hadde jeg gått for 15' subber, for de 18'erne er noen svære og grisetunge beist. Veritable ryggknekkere når det er trapper involvert. Men de trøkker godt i bånn da .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe band jeg spiller med. Men har et PA-anlegg hjemme Yamaha MG124CX mikser, to Turbosound Milan M15 aktive høyttalere på 450W som regel gjør susen.

Klarer meg forsåvidt helt greit med de innebygde effektene som er på mikseren. Ikke det beste, men brukbart.

Dette koster jo litt, her er det en som selger på finn http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33209146

Bruker Shure Beta58, fordi jeg har fått høre med lydfolka våre på jobben at de passer bedre til min stemme. Så jeg har to stykker da jeg føler den er veldig god til de kvinnelige vokalene jeg pleier å spille med.

Nå spiller jeg egentlig ikke i noe fast band, men så fort det er en liten forespørsel av bekjente eller i sammenheng med den katolske gruppa jeg er i, så har jeg alltid folk jeg vet jeg kan spørre.

To-tre vokaler rett inn i mikseren.

Jeg pleier å koble inn akustisk gitar med Klark Teknik DI-box mellom til anlegget.

Dersom jeg bruker el-gitar, så har jeg bare gitarutstyret koblet alene bak meg. Dette mikker jeg ikke opp.

Bassen er forsåvidt likt som den akustiske gitaren, spørs litt på hvem som spiller. Noen har en egen combo og effekter og kobler det sånn som el-gitaren. Andre tar den rett i DI-boxen og til mikseren og spiller.

Keyboardet mitt har to høyttalere som funker greit til monitor, men hender den er koblet til en combo videre til mikseren også.

Det er vel på rundt 25k. Føler at jeg kunne hatt behov for to høyttalere til som monitorer, men ikke like store som de jeg har. Blir muligens noen Turbosound Milan M10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere Peaveymikser 2 stk Soundking 15" fulltone og 2stk SoundKing15 subber.

tc Voiceworks til vokal, SM87 og Beta 58 mikker.

Soundking låter ikke spes bra, men de er jævlig billige og spiller høyt :D

Har brukt mine 2 RCF NX12-SMA som fulltonekasser istedet for SoundKingene, natt og dag forskjell men det tilsier jo også prisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phonic 24 Helix. Låter sikkert ikke "der oppe", men det er ikke en kjeft som har klaget. Det at man kan koble til en PC og ta en haug med spor er veldig nyttig etter at man har spilt og man vil analysere hva man har drevet med. Blir lettere å forbedre. Skrekkelig avslørende når man napper ut ett og ett spor dagen derpå.Kan være en kraftig nedtur, det er helheten som teller. (Mikseren har eget Firewirelydkort som gjør at man kan koble den til en PC og ta opp alt den gjør på hver sin kanal. Genialt)

Videre liker jeg veldig at mikseren har egen subutgang. Den er litt lite fleksibel i forhold til volum så jeg trenger en egen preamp i mellom slik at jeg får justert volumet til suben, en Behringerforsterker, a 500, i bridge til en Peavey sub. Begge deler er kjøpt for noen hundringser brukt, da alle vet at det er "bare drit", men det funker faktisk helt flott.

Har to aktive Mackie- kasser med 15" og et horn, og de spiller høyt, men ikke høyt nok utpå kvelden.. Eller egentlig, jo de gjør jo det. Godt over 100 Db.

Monitor- en Behringer A500 til selvbygde kasser med 6x9" elementer i. Jeg som er lite vant til luksus som monitor i det hele tatt, synes det er nirvana å høre seg selv bedre enn det man gjør over "sanganlegget". Fungerer faktis over all forventning for meg/oss, men vil tro mange andre vil rynke på nesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Så ja. Håper dette kan være til noen hjelp, bare spør om det er mer du lurer på :)

Wow, Duckling. Takk for meget fyldig, lærerikt og inspirerende svar. :)

Akkurat nå må jeg nok fordøye litt før jeg har flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi speller rett fram Rock'n'Roll og bruker http://www.mackie.co...oducts/swa1501/ og http://www.mackie.com/products/srm450/ og en http://www.yamahapro...ixers/01v96vcm/

SM57 på gitarer, noe diverse Shure og JTS på trommene.

Alt er mikka opp, rock skal spelles høyt!!

Buckers via Z-28 og Z- Mazerati henholdsvis på 1x12"V30 og 2xGH12" og Ampeg SVT 4x10+1x15" + Thunderbird, Tama Hyperdrive 12" 14" 18" 20" 24x18".

Koring og sang med SM58. Hovedmikk skal byttes ut snart og lydkort samt ny PC er åsså priorotert.

Er fornøyd med det meste av lyd med dette her. Får til greie øvinginnspillnger åsså. Blir mer gøy og utfordrende når vi får et bra lydkort da.

Vi har brukt rundt 50.000 på lydutstyret, så kommer jo instrumenter og forsterkere i tillegg,

Har ett lokale på ca 25m2 med fire meters takhøyde og vi har bygd opp scene og trommedepot, teppebelagt og gipsvegger.

Dette funker helt knall.

Dårlig bilde tatt med mobil

post-1912-0-75613600-1330541060_thumb.jp

Imponerende hva dere har bygget opp av øvingslokaliteter. Den mikseren ser jo skikkelig bøs ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok sjekka litt mer det heter visst powered mixer. Dagens versjon er XML910. Vi har to 15" kasser med horn som hører til som vi bruker ut på stativer og to 12" monitorer.

På øving kjører vi bare monitorene for å høre oss selv.

Takk for svar, Gluke.

Kult. To 15-tommere i bunnen og så bruker dere det kun til vokal? Men det er jo alltid greit med litt headroom. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 4 stk 12', og 2 stk 18', aktive, huka på en 16 spors Mackie mixer med en del innebygde effekter.

Dette er aktive høytalere fra DAD, Italiensk stæsj, låter bra til en vettug penge. Kryssfinér i subbene, plastikk hus på 12'erne.

Mener å huske at det er 1000 watt i subbene, og 300 i toppene. Bruker to 12'ere som topper, og to som monitorer. Låter helt greit, både i øvingslokalet, og i puber med inntil et par hundre folk.

Hele stasen kom på ca 35k, flett nytt.

Skulle jeg kjøpt tilsvarende i dag, hadde jeg gått for 15' subber, for de 18'erne er noen svære og grisetunge beist. Veritable ryggknekkere når det er trapper involvert. Men de trøkker godt i bånn da .. :D

Takk for svar. Nyttig input om det med 18"-subbene. Ting skal jo bæres også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.