Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags PA bruker bandet ditt på øving/små gigs?


sarge

Anbefalte innlegg

Det jeg vil anbefale er å kjøpe litt og litt i stedet for å kjøpe masse dritt som du ikke får solgt når utstyr skal oppdateres eller bandet oppløses. Jeg har bare dårlige erfaringer med "billigmerkene" (Alto, Behringer, osv......)

Jeg bruker Mackie SR1530, EV Xsub, Mackie VLZ SR24/4 og Mackie SRM450 som monitorer + effekter... Alt dette utenom kanskje Xsubene er vel ganske greit å skaffe ganske rimelig. Brukte 4stk Mackie SWA1500 tidligere, dette funka ok det også. Vi starta med Mackie SR1530 toppene og har bygd oss opp gradvis i løpet av 5-6år.

Lykke til:-)

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

PA står for "Public Adress". For å hoppe over en del år med historie, der for eksempel som at hornene NSB har på perrongen for å formidle noe lyd som minner om tale, og som i beste fall forteller deg at toget ikke kommer fordi .., så snakker vi her om et anlegg med to eller flere høytkasser som kan formidle lyd til et publkum.

Anlegg av en viss størrelse kan forsterke lyden fra både trommesett, bass, gitarer, keyboards, vokalist, altså et helt band, kalles gjerne PA.

Litt historie likevel- i gamle dager hadde vi noe som ble kalt "sanganlegg", som i uugangspunktet bare skulle gjengi sang, og til nød et orgel, men så ballet det på seg med årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du mikke opp en PA?

Den eneste grunnen til å gjøre det, måtte jo være fordi den du har ikke spiller høyt nok, og da bytter men da heller ut den til den PAen du skal mikke opp med.

Altså- man mikker aldri opp en PA. Det er det siste trinnet i kjeden.

"Hullet" øverst er et diskanthorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du mikke opp en PA?

Den eneste grunnen til å gjøre det, måtte jo være fordi den du har ikke spiller høyt nok, og da bytter men da heller ut den til den PAen du skal mikke opp med.

Altså- man mikker aldri opp en PA. Det er det siste trinnet i kjeden.

"Hullet" øverst er et diskanthorn.

Kjem det lyd av diskant hornet? Anyways sorry at eg ikkje sa kvifor eg skulle mikke det. Det har seg sånn at eg har ein pod hd500, og eg tenker på å få ein PA til den. :) Rekner med at lyden endrer seg med direct recording...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal mikke opp for å spille inn så kobler du heller POD'en rett i datamaskina, og om det er til livebruk så kjører du bare POD'en rett i PA'n som går ut i publikum. En aktiv PA-kasse er jo genial til monitorering om man spiller med bare POD, men det er aldri noen grunn til å mikke opp denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et lite akustisk band med tre medlemmer, og spiller for publikum 3-4 ganger i året. Vanligvis maks 50 personer som publikum. Vi bruker akustiske gitarer med innebygd pickup, el-bass med egen bassforsterker eller akustisk bassgitar, fele eller el-fele, noen ganger også en torader med en påhengt mik på hver side, og tre sangmikrofoner. Vi har i flere år nå hatt lydutstyr som er kjøpt på nederste hylle, men som fungerer greit til vårt bruk. Alt sammen kjøpt hos Musicstore i Tyskland, noe bestilt og levert hjem, noe kjøpt inn i butikken deres i Køln.

Vi bruker aktive høytalere fra Fame (Musicstores eget billigmerke), Peavey mikser, Musicstore multikabel, Behringer 8-kanals DI-boks, Fame mikrofoner. Mikrofonene går direkte gjennom multikabelen til mikseren, instrumentene går via DI-boksen. Bassen pleier vi å koble både inn i DI-boksen til mikseren men også linket ut til bassforsterkeren.

Vi har et lite rom der vi øver, da pleier vi bruke mikseren og kjøre lyden ut i et par Fame studiohøytalere. Disse har vi også brukt noen ganger som monitorer når vi spiller ute, har lagd noen stativer som gjør at de kan skråstilles.

Alt dette er altså billige greier, men vi har så langt ikke hatt noen problemer, og lyden er bra nok til vårt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.