Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekte saker eller?


mrwarensemble

Anbefalte innlegg

Vil ikke det komme an på logoen på headstocken? Den første annonsen antyder jo at det er en Gibson, noe det sikkert ikke er (uten at jeg kan uttale meg for bastant om det), men ordet Gibson er hverken vist eller nevnt noe sted i den andre annonsen.

Og hva kaller man da f.eks. Edwards, Greco etc?

Hvis du ser på bilde også så ser du det står gibson på headstocken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg klager på noe til feks finn.no om noe vi har diskutert her på forumet, virker det som de tar det mer seriøst om jeg refererer til tråden der diskusjonen skjer. Jeg skal hvert fall bli bedre på å sende klagemail/konstruktiv tilbakemelding om falske gitarer så fort jeg ser det, og håper andre gjør det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett ang. tittelen, det la jeg ikke merke til.

Det er jo såklart stor forskjell på replikaer, da noen er særdeles godt produsert og i høy kvalitet, andre er laget i Kina og koster slikk og ingenting. Men man må kunne finne en distinksjon mellom disse, jeg tror det kan være frustrerende (særlig for nybegynnere) å ikke ha klare forskjeller når det er så mye på markedet.

Klart, en Gibsun er jo det samme som en Rullex, og burde slås hardt ned på. Men det burde vel da klassifiseres som piratkopi/kopi, ikke replika? Eller?

Ja, du tenker selvfølgelig på gitarer som blir lagd på bestilling hos gitarmakere privat, ikke sant? Ja, disse er helt på høyde med Gibson, og noen er til og med bedre, men det er fortsatt plagiat/fake. Jeg vil nesten si at Gibsonlogoen ødelegger litt for gitaren sin del i disse sammenhengene. Jeg ville ikke hatt lyst på en gitar det står Gibson på som ikke er en Gibson. Da ville jeg heller hatt en gitar det stod hva-som-helst-annet på. Gibsonlogo på en ikke-Gibson gitar gir litt bismak hos meg, og jeg er sikkert ikke den eneste.

På en måte mener jeg det er galt å lage slike gitarer, men det er bra at folk ikke blir lurt så ofte når det kommer til stykke. Det er oftest tredjepart som blir lurt, altså han som kjøper gitaren brukt.

Angående at en kina-Gibson blir kalt replica? Tja.. Ja og nei. Nei, fordi "replica" gir assosiasjoner til "kun privat bruk". Men ja, fordi replica betyr kopi.

Endret av MDRattle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...... Jeg har mistenkt deg for å være annonsøren jeg, altså

Håper jeg tar grundig feil! Og om jeg har, så Unnskyld!

Der tar du grundig feil! Dessverre. Det jeg sa der var ment som en spøk. Jeg og mange andre har sendt mail og rapportert selger. Jeg hadde aldri giddet å rapportere meg selv! :) Det jeg har sagt tidligere er at vi ikke skal ta for raske konklusjoner, og ikke sende masse sjikanerende meldinger, før vi vet hvem som selger den. Det kan like så godt være en stakkar som prøver å selge en gitar han tror ekte, i stedet for en sleip svindler.

Jeg ser at noen av postene mine kan virke litt mistenkelige og jeg beklager dette! Men jeg er en erlig gutt på 14 år og har ikke begynt min kriminelle karriere enda. :)

Endret av Tandbergern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig fått svar på den ene mailen min:

Skal se om ikke jeg får sendt bilder og info om gitaren i løpet av kvelden! :)

Mvh. Daniel

Date: Mon, 30 Jan 2012 14:49:06 +0100

From: ikkesvar@finn.no

To: xxx

Subject: Gibson Les Paul Slash replica

Hei!

FINN.no har sendt deg en melding på vegne av xxxxxx@hotmail.com

Hei! Jeg er meget interressert i denne gitaren! Kan du sende meg noen bilder av den. Jeg vil ha bilder av headstocken og av resten av kroppen (bakdel, fordel, hals osv.) Ta så mange bilder du kan :)

Hilsen

Per

Henvendelsen gjelder annonsen med FINN-kode 32952301

ma 30. jan 2012 14:47:19

Hilsen FINN.no

 

Endret av Tandbergern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du tenker selvfølgelig på gitarer som blir lagd på bestilling hos gitarmakere privat, ikke sant? Ja, disse er helt på høyde med Gibson, og noen er til og med bedre, men det er fortsatt plagiat/fake. Jeg vil nesten si at Gibsonlogoen ødelegger litt for gitaren sin del i disse sammenhengene. Jeg ville ikke hatt lyst på en gitar det står Gibson på som ikke er en Gibson. Da ville jeg heller hatt en gitar det stod hva-som-helst-annet på. Gibsonlogo på en ikke-Gibson gitar gir litt bismak hos meg, og jeg er sikkert ikke den eneste.

På en måte mener jeg det er galt å lage slike gitarer, men det er bra at folk ikke blir lurt så ofte når det kommer til stykke. Det er oftest tredjepart som blir lurt, altså han som kjøper gitaren brukt.

Angående at en kina-Gibson blir kalt replica? Tja.. Ja og nei. Nei, fordi "replica" gir assosiasjoner til "kun privat bruk". Men ja, fordi replica betyr kopi.

Jeg tenker på både customgitarer, men også dyrere Les Paul (og lignende) fra Edwards, ESP, Greco etc. Det er litt det samme som Jiwestone LPCen min, som jeg kjøpte brukt for 2500 for noen år siden. Det var aldri noe forsøk på å utgi den som en Gibson, og om man ser på den er det jo ganske åpenbart. Såfremt noe ikke prøver å utgi seg for noe det ikke er, kan det vel ikke kalles en piratkopi. En replika er det vel, men da kan man ikke kalle kinakopier med "Gibsun" på headstocken for replikaer.

Kan fort bli forvirrende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.