Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Durskalaen for deg som ikke kan stort


PerA

Anbefalte innlegg

Durskalaen, dens oppbygging og kvaliteter - en innføring.

Durskalaen kan man trygt si er den mest brukte skalatypen i vestlig musikk, og er utgangspunktet for mange innfallsvinkler for musikkteori. En grunnleggende forståelse for oppbyggingen av durskalaen og dens kvaliteter er et viktig grunnlag for forståelse av grunnleggende musikkteori.

I denne tråden skal jeg ta for meg durskalaen i detalj, i håp om å gi en tilfredsstillende innføring for de aller fleste her på forumet. :)

Hele innføringen vil foregå i C dur, og jeg bruker norske musikkteoribegrep.

Introduksjon.

En durskala består av 7 toner, samt en åttende tone som er den første tonen repetert i et lysere leie.

Hver tone i skalaen har sitt eget navn. Dette er tonenavnene til C dur, og du gjør lurest i å pugge de i rekkefølge først som sist. :)

C - D - E - F - G - A - H - C(igjen)

Slik kan den forekomme på gitaren:

post-95-1249901516_thumb.jpg

Spill den opp og ned gjentatte ganger, og jeg anbefaler at du lærer deg å synge skalaen også.

Her er C dur i noen andre posisjoner:

post-95-1249903778_thumb.jpg

Durskalaens oppbygging

post-95-1249899273_thumb.jpg

Avstanden mellom disse to tonene er en halvtone. Spill den og lytt nøye til hvordan den høres ut.

post-95-1249897216_thumb.jpg

Avstanden mellom disse to tonene er en heltone - spill og lytt.

De fleste skalaer er en kombinasjon av heltoner og halvtoner, og durskalaen er intet unntak. I en durskala har du fem heltoner og to halvtoner.

De to halvtonene er plassert mellom den tredje og fjerde tonen (i dette tilfellet E og F) og mellom den syvende og åttende tonen (H og C).

C [heltone] D [heltone] E [halvtone] F [heltone] G [heltone] A [heltone] H [halvtone] C(2)

Som du kan se er rekkefølgen to heltoner, en halvtone, tre heltoner og til sist en halvtone - eller slik: 2 og 1/2 + 3 og 1/2.

Tonetrinn

Som tidligere nevnt har en durskala 7 toner (+ den åttende), og hver tone har sitt eget navn. Men i tillegg har hver tone en særegen posisjon i skalaen som et eget tonetrinn - og hvert tonetrinn har sitt eget navn basert på hvilket nummer i tonerekka det har.

post-95-1249900110_thumb.jpg

Noen stusset kanskje på at tonen C forekommer to ganger i C-durskalaen, men som man skjønner av tabellen over er den andre tonen C en hel oktav over den første. Man kan se på begge tonene som grunntonen uten at det er noe problem, den eneste forskjellen er at den ene er en okav lavere/høyere enn den andre.

Det som er viktig å huske på er at navnet på et tonetrinn også kan være navnet på et intervall (les tråden om akkordlære). Men hvis du kan alt i denne tråden skal det være en smal sak å holde tunga rett i munnen. :)

Det viktige med å inkludere oktaven i skalaen er for å få spenningen mellom syvende og åttende trinn (fra H til C). Spill skalaen opp til H - og kjenn på spenningen mot oktaven! :)

------------------------

Hvordan kan du bruke din kunnskap om durskalaen?

Her er et forslag fra meg til hvordan du kan gå frem for å utvide teorikunnskapen din gjennom å lese litt her på forumet.

1: Klikk deg inn i "Akkordlære"-tråden og lære om intervaller og oppbyggingen av akkorder.

2: Klikk deg inn i "Kadenser og resolusjon"-tråden og prøve deg på funksjonsharmonikk.

3: Klikk deg inn i Kjuttes teoritråd og prøv deg på modale skalaer (kirketonearter) og litt bredere akkordlære.

----------

Kommentarer og spørsmål ønskes hjertelig velkommen!

Oppdatering 20-04-10:

Har fått CastorFiber til å rydde litt opp (takk til ham) i tråden, og ser nå at den helst blir brukt til spørsmål ang. selve innholdet i tråden, og ikke til kirketonearter, polytonalitet og det som verre er. :)

Endret av PerA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - prim er ikke det korrekte navnet på den første tonen i en skala, det er "grunntone". Prim er navnet på intervallet mellom to toner som klinger og noteres likt. ;)

Oktaven blir ofte sett på som en åttende tone (der av navnet - "octo" er gresk for "åtte"). Og grunntonen og oktaven har jo vidt forskjellige klangmessige kvaliteter. Men det er ingenting i veien med å se på den åttende tonen som grunntone.

Ulempen ved å se på durskalaen som 7 toner er at septimens spenning blir litt uviktig når du ikke får halvtonen opp til oktaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - prim er ikke det korrekte navnet på den første tonen i en skala, det er "grunntone". Prim er navnet på intervallet mellom to toner som klinger og noteres likt. ;)

Oktaven blir ofte sett på som en åttende tone (der av navnet - "octo" er gresk for "åtte"). Og grunntonen og oktaven har jo vidt forskjellige klangmessige kvaliteter. Men det er ingenting i veien med å se på den åttende tonen som grunntone.

Ulempen ved å se på durskalaen som 7 toner er at septimens spenning blir litt uviktig når du ikke får halvtonen opp til oktaven.

Ok.

Men du får jo samme resolusjon ved å gå tilbake til grunntonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak! :)

Jeg ville nok også sagt 7 toner, ellers får du det vanskelig når du begynner med pentatone skalaer. :ninja:

IMO, grunntone hører hjemme i en akkord, ikke i en skala. Poenget er å gjøre seg forstått, så hvorvidt det er verdt å henge seg opp i kan diskuteres. Dog... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det da ikke er intervallene som gir skalaen navn. Hvilke toner du benytter deg av avgjør (i samråd med kompet) toneart/grunntone. Spiller du uten komp har du ingen definert skala (under visse forutsetninger). :) Kan oppfattes på flere måter.

Jeg mener bare at betegnelsen prim er noe man bør kunne, og det faller seg mer naturlig for meg å ta den med i skalasammenheng enn i noen annen del av den grunnleggende teorien.

Hadde vært bedre om en komplett nybegynner uttaler seg om hvorvidt tråden er matnyttig. Jeg synes det, men dette er heller ikke helt nytt for min del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det da ikke er intervallene som gir skalaen navn. Hvilke toner du benytter deg av avgjør (i samråd med kompet) toneart/grunntone. Spiller du uten komp har du ingen definert skala (under visse forutsetninger). :) Kan oppfattes på flere måter.

Jeg mener bare at betegnelsen prim er noe man bør kunne, og det faller seg mer naturlig for meg å ta den med i skalasammenheng enn i noen annen del av den grunnleggende teorien.

Hadde vært bedre om en komplett nybegynner uttaler seg om hvorvidt tråden er matnyttig. Jeg synes det, men dette er heller ikke helt nytt for min del. :)

1. E lydisk (for eksempel) blir får jo navnet sitt fra grunntonen i skalaen. Intervallene avgjør kvaliteten på skalaen, men ikke om man skal kalle den C/E/F#-dur/dorisk/miksolydisk/melodisk moll/etc.

2. Sier ikke at prim er noe man bare kan glemme, men at det er en intervallbetegnelse og ikke et skalatrinnsnavn.

Eksempel: En pianist og en gitarist spiller en enstrøken A - intervallet mellom tonene er en prim.

Spiller du en skala opp til en septimen, så får du spenning mot grunntonen - ikke mot primen. Det låter bare snodig å bruke "prim", synes jeg. :)

3. Helt enig i at jeg vil ha en kommentar eller flere fra noen som ikke kjenner til dette fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spiller du tonene i E lydisk kan det like gjerne være en C# dorisk. Ingen vet uten at skalaen spilles over noe (krever igjen visse forutsetninger, ikke noe problem å stadfeste tonika om man vil). :)

2. Vi snakker om teori, som går ut på å forklare musikk med ord. Så lenge vi forstår hverandre er alt i sin skjønneste orden. :) Sier jeg prim, så vet du hva jeg mener. Sier du grunntone vet jeg hva du mener. I forbindelse med spenning og resolusjon ville jeg også sagt grunntone. Men i ren teoretisk skala, prim. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spiller du tonene i E lydisk kan det like gjerne være en C# dorisk. Ingen vet uten at skalaen spilles over noe (krever igjen visse forutsetninger, ikke noe problem å stadfeste tonika om man vil). :)

2. Vi snakker om teori, som går ut på å forklare musikk med ord. Så lenge vi forstår hverandre er alt i sin skjønneste orden. :) Sier jeg prim, så vet du hva jeg mener. Sier du grunntone vet jeg hva du mener. I forbindelse med spenning og resolusjon ville jeg også sagt grunntone. Men i ren teoretisk skala, prim. :)

1. Hadde en morsom diskusjon med en lærer om dette, og han mente at man kan fastslå skalaers kvalitet (altså om det er lydisk, dorisk, etc) uten å ha noe som helst slags harmonisk bakteppe - noe jeg kan si meg enig i. Spiller man rekka DEFGAHCD så låter den jo dorisk og grunntonen (eller primen, om du vil) gir navnet "D dorisk".

Altså, en skala spilt solo (uten noen form for komp eller harmonikk) vil man kunne kjenne igjen uten problem.

For å ta ditt eksempel: Spiller du tonene i E lydisk solo (uten noen akkord i bakgrunnen), er det en E lydisk. Basta. (Dog det er nok aller mest gjenkjennelig hvis du spiller fra E til oktaven over).

Men spiller du tonene i en E lydisk over en C#m7 låter det C# dorisk. Ser du poenget mitt?

Men jeg flisespikker, jeg vet. :)

2. Jeg ser poenget ditt. Dersom det er ønskelig kan jeg redigere inn en liten skråstrek og ordet "prim" i førsteposten.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du spiller de samme tonene, men ikke begynner, snur eller slutter på samme tone vil det ikke høres ut som én bestemt skala. Visse forutsetninger må ligge til grunn for at skalaen skal kunne tolkes som noe spesielt. Eller om du vil, innenfor visse premisser er det fullt mulig å villede lytteren.

Heh, flisespikker jeg også.

Nei, du trenger ingen redigering. :) Men du kan si fra om du vil at disse mindre aktuelle innleggene skal fjernes for å rydde opp i tråden. :) Teoriknotere. Makan til nerder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spiller du tonene i E lydisk kan det like gjerne være en C# dorisk. Ingen vet uten at skalaen spilles over noe (krever igjen visse forutsetninger, ikke noe problem å stadfeste tonika om man vil). :)

Om en skal spille en modal skala uten noen harmoni, så skal du spille den modale resolusjonen fra dominant til tonika ganske ofte for å beholde bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Bare for å slenge meg på prim/grunntone-diskusjonen:

Er litt enig med PerA. Prim er navnet på et intervall, altså avstanden mellom to toner. Da må den andre tonen som spilles stå i forhold til den tonen vi tar utgangspunkt i. Hvis vi bruker C-durskalaen som eksempel: Spiller man C og deretter C er intervallet/avstanden prim. Tonen vi tar utgangspunkt i, altså grunntonen, er C. Ble gjerne litt knotete forklart det her, men uansett: som allerede er nevnt, teori er et kommunikasjonsverktøy for forståelse, og så lenge vi forstår hverandre er alt i skjønneste orden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje er litt dumt, er at på dette forumet så blir ofte sånne tråder som "skala for nybegynnere" så alt for fort "spennende diskusjon for de med mange teoritimer på høgskolenivå".

I og for seg ikke noe feil i det, men det læringskurven for de som kanskje kunne ha hatt nytte av litt enkel teori blir muligens litt bratt.. :) Har lurt litt selv på å lage en tråd som heter "polyrytmikk for passgjengere", men er redd den fort går i samme grøften, og da blir det avslørt hvor lite jeg egentlig kan om det temaet.. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.