Web Analytics
Jump to content

Durskalaen for deg som ikke kan stort


PerA
 Share

Recommended Posts

Durskalaen, dens oppbygging og kvaliteter - en innføring.

Durskalaen kan man trygt si er den mest brukte skalatypen i vestlig musikk, og er utgangspunktet for mange innfallsvinkler for musikkteori. En grunnleggende forståelse for oppbyggingen av durskalaen og dens kvaliteter er et viktig grunnlag for forståelse av grunnleggende musikkteori.

I denne tråden skal jeg ta for meg durskalaen i detalj, i håp om å gi en tilfredsstillende innføring for de aller fleste her på forumet. :)

Hele innføringen vil foregå i C dur, og jeg bruker norske musikkteoribegrep.

Introduksjon.

En durskala består av 7 toner, samt en åttende tone som er den første tonen repetert i et lysere leie.

Hver tone i skalaen har sitt eget navn. Dette er tonenavnene til C dur, og du gjør lurest i å pugge de i rekkefølge først som sist. :)

C - D - E - F - G - A - H - C(igjen)

Slik kan den forekomme på gitaren:

post-95-1249901516_thumb.jpg

Spill den opp og ned gjentatte ganger, og jeg anbefaler at du lærer deg å synge skalaen også.

Her er C dur i noen andre posisjoner:

post-95-1249903778_thumb.jpg

Durskalaens oppbygging

post-95-1249899273_thumb.jpg

Avstanden mellom disse to tonene er en halvtone. Spill den og lytt nøye til hvordan den høres ut.

post-95-1249897216_thumb.jpg

Avstanden mellom disse to tonene er en heltone - spill og lytt.

De fleste skalaer er en kombinasjon av heltoner og halvtoner, og durskalaen er intet unntak. I en durskala har du fem heltoner og to halvtoner.

De to halvtonene er plassert mellom den tredje og fjerde tonen (i dette tilfellet E og F) og mellom den syvende og åttende tonen (H og C).

C [heltone] D [heltone] E [halvtone] F [heltone] G [heltone] A [heltone] H [halvtone] C(2)

Som du kan se er rekkefølgen to heltoner, en halvtone, tre heltoner og til sist en halvtone - eller slik: 2 og 1/2 + 3 og 1/2.

Tonetrinn

Som tidligere nevnt har en durskala 7 toner (+ den åttende), og hver tone har sitt eget navn. Men i tillegg har hver tone en særegen posisjon i skalaen som et eget tonetrinn - og hvert tonetrinn har sitt eget navn basert på hvilket nummer i tonerekka det har.

post-95-1249900110_thumb.jpg

Noen stusset kanskje på at tonen C forekommer to ganger i C-durskalaen, men som man skjønner av tabellen over er den andre tonen C en hel oktav over den første. Man kan se på begge tonene som grunntonen uten at det er noe problem, den eneste forskjellen er at den ene er en okav lavere/høyere enn den andre.

Det som er viktig å huske på er at navnet på et tonetrinn også kan være navnet på et intervall (les tråden om akkordlære). Men hvis du kan alt i denne tråden skal det være en smal sak å holde tunga rett i munnen. :)

Det viktige med å inkludere oktaven i skalaen er for å få spenningen mellom syvende og åttende trinn (fra H til C). Spill skalaen opp til H - og kjenn på spenningen mot oktaven! :)

------------------------

Hvordan kan du bruke din kunnskap om durskalaen?

Her er et forslag fra meg til hvordan du kan gå frem for å utvide teorikunnskapen din gjennom å lese litt her på forumet.

1: Klikk deg inn i "Akkordlære"-tråden og lære om intervaller og oppbyggingen av akkorder.

2: Klikk deg inn i "Kadenser og resolusjon"-tråden og prøve deg på funksjonsharmonikk.

3: Klikk deg inn i Kjuttes teoritråd og prøv deg på modale skalaer (kirketonearter) og litt bredere akkordlære.

----------

Kommentarer og spørsmål ønskes hjertelig velkommen!

Oppdatering 20-04-10:

Har fått CastorFiber til å rydde litt opp (takk til ham) i tråden, og ser nå at den helst blir brukt til spørsmål ang. selve innholdet i tråden, og ikke til kirketonearter, polytonalitet og det som verre er. :)

Edited by PerA
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst - prim er ikke det korrekte navnet på den første tonen i en skala, det er "grunntone". Prim er navnet på intervallet mellom to toner som klinger og noteres likt. ;)

Oktaven blir ofte sett på som en åttende tone (der av navnet - "octo" er gresk for "åtte"). Og grunntonen og oktaven har jo vidt forskjellige klangmessige kvaliteter. Men det er ingenting i veien med å se på den åttende tonen som grunntone.

Ulempen ved å se på durskalaen som 7 toner er at septimens spenning blir litt uviktig når du ikke får halvtonen opp til oktaven.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst - prim er ikke det korrekte navnet på den første tonen i en skala, det er "grunntone". Prim er navnet på intervallet mellom to toner som klinger og noteres likt. ;)

Oktaven blir ofte sett på som en åttende tone (der av navnet - "octo" er gresk for "åtte"). Og grunntonen og oktaven har jo vidt forskjellige klangmessige kvaliteter. Men det er ingenting i veien med å se på den åttende tonen som grunntone.

Ulempen ved å se på durskalaen som 7 toner er at septimens spenning blir litt uviktig når du ikke får halvtonen opp til oktaven.

Ok.

Men du får jo samme resolusjon ved å gå tilbake til grunntonen?

Link to comment
Share on other sites

Bra tiltak! :)

Jeg ville nok også sagt 7 toner, ellers får du det vanskelig når du begynner med pentatone skalaer. :ninja:

IMO, grunntone hører hjemme i en akkord, ikke i en skala. Poenget er å gjøre seg forstått, så hvorvidt det er verdt å henge seg opp i kan diskuteres. Dog... :)

Link to comment
Share on other sites

Om det da ikke er intervallene som gir skalaen navn. Hvilke toner du benytter deg av avgjør (i samråd med kompet) toneart/grunntone. Spiller du uten komp har du ingen definert skala (under visse forutsetninger). :) Kan oppfattes på flere måter.

Jeg mener bare at betegnelsen prim er noe man bør kunne, og det faller seg mer naturlig for meg å ta den med i skalasammenheng enn i noen annen del av den grunnleggende teorien.

Hadde vært bedre om en komplett nybegynner uttaler seg om hvorvidt tråden er matnyttig. Jeg synes det, men dette er heller ikke helt nytt for min del. :)

Link to comment
Share on other sites

Om det da ikke er intervallene som gir skalaen navn. Hvilke toner du benytter deg av avgjør (i samråd med kompet) toneart/grunntone. Spiller du uten komp har du ingen definert skala (under visse forutsetninger). :) Kan oppfattes på flere måter.

Jeg mener bare at betegnelsen prim er noe man bør kunne, og det faller seg mer naturlig for meg å ta den med i skalasammenheng enn i noen annen del av den grunnleggende teorien.

Hadde vært bedre om en komplett nybegynner uttaler seg om hvorvidt tråden er matnyttig. Jeg synes det, men dette er heller ikke helt nytt for min del. :)

1. E lydisk (for eksempel) blir får jo navnet sitt fra grunntonen i skalaen. Intervallene avgjør kvaliteten på skalaen, men ikke om man skal kalle den C/E/F#-dur/dorisk/miksolydisk/melodisk moll/etc.

2. Sier ikke at prim er noe man bare kan glemme, men at det er en intervallbetegnelse og ikke et skalatrinnsnavn.

Eksempel: En pianist og en gitarist spiller en enstrøken A - intervallet mellom tonene er en prim.

Spiller du en skala opp til en septimen, så får du spenning mot grunntonen - ikke mot primen. Det låter bare snodig å bruke "prim", synes jeg. :)

3. Helt enig i at jeg vil ha en kommentar eller flere fra noen som ikke kjenner til dette fra før.

Link to comment
Share on other sites

1. Spiller du tonene i E lydisk kan det like gjerne være en C# dorisk. Ingen vet uten at skalaen spilles over noe (krever igjen visse forutsetninger, ikke noe problem å stadfeste tonika om man vil). :)

2. Vi snakker om teori, som går ut på å forklare musikk med ord. Så lenge vi forstår hverandre er alt i sin skjønneste orden. :) Sier jeg prim, så vet du hva jeg mener. Sier du grunntone vet jeg hva du mener. I forbindelse med spenning og resolusjon ville jeg også sagt grunntone. Men i ren teoretisk skala, prim. :)

Link to comment
Share on other sites

1. Spiller du tonene i E lydisk kan det like gjerne være en C# dorisk. Ingen vet uten at skalaen spilles over noe (krever igjen visse forutsetninger, ikke noe problem å stadfeste tonika om man vil). :)

2. Vi snakker om teori, som går ut på å forklare musikk med ord. Så lenge vi forstår hverandre er alt i sin skjønneste orden. :) Sier jeg prim, så vet du hva jeg mener. Sier du grunntone vet jeg hva du mener. I forbindelse med spenning og resolusjon ville jeg også sagt grunntone. Men i ren teoretisk skala, prim. :)

1. Hadde en morsom diskusjon med en lærer om dette, og han mente at man kan fastslå skalaers kvalitet (altså om det er lydisk, dorisk, etc) uten å ha noe som helst slags harmonisk bakteppe - noe jeg kan si meg enig i. Spiller man rekka DEFGAHCD så låter den jo dorisk og grunntonen (eller primen, om du vil) gir navnet "D dorisk".

Altså, en skala spilt solo (uten noen form for komp eller harmonikk) vil man kunne kjenne igjen uten problem.

For å ta ditt eksempel: Spiller du tonene i E lydisk solo (uten noen akkord i bakgrunnen), er det en E lydisk. Basta. (Dog det er nok aller mest gjenkjennelig hvis du spiller fra E til oktaven over).

Men spiller du tonene i en E lydisk over en C#m7 låter det C# dorisk. Ser du poenget mitt?

Men jeg flisespikker, jeg vet. :)

2. Jeg ser poenget ditt. Dersom det er ønskelig kan jeg redigere inn en liten skråstrek og ordet "prim" i førsteposten.

Edited by PerA
Link to comment
Share on other sites

Dersom du spiller de samme tonene, men ikke begynner, snur eller slutter på samme tone vil det ikke høres ut som én bestemt skala. Visse forutsetninger må ligge til grunn for at skalaen skal kunne tolkes som noe spesielt. Eller om du vil, innenfor visse premisser er det fullt mulig å villede lytteren.

Heh, flisespikker jeg også.

Nei, du trenger ingen redigering. :) Men du kan si fra om du vil at disse mindre aktuelle innleggene skal fjernes for å rydde opp i tråden. :) Teoriknotere. Makan til nerder.

Link to comment
Share on other sites

1. Spiller du tonene i E lydisk kan det like gjerne være en C# dorisk. Ingen vet uten at skalaen spilles over noe (krever igjen visse forutsetninger, ikke noe problem å stadfeste tonika om man vil). :)

Om en skal spille en modal skala uten noen harmoni, så skal du spille den modale resolusjonen fra dominant til tonika ganske ofte for å beholde bildet!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Bare for å slenge meg på prim/grunntone-diskusjonen:

Er litt enig med PerA. Prim er navnet på et intervall, altså avstanden mellom to toner. Da må den andre tonen som spilles stå i forhold til den tonen vi tar utgangspunkt i. Hvis vi bruker C-durskalaen som eksempel: Spiller man C og deretter C er intervallet/avstanden prim. Tonen vi tar utgangspunkt i, altså grunntonen, er C. Ble gjerne litt knotete forklart det her, men uansett: som allerede er nevnt, teori er et kommunikasjonsverktøy for forståelse, og så lenge vi forstår hverandre er alt i skjønneste orden ;)

Link to comment
Share on other sites

Det som kanskje er litt dumt, er at på dette forumet så blir ofte sånne tråder som "skala for nybegynnere" så alt for fort "spennende diskusjon for de med mange teoritimer på høgskolenivå".

I og for seg ikke noe feil i det, men det læringskurven for de som kanskje kunne ha hatt nytte av litt enkel teori blir muligens litt bratt.. :) Har lurt litt selv på å lage en tråd som heter "polyrytmikk for passgjengere", men er redd den fort går i samme grøften, og da blir det avslørt hvor lite jeg egentlig kan om det temaet.. Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


  • Siste aktive tråder

    • Ville også spurt om kasse følger med. Kan være du får nei til svar, men at vedkommende legger til en gigbag. Er det den svarte på finn? EC1000T?  Helt ok pris, hverken dyrt eller billig.  Ellers fine gitarer. T står. For Traditional, noe som betyr at den er tykkere enn standard EC1000 modell. Noe tykkere kropp, rundere hals - mer lik Les Paul enn de andre modellene. 
    • Vanlige Martin 0.13-0.56 phosphor bronze på denne nå. Litt mye top-end de to første ukene, men så ble den 'mellow' og fin. For anledning capo på 1-5 streng på 2. bånd for litt "drop d"-stemning i E-dur. Dyr gitar, men fyttigrisen, det er så sinnsykt verdt det. Hver eneste krone (spesielt når man handler brukt... ).
    • Jeg spør alltid om kasse følger med, og er skeptisk til å kjøpe uten kasse å sende i. Om det ikke følger med kasse hadde jeg spurt hva planen for emballering var. Det kan jo fort bli et dyrt problem for kjøper eller selger.
    • Hei! En kasse er uansett en vettug ting å ha. Jeg har gått på to halsbrudd på fine gitarer, fordi gigbag var "greit nok". En kasse er rett og slett en billig og god forsikring mot uhell.  Hvis selger ikke har oppgitt i annonsen at gitaren kommer i kasse så gjør den nok dessverre ikke det, men jeg ville spurt uansett. 
    • Jeg er i ferd med kjøpe en LTD EC-1000 deluxe, og jeg synes prisen er fornuftig, 7k. Men jeg kjenner reservasjon mot å spørre om kasse følger med, i tilfelle den GJØR det, og selgeren skulle se sitt snitt og tjene litt ekstra på salget. Hva kan jeg forvente?? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.