Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmelaget dobro


hentvei

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

jeg er ny medlem her på forumet og tenkte i den anledning jeg ville dele mitt Dobro-prosjekt.

Dobroen består av:

- Én billig klassisk Cataluña gitar

- "Spider-cone" resonator-kit fra eBay

- En gammel kakeboks

- Bølgeblikkplate fra låvetaket

- Ny finish

Dere kan følge prosessen på bildene under, så slipper jeg å forklare alt.

Lyden ble knalltøff om jeg må innrømme det selv. Problemet er at bridgen på spider-cone'en er omtrent på høyde med selve aluminiumscoveret, og det er alt for høyt. Lengst oppe på halsen, inne på kroppen, er høyden på hele 7mm mellom gripebrettet og strengene. Dette gjør det først og fremst vond å spille på...men den trykkes også så langt ned at det blir falske toner f.o.m. bånd 5. Jeg er litt usikker på hvordan jeg kan løse dette, så jeg hadde håpet det var noen fingernemme gitarbyggere der ute som kan gi meg noen tips???

Det jeg tenker meg, er at jeg må senke både coveret og bridgen noen millimeter lenger ned i kassa, men det vil gå litt utover det visuelle...noe som er litt synd...

Hva tenker dere om prosjektet??? :)

post-10707-0-34129200-1324465951_thumb.j

post-10707-0-87393300-1324465951_thumb.j

post-10707-0-32316500-1324465952_thumb.j

post-10707-0-73991400-1324465952_thumb.j

post-10707-0-28967000-1324465953_thumb.j

post-10707-0-63090500-1324466698_thumb.j

post-10707-0-46906300-1324466699_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er tension. En nylonstrengsgitar har sjelden truss rod, en resonator ofte veldig tykke strenger ergo ikke en optimal kombo. På en annen side er jo et slikt instrument optimalt for slide og da spiller jo høy action ikke så stor rolle. Håper ikke presset fra strengene herjer alt for mye med halsen :)

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd slide, men kunne tenkt meg å lært det. Virker ikke som om halsen tar noe særlig skade av det. Har tenkt på å sette nylonstrenger på også, men jeg tipper det ikke låter noe særlig. Ingen som har prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Stålstrenger på nylongitar har aldri vært noen god kombinasjon. Dette ser jo artig ut slik det framstår, og jeg tror ikke det er verdt bryet med å forsøke med en justering av halsen. Jeg ser ikke helt at det er verdt jobben, dette er som germaniumen skriver ikke akkurat optimalt.

Selv om du hadde startet opp med en stålstrenger, tror jeg kanskje du hadde fått problemer pga strengedrag. Resonatorer er ofte veldig tunge, og det er dels fordi de er bygd veldig solid pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den bøyer seg er det kanskje også en mulighet å ta av gripbrettet - det burde være mulig å få av ved hjelp av varmepistol men det kommer selvsagt an på hva slags lim som er brukt. Når gripbrettet er borte kan man frese spor til trussrod og evt også carbonstenger som ekstra forsterking. Alt dette, inkludert fresejern i riktig størrelse, kan skaffes f.eks. fra StewMac. Det er en del jobb men det ser jo ut som du har lagt ned en hel del i den allerede. Varmebehandlingen kan nok gå litt ut over finishen så det mulig du må gå noen runder der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.